tommib
Per72 skrev:
Har man gått ett flertal kurser i elinstallationsreglerna osv ,hos en ej namngiven person i Kd ,är det faktiskt så man börjar fundera över vad man håller på med. Halva kursen,nästan, går ut på hur farligt det är med el och hur dumt det är att installera på fritiden, om man inte har behörighet.
Ditt uttalande är intressant av flera anledningar. För det första skulle jag känna mig ytterst förolämpad om jag gick en kurs för yrkesfolk (privatpersoner lär ju knappast gå dessa kurser) som ägnar halva kurstiden åt att förklara hur farligt mitt arbete är.
För det andra så ger det en bild av hur utbildningen är uppbygd. Om man tog bort detta "fluff" kanske man skulle kunna effektivisera det hela....

Nu hoppas jag att du överdriver ditt uttalande men om det inte är fallet blir jag uppriktigt ledsen för vår elektrikerkår.

Håller med. Kursinnehållet säger om något vad en stor del av syftet med systemet är.
SKRÅ-underhåll!
2015!

Det finns flera yrkesgrupper som älskar sitt SKRÅ!
Elektrikerförbundet har gjort det bra,
VVS försöker
Sotarna blev av med sitt 😁
Läkarskrået har jobbat MOT att utbilda fler läkare för att hålla lönen uppe, det vi fått av det är läkare frän andra länder...

Jag håller med om att en enklare utbildning + certifiering borde krävas för att hempula.

Man måste ha så mycket förnuft/kunskap att man vet vad man kan och inte kan.
Själv är jag elektronik ing, och mek ing, jag skulle ALLDRIG koppla in en central, jag inser att jag har för dålig kompetens, däremot att lägga på ett uttag eller dra fram fk i ett vp rör....

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Man kan ju jämföra med andra säkerhetsrelaterade arbeten. Det är rätt lätt i teorin att göra bromsarna verkningslösa när man byter bromsklossar.
Men hur många olyckor till följd av hemmekade bromsar sker, och hur skulle den allmänna rättsuppfattningen låta om det krävdes 2 års praktik på en bilverkstad innan man lagligt kunde göra det jobbet på sin egen bil?

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
tommib skrev:
Ditt uttalande är intressant av flera anledningar. För det första skulle jag känna mig ytterst förolämpad om jag gick en kurs för yrkesfolk (privatpersoner lär ju knappast gå dessa kurser) som ägnar halva kurstiden åt att förklara hur farligt mitt arbete är.
För det andra så ger det en bild av hur utbildningen är uppbygd. Om man tog bort detta "fluff" kanske man skulle kunna effektivisera det hela....

Nu hoppas jag att du överdriver ditt uttalande men om det inte är fallet blir jag uppriktigt ledsen för vår elektrikerkår.
Jovisst överdrev jag en del... men bara lite.

tommib
Ajohan skrev:
Läkarskrået har jobbat MOT att utbilda fler läkare för att hålla lönen uppe, det vi fått av det är läkare frän andra länder...
Jo, detta är tyvärr sant. En sväng på nittiotalet jobbade Läkarförbundet för att minska antalet utbildningsplatser. Det beklagas nog av de flesta yrkesverksamma idag.
Problemet nu är att det inte går att få fram tillräckligt med praktikplatser för att kunna utbilda fler, även om viljan finns. Detta är dock helt off topic....

tommib skrev:
Jo, detta är tyvärr sant. En sväng på nittiotalet jobbade Läkarförbundet för att minska antalet utbildningsplatser. Det beklagas nog av de flesta yrkesverksamma idag.
Problemet nu är att det inte går att få fram tillräckligt med praktikplatser för att kunna utbilda fler, även om viljan finns. Detta är dock helt off topic....
Njae, så off-topic vet jag inte att det är. Läkarförbunden över hela världen är ganska bra på just det här. Frågan är om de inte är bäst. Och elbranschen är ju uppenbarligen också inne på samma spår. Det är skråväsendet som skall skyddas först och främst.

Här kan man t ex jämföra med civilingenjörsförbundet som glatt hejat på när man ökat antalet utbildningsplatser över alla gränser i mer än två decennier. (Nu är det iofs det som gör att just jag har jobb, så jag är lite kluven, men ändå... ;))

Utbildningsplatser för elektriker finns det mer än nog, långt ifrån alla som utbildar sig får arbete. Hur det är med behöriga installatörer har jag inte lika bra koll på men det är ju inte riktigt samma sak :confused:

elmont skrev:
Utbildningsplatser för elektriker finns det mer än nog, långt ifrån alla som utbildar sig får arbete. Hur det är med behöriga installatörer har jag inte lika bra koll på men det är ju inte riktigt samma sak :confused:
Det är väl där som skon (skall) klämma? Dvs att ens anställda skall vara billiga och inte kunna smita och ta kunderna med sig och starta eget?

tommib
Det är att gå lite långt att säga att Läkarförbundet i dagens läge skulle motsätta sig utbyggnad av utbildningen endast för att hålla uppe lönerna. Däremot är det så att antalet praktikplatser som går att få fram är begränsat och att huvudmannaskapet för utbildningen är delat mellan universitet och landsting. Det är också så att klinikerna själva som bestämmer vilka/hur många som får vidareutbilda sig (ST, i princip ett krav för att göra någonting självständigt). Problemet är svårlöst om man ska garantera kvaliteten i utbildningen.

Jag vidhåller att det är OT men det var ju jag som startade tråden så....

Angående elektriker tror jag att det var någon som hävdade en gång att man för att få skriva för AB(L) var tvungen att motivera varför man skulle göra det och i princip skulle ha ett eget företag på gång men jag kan komma ihåg fel och hela grejen är så vansinnig att jag bedömt att jag minns fel. Någon elektriker som kan bekräfta/förneka?

Det är också lustigt att långt ifrån alla får arbete som elmont säger. Om det är så borde man väl lätt kunna få tag på en elektriker men det är fortfarande helt j*vla omöjligt för mindre jobb....

tommib skrev:
Detta är inget jag känner igen eller ens hört talas om

Att man inte vill ta "småjobb" beror på svårigheten att få ekonomi i den typen av jobb utan att kunderna tycker att man är hutlös. Och göra jobb hos folk som tycker att det blir dyrt och inte vill betala, är nått av det jobbigaste man har att hantera och man avstår. För om man inte kan debitera så att man gör en skälig vinst är det bättre att låta bli jobbet och slippa bli ovän med "kunden".

Så du menar att om det är ett litet jobb är elektrikern hellre utan jobb...?

Bor man i storstockholm så är det inga som helst problem att få ut en elektriker på dagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.