lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, det är vi som tror på svensk rättsordning och det allmänna rättsmedvetandet som upprörs. Att ha lagar som ändå ingen följer har mera långtgående konsekvenser än att ingen följer just dessa lagar. Om det allmänna rättsmedvetandet luckras upp så är det snart en hel räcka andra lagar som inte följs. r.
Själv så önskar jag fri fart och fri hembränning 😊

Fri fart går nog inte på allmänna vägar, men fri hembränning för eget bruk, borde väl gå om man tog en särskild ansvarsförsäkring för ev. kommande sjukhuskostnader och bränder ? ;)

tommib
Per72 skrev:
Jo men du... hör här nu... Vad går hela den här diskussionen ut på egentligen? - Du vill gardera dig mot försäkringsbolaget ifall ditt hus brinner på grund av en kabel du kopplat fel... Eller? Du vill ju antagligen ha ut pengar för skadorna? Du vill ha en begränsad form av behörighet för att koppla in en tråd i ex elcentralen? När försäkringsbolaget gör brandorsaks utredning av ditt hus och finner att du gjort ett fel på grund av försummelse , så är det inte säkert att de vill betala ut, men har du då en ansvarsförsäkring så täcker den skadorna " om du vill betala några tusen för den per år" I detta fall så spelar ingen behörighet i Sverige nån roll. För har man ingen ansvarsförsäkring så ör man antagligen rökt hos Folksam eller vad man nu har för bolag. Jag har behörighet men inte vågar ja fara runt på bygden och installera då jag tycker ansvarsförsäkringen är för dyr. Det spelar liksom ingen roll att jag inte begår brott mot ellagen. Straffet att bryta mot den är det " billiga " i sammanhanget. Jag tar å det ödmjukaste i mot synpunkter på mitt resonemang både elaka och snälla😊
Nej, det är jag som vill koppla (och säkert många andra). Lagligt. Det har inte något med försäkringsbolaget att göra.

Att lägga in en kabel fel i en dvärgbrytare torde vara omöjligt om man kontrollerar sina anslutningar (dragtest). Att inte dra åt en skruv förekommer. De flesta gångerna jag har läst om det här på forumet har det varit behöriga i farten. Eftersom jag inte har någon tidspress när jag kopplar ser jag till att trippelkolla allt jag gör. Det är också mitt hus och min familj som drabbas om jag gör fel. Så då gör jag inte det.

Som sagt, fram med fallen som visar att detta är ett stort problem. Visa på statistiken som bevisar att det är så farligt.

Även om du eller någon annan kan hosta upp statistik som visar på detta (sannolikt inte, det hade redan trumpetats ut hundra gånger om från ESV och försäljningen av elmateriel skulle förbjudas) så ändrar det inte grundargumentet att man bör kunna få en behörighet som är begränsad och personlig utan att jobba som slav på en elfirma i två/fyra år. Jag argumenterar fortfarande inte för att sänka några kompetenskrav, tvärt om skulle ett individuellt prov sannolikt höja kompetensen hos elinstallatörerna. Om något skulle en hempularkurs öka säkerheten.

tommib skrev:
Nej, det är jag som vill koppla (och säkert många andra). Lagligt. Det har inte något med försäkringsbolaget att göra.

Att lägga in en kabel fel i en dvärgbrytare torde vara omöjligt om man kontrollerar sina anslutningar (dragtest). Att inte dra åt en skruv förekommer. De flesta gångerna jag har läst om det här på forumet har det varit behöriga i farten. Eftersom jag inte har någon tidspress när jag kopplar ser jag till att trippelkolla allt jag gör.

Det klart att det är omöjligt om kollar så att man gjort rätt. Det säger sig självt😊

tommib skrev:
Som sagt, fram med fallen som visar att detta är ett stort problem. Visa på statistiken som bevisar att det är så farligt.

Även om du eller någon annan kan hosta upp statistik som visar på detta (sannolikt inte, det hade redan trumpetats ut hundra gånger om från ESV och försäljningen av elmateriel skulle förbjudas)
Jag kan inte visa upp nån statistik. Jag vet bara av egen och genom andras erfarenheter att det fort kan bli fel, om man inte som du kollar riktigt ordentligt. Dåliga anslutningar kan lätt starta en brand. Det räcker med 350Watts last och glappkontakt så har du en omedelbar brandrisk

Det som många på sidan som är för nuvarande regelverk, inklusive "Per72", väldigt ofta använder som argument är att om vi skulle få ett öppnare regelverk så kommer folk börja koppla fel och att hus kommer börja brinna ned. Det är inte ett befogat argument i den här diskussionen. De allra flesta av oss som tycker regelverket är absurt propagerar för att det ska finnas en hempularlicens som kräver en viss utbildning för att få. Denna utbildning ska lära kursdeltagaren hur man kopplar in en dvärgbrytare på rätt sätt om detta ingår i kursen. Ingår det inte i kursen kommer eleven lära sig att h*n inte får ge sig in innanför proppskåpet. Precis som mitt exempel med pilotutbildningarna.

På samma sätt ska vi som tycker att vi borde få till en ändring aldrig hävda att yrkesgruppen elektriker inte behövs. De kommer behövas i allra högsta grad för avancerade installationer. Givetvis kommer merparten av alla elektriker fortsatt ha fullbokade jobbkalendrar, dels för att det kommer/ska finnas jobb som hempularbehörigheten inte innefattar, dels för att den grupp hemägare som kommer vilja gå kursen antagligen inte kommer vara så supermånga.

Vi kan inte ha en konstruktiv diskussion där motparterna använder argument som inte har bäring i ämnet och som är verklighetsfrånvända.

• Gilla
erik5678 och 2 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Nej, det är jag som vill koppla (och säkert många andra). Lagligt. Det har inte något med försäkringsbolaget att göra

Varför är det mer noga att göra en laglig elinstallation än att hålla hastighetsbegränsningen på 70 väg? För inbilla mig inte att du kör lagligt varje gång du kör bil

Per72 skrev:
Jag kan inte visa upp nån statistik. Jag vet bara av egen och genom andras erfarenheter att det fort kan bli fel, om man inte som du kollar riktigt ordentligt. Dåliga anslutningar kan lätt starta en brand. Det räcker med 350Watts last och glappkontakt så har du en omedelbar brandrisk
Jodå. Det vet vi med. Jag hittade tre direkta livsfarligheter i mitt hus när jag flyttad in. Inklusive att skruven på en säkring för fasen inte var åtdragen.

I samtliga fall så var det ett "proffs" i farten (jag har sett kvittona).

Och vi väntar fortfarande på försäkringsfall...

Per72 skrev:
Varför är det mer noga att göra en laglig elinstallation än att hålla hastighetsbegränsningen på 70 väg? För inbilla mig inte att du kör lagligt varje gång du kör bil
Tja, enligt dig så gäller ju försäkringen då. För oss vill säga. Vi som är vanliga villaägare behöver ingen ansvarsförsäkring, pss som vi inte behöver samma försäkring som en taxichaufför. För oss räcker det att vi inte varit försumliga. På dig ställs det, som sig bör, mycket högre krav.

Men som sagt. Var är alla dessa innefrusna försäkringsutbetalningar? "Alla" hemmapular ju enligt dig, och det är ju så svårt och det blir ju så dåligt gjort. Så då borde uteblivna försäkringsutbetalningar inte vara så svåra att leta upp. Eller?

tommib
För min del är det behörigheten jag vill åt, men jag ser den som en del i ett större problem. Det rör visserligen inte mig mer än att problembeskrivningen är en del av metoden för mig att få det jag vill.

Problemet är som sagt att dagens behörighetssystem med en (ok, två) nivåer och delegerat ansvar är absurd. Ett system som detta existerar endast för att skydda yrkesgruppen, någon annan motivering kan inte finnas. Det är enligt nuvarande lagstiftning helt ok att plocka in vem som helst i firman för att göra eljobb så länge man har behörighet. Samtidigt finns inget sätt för någon som faktiskt besitter rätt kunskap att få en behörighet utan att lägga tid i en elfirma, oaktat om detta faktiskt behövs.
Det är vidare helt orimligt att kräva kunskap och erfarenhet av avancerad styr- och reglerteknik inom industrin för att få göra en normal villainstallation som består av ett fåtal trefasgrupper, ett gäng enfasgrupper med några enstaka större förbrukare och några trappkopplingar. Observera att jag medvetet avstår från att blanda in KNX och liknande i detta eftersom jag faktiskt får göra den avancerade styrlogiken utan någon behörighet så länge någon som har behörighet (eller jobbar med någon som har) kommer och lägger in trådarna i aktorn.
Det pratas mycket om att det svåra är att planera installationen, men just den biten får jag ju göra. Den lätta biten är att lägga trådarna på plats, men det får jag inte göra.

Jag känner att jag upprepar mig något men det kommer ur en frustration som jag även tycker mig se hos Paxman ovan. Denna oförståelse, medveten eller inte, om att jag/vi inte vill sänka kraven (för det arbete som ska göras).

• Gilla
erik5678
  • Laddar…
Paxman skrev:
Vi kan inte ha en konstruktiv diskussion där motparterna använder argument som inte har bäring i ämnet och som är verklighetsfrånvända.
Okej då börjar vi😀 Vad i detalj önskar du behörighet för - koppla in ett extra vägguttag i befintlig gruppledning?
- utöka centralen med en grupp?
- koppla in ett europauttag med ny gruppledning?

Koppla in en spis kanske? .... Ja jag vet inte vad ni vill men jag börjar förstå att detta är väldigt angeläget för flera här på forumet , med tanke på reaktionerna jag väckt😕

tommib
"Alla" hemmapular ju enligt dig, och det är ju så svårt och det blir ju så dåligt gjort. Så då borde uteblivna försäkringsutbetalningar inte vara så svåra att leta upp. Eller?
Det är inte bara Per72 som tycker att vi hempular. Det påstår även EIO enligt rapporten
http://www.eio.se/elsakerhetsbarometern/Documents/EIO_Elsakerhetsbarometern_2015.pdf

EIO påstår att i deras panel om 100 personer har en stor del hempulat el.

EIO påstår också att varannat hus har trasiga och/eller slitna installationer.

EIO påstår också att vart femte hus har direkt farliga installationer.

....men

EIO påstår att räddningstjänsterna gör ca 600 utryckningar årligen pga elrelaterade bränder (obs, i denna kategori gömmer sig "glömde spisen/strykjärnet mm" samt anslutna apparater.

EIO påstår att det 2013 inte dog en enda privatperson i elrelaterade olycksfall och det desförinnan var ovanligt (även här gömmer sig "klättrade på tågvagnen mm"

Enligt SCBs årsrapport 2013 fanns det 4,5 miljoner lägenheter (=bostäder) i Sverige. Av dessa låg 2 miljoner i småhus. om vi är generösa och säger att alla hempulade och farliga installationer är i dessa hus (lägenhetsinnehavarna är laglydiga säger vi) betyder det 1 miljon trasiga o/e slitna installationer och 400 000 direkt farliga installationer.

Dessa 400k direkt farliga installationer orsakar alltså ca 600 utryckningar årligen (igen, vi är generösa och bortser från spisbrand, kassa apparater mm).

Det ger en årlig risk på 0,15% för att en enligt EIO farlig installation ska orsaka en utryckning (egentligen mindre, men vi räknar högt här).

• Gilla
erik5678 och 1 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Det sista skulle vara toppen om du kan hitta källa på.

Kan Konkurrensverket ha något att säga i saken...:rolleyes:

Hela den här grejen påminner mycket om hur det är inom filmbranscher utanför Sverige, framför allt i USA. Där är de olika facken så starka att det blir ett jädra liv ifall en fotograf bara flyttar en lampa på inspelningsplatsen. Lampan tillhör elektrikern (de kallas så ljussättarna, ingen koppling till trådens ämne alltså) och ingen annan får röra den eftersom den då tar elektrikerns jobb. Det kan få rent absurda konsekvenser...att ett helt filmteam med skådespelare och all annan personal står och väntar på ljusfolket...detta eftersom ingen får röra deras grejer och därför inte kan hjälpa till att t ex bära utrustningslådor etc...:banghead: Samma sak med alla andra yrkesgrupper där, ingen får röra maskörens lådor, ingen får röra mikrofoner, kamerautrustning eller ens plocka fram en ny mjölk till fikabordet...eftersom man då tar den ansvariges arbetsuppgifter. Effektivt...? Nja, det är kanske inte så konstigt att filmer i USA är så dyra att producera!
Hittade en äldre tråd som jag ännu inte kommit till slutet av men det visar sig att ESV har dragit precis samma slutsatser som jag, att det bryter mot EU-reglerna: https://www.byggahus.se/forum/el/168497-nya-behorighetssystemet-3.html?perpage=15#post1286963 4

På Elsäkerhetsverkets hemsida kan man läsa följande:
Fr.o.m den 20120101 kommer det att vara möjligt för den som avlägger ett skriftligt prov. motsvarande teoretiska kunskaper för gymnasiets el-linjeårskurs 3 eller likvärdigt, att efter godkänt prov erhålla A-behörighet(Allmän behörighet)
Syftet med denna uppmjukning av behörighetssystemet har setts som ett handelshinder, samt att Sverige härmed ska harmoniseras med övriga EU.
I praktiken innebär detta att den som läst någon av gymnasiets eltekniska linjer eller på annat sätt införskaffat sig nödvändig kunskap har möjlighet att avlägga prov.
Provet som administreras av Eksäkerhetsverket och varje i EU mantalsskriven person ska kunna ansöka om behörighet.
För dig som sökande gäller att du har kvalifikationer som omfattas av Yrkeskvalifikationsdirektivet 2005/36/EG) ska du i din ansökan bifoga styrkt kopia av examens-, utbildnings, eller annat kompetensbevis samt i vissa fall yrkeserfarenhet.
Bevisen ska intyga att dina yrkeskvalifikationer minst motsvarar de krav som ställs av Elsäkerhetsverket för den sökta behörigheten.
I praktiken innebär detta att de flesta med el-teknisk kompetens är kvalifiserade.
[länk]
Hmmm, något säger mig att de då föreslagna reglerna aldrig blev verklighet...måste läsa alla 15 forumsidorna för att få reda på hur det gick till....
Ingen enda av länkarna till ESV fungerar heller längre av någon anledning....

Edit: Nähä, tråden bara dog. Jag antar att SEF vann "striden". Ngn som vet hur det gick till?

Redigerat:
Men som sagt. Var är alla dessa innefrusna försäkringsutbetalningar? "Alla" hemmapular ju enligt dig, och det är ju så svårt och det blir ju så dåligt gjort. ?
Jag säger inte att det är svårt bara att det är mycket att tänka på. Jag har helker inte påstått att allt som hempulare gör blir dåligt. Att dömma av allt jag läst här på forumet så finns det flera "obehöriga"som kan mer utantill än vad jag kan ,som har behörighet.😉

Per72 skrev:
Okej då börjar vi😀 Vad i detalj önskar du behörighet för - koppla in ett extra vägguttag i befintlig gruppledning?
- utöka centralen med en grupp?
- koppla in ett europauttag med ny gruppledning?

Koppla in en spis kanske? .... Ja jag vet inte vad ni vill men jag börjar förstå att detta är väldigt angeläget för flera här på forumet , med tanke på reaktionerna jag väckt😕

Vad exakt denna behörighet ska innehålla är inte heller speciellt intressant för diskussionen eftersom läget är helt låst: "Ingen ska få utföra några fasta elinstallationer alls utan ha firma." Branschen (inklusive du Per72) måste också sluta upp med den ogrundade skräckpropagandan och istället bli konstruktiva. Det är ju representanter för elbranschen som ska utbilda lekmännen i den framtida utbildningen.

Först måste läget låsas upp och motparten släppa på sitt revirpinkande, sen kan man börja diskutera hur en utbildning för lekmän ska utformas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.