Halloj!

Bor i ett hus byggt -74. Tämligen ensam(?) i Sverige om att ha ett Lennoxsystem där bergvärmen växlar över till varmluft i en värmeväxlare med fläkt som sedan sprids via ventilationskanaler, istället för radiatorer.

Hur som, till det här antika systemet följer det med en lika antik termostat. Jag vill byta ut den mot något modernt, men jag vet inte vad jag har eller vad jag kan byta till. Kan någon utläsa något av dessa bilder?

Det jag vet är att jag bara kan styra värme via denna. Jag har ingen kyla, det som skulle kunna ställas med "C"-spaken på ovansidan.

Fläkten kan sättas på eller stängas av under termostaten men denna ska alltid gå så det antar jag att man skulle kunna koppla bort?

Googlar jag Lennox T872 så hittar jag en ebay-annons på en "vintage thermostat" som är ganska lik. Där står det att det är ett 30V-system.

All hjälp tas emot tacksamt!

• Vintage Lennox-termostat från 1970-talet, graderad från 60 till 90 grader med en rund vridknapp i mitten och en spak ovanpå markerad med "50 60 70 80".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lennox termostat med skjutreglage för fläktinställningar och värme/kyla, märkt "Lennox" i högra hörnet.
    Skapa konto
  • Närbild på insidan av en gammal termostat från Lennox. Serienummer och komponenter med olika färgade kablar syns tydligt. Temperaturinställningen visas upp till 80 grader.
    Skapa konto
Det är fyra kvicksilverbrytare i den där.

Ser att en vit (grå) tråd har lossnat från ena stiftet på kvicksilverbrytaren nere till höger, löd fast den.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är fyra kvicksilverbrytare i den där.

Ser att en vit (grå) tråd har lossnat från ena stiftet på kvicksilverbrytaren nere till höger, löd fast den.
Jag har ingen kyla i bergvärmen så den högra används inte om jag fattat det rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.