Det må gälla dig, men i det aktuella fallet har markägaren givit TS tillåtelse att bekosta att en arborist tar ner trädet, inte att TS gör det själv. Detta av goda skäl.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Det är markägarens ansvar om TS skadar sig på sågen!
Inte om det inte ligger något arbetsgivaransvar bakom. Har markägaren sagt något i stil med att TS får ta bort trädet så är han knappast ansvarig i det fall TS köper en motorsåg och själv ger sig på fällningen. Nu föreslog han ju till och med att en arborist skulle anlitas vilket låter som lite överkurs. Det ser ut att vara på landet så det finns garanterat en massa folk runt omkring som fällt träd med motorsåg sen de var 14 (med eller utan körkort). och gärna gör det betydligt billigare än vad arboristen bara tar i restidsersättning.

Det skulle ju vara helt absurt ifall min granne skulle vara ansvarig ifall jag en mörk decemberkväll gick ut i hans mark och motorsågade en julgran och lyckades såga mig i foten.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Markägaren har all rätt att (om TS inte har motorsågskort själv) bli vansinnig om han/hon sågar ned det självt.
Jo men nu har markägaren gett sin tillåtelse så varsågod. Betala eller såga själv.

Ok, så om jag går ut i vilken skog som helst, "råkar" såga av mig själv benet och stämma markägaren. Då är det markägarens ansvar?
Dummaste jag hört
S
skaraborgsfakir skrev:Markägaren har all rätt att (om TS inte har motorsågskort själv) bli vansinnig om han/hon sågar ned det självt.
Jo men nu har markägaren gett sin tillåtelse så varsågod. Betala eller såga själv.

Ok, så om jag går ut i vilken skog som helst, "råkar" såga av mig själv benet och stämma markägaren. Då är det markägarens ansvar?
Dummaste jag hört

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Bara om det gäller någon form av arbete mot ersättning. Motorsågskörkort är ett påhitt av arbetsmiljöverket. De bryr sig inte om vad folk gör på fritiden. Så ifall du har som hobby att såga motorsåg och du har en granne som tycker det är ok att du sågar lite 'skräpträd' i hans skog så kommer ingen att fällas för detta. Det räcker med att träden fälls ;)

Ifall man villt.t.ex. gallra grannens skog mot att man tar veden är det bara att skriva ett arrendeavtal som gäller markbiten för ett par dagar eller hur länge nu gallringen kan ta så borde man ha allt på det torra. D¨å är det att se som att du jobbar i egen skog ;)

Vad är nästa steg, toarullelicens för att torka sig i rö...n.
Nej bara att fråga amv så får du svaret.
NEJ BEHÖRIGHET KRÄVS..
Ni måste försöka förstå att detta inte handlar om själva fällningen... Utan vad som händer efter att olyckan skett.. Då är det erat arsle som markägare som får det hett..

ni blir sedd som arbetsgivare för den som blivit drabbad...
Så är lagen utformad.
Och det är där man måste börja.. går inte att avtala bort detta ansvar...

• Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
P
P Pappa1986 skrev:
S
skaraborgsfakir skrev:Markägaren har all rätt att (om TS inte har motorsågskort själv) bli vansinnig om han/hon sågar ned det självt.

Dummaste jag hört
Det är inte du som stämmer, det är staten som testar ditt ansvar gentemot lagen om behörighet för motorsåg..

Du kan bli stämd för brister gällande arbetsmiljö.. alltså åtalad för arbetsmiljöbrott och vållande för annans kroppsskada.
Den som skadar sig kan välja att ingå i stämningen eller avstå.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Om jag sätter sågen i benet ser jag problemet som det faktum att jag satt sågen i benet. :cry: Om det sker på min mark eller på annans och om jag har motorsågskörkort eller inte ser jag inte som någon väsentlig del av problemet.
inte du men arbetsmiljölagen...
Och dess beskyddare arbetsmiljöverket...

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ni blir sedd som arbetsgivare för den som blivit drabbad...
Så är lagen utformad.
Och det är där man måste börja.. går inte att avtala bort detta ansvar...
Fast det måste ju krävas att en person utför ett arbete åt markägaren för att markägaren ska kunna ses som arbetsgivare. Om någon utan markägarens vetskap går in på dennes mark och fäller ett träd så kan självklart inte markägaren anses vara arbetsgivare. Du får nog visa på en dom att någon blivit fälld för det innan jag kan ta ditt påstående på allvar.

P
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Intressant, som i just intressant, jag vill veta och lära mig.
Tycker det är stort av dig att skriva efter en sådan händelse.
Jag har en liknande händelse i min närhet, hemskt..
Vill du att jag ska berätta om detta så får jag göra en tråd om det... Det är ett ärende som handlar just om hur illa det kan gå... och jag fick debattera en bra stund. med åklagaren om ansvaret..

P
L lbgu skrev:
Fast det måste ju krävas att en person utför ett arbete åt markägaren för att markägaren ska kunna ses som arbetsgivare. Om någon utan markägarens vetskap går in på dennes mark och fäller ett träd så kan självklart inte markägaren anses vara arbetsgivare. Du får nog visa på en dom att någon blivit fälld för det innan jag kan ta ditt påstående på allvar.
självklart är det så.
Men varför skulle någon göra denna handling?
Och varför skulle en arbetsmiljölag vara skriven efter denna situation?
Jag är dock övertygad om att åklagare skulle väcka åtal emot dig som markägare i frågan.. om inte annat för att få prejudikat..

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det må gälla dig, men i det aktuella fallet har markägaren givit TS tillåtelse att bekosta att en arborist tar ner trädet, inte att TS gör det själv. Detta av goda skäl.
precis och det vore ett ekonomiskt självmord att göra så... oavsett...

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att man gör klokt i all lyssna på @Maskintok här. Problemet är inte vad som händer om man fäller träd på andras mark, det är vad som sker om olyckan är framme.
Jajemän och det är ju så de flesta lagarna är skrivna när det gäller arbetsmiljö frågor..

vi har få lagar i detta land som aktivt förbjuder någon att utföra något innan det skett... Men många över vem som bär ansvaret när olyckan skett...

• Gilla
secke
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Du låter så säker på din sak, sedan ser man en kunnig i ämnet, @Maskintok och så inser man att du inte har en aning om hur det förhåller sig. Är det inte bättre att vara lite ödmjuk och inse det?
Jag hade hoppats på att slippa den erfarenhet som jag fått av det som skedde..
Detta ledde till en ung mans död... Och en otrevlig framtid under 3 år... innan jag blev friad i tingsrätten... Och sedan vägen tillbaka... när vänner, familj, kunder mm hamnat i olika läger och bråk fanns kvar..
ett företag i botten och en man som fick kämpa sig framåt.. media som skrivit en massa, men ingen dementi för felaktiga uppgifter...

• Ledsen
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
självklart är det så.
Men varför skulle någon göra denna handling?
Och varför skulle en arbetsmiljölag vara skriven efter denna situation?
Jag är dock övertygad om att åklagare skulle väcka åtal emot dig som markägare i frågan.. om inte annat för att få prejudikat..
Ta bara TS fall. Markägaren säger till TS att ta in en arborist för att fälla trädet. Om då TS bestämmer sig för att det är onödigt med arborist och att han själv kan fälla trädet kan ju knappast markägaren anses som arbetsgivare åt TS.
Så ifall det inte råder något arbetsgivarförhållande så lär det inte bli en fråga för arbetsmiljöverket. Motorsågskörkort krävs enbart om det råder arbetsgivarförhållande inte annars. Att påstå att man räknas som arbetsgivare åt någon som olovandes fäller ett träd på ens mark är bara dumt.

Nissens
P Plutus skrev:
Kan du förtydliga vad det är som är dumt? Man slipper problemet med motorsåg på annans mark, man behåller stammen åt fåglar och insekter, skaderisken minskar jämfört med att inte göra något.
Tror du att det är stammen eller grenarna som gör störst skada när trädet faller? Just det…

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Kan man inte ringbarka trädet helt så att det dör, så småningom kommer smågrenar ramla ner, kvar bli bara stammen. Skulle det blåsa ner några år senare är det så lätt att det inte skadar huset
Genom att döda trädet ökar ju risken att trädet faller under tiden barnen är små. För att spåna vidare så står väl många barnrum tomma efter att de flyttat hemifrån, så rent statistiskt minskar risken för personskador om trädet står i några år till :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.