52 272 läst ·
423 svar
52k läst
423 svar
"Jag har bra försäkringar, så jag struntar i andras liv..."
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 913 inlägg
Jag tror att man gör klokt i all lyssna på @Maskintok här. Problemet är inte vad som händer om man fäller träd på andras mark, det är vad som sker om olyckan är framme.
L lbgu skrev:Bara om det gäller någon form av arbete mot ersättning. Motorsågskörkort är ett påhitt av arbetsmiljöverket. De bryr sig inte om vad folk gör på fritiden. Så ifall du har som hobby att såga motorsåg och du har en granne som tycker det är ok att du sågar lite 'skräpträd' i hans skog så kommer ingen att fällas för detta. Det räcker med att träden fälls
Ifall man villt.t.ex. gallra grannens skog mot att man tar veden är det bara att skriva ett arrendeavtal som gäller markbiten för ett par dagar eller hur länge nu gallringen kan ta så borde man ha allt på det torra. D¨å är det att se som att du jobbar i egen skog
Vad är nästa steg, toarullelicens för att torka sig i rö...n.
Det här tycker jag var en intressant vinkling på det hela.
Att man hjälper en vänn att fälla/köra motorsåg på dennes fastighet.
Hur tolkar du att lagen säger då @Maskintok ?
Just detta med att man hjälper en vän att göra något är ju ofta undantaget för arbetsansvar osv osv.
Tex hjälper jag en vän med ett altanbygge och ramlar och slår mig illa, eller råkar köra sticksågen/cirkelsågen i foten, så har ju inte min vän något "arbetsgivaransvar".
Då borde det ju vara samma med att hjälpa sin vän att köra motorsåg och fälla ett träd på dennes tomt och händer då en olycka så borde det ju i mitt tycke(som mycket väl kan vara fel) inte på något sätt drabba min vän eller??
Nej markägaren har ansvaret oavsett och även vid offert så ska en markägare ha klart för sig att anlitad personal har behörighetM MrDizzy skrev:Det här tycker jag var en intressant vinkling på det hela.
Att man hjälper en vänn att fälla/köra motorsåg på dennes fastighet.
Hur tolkar du att lagen säger då @Maskintok ?
Just detta med att man hjälper en vän att göra något är ju ofta undantaget för arbetsansvar osv osv.
Tex hjälper jag en vän med ett altanbygge och ramlar och slår mig illa, eller råkar köra sticksågen/cirkelsågen i foten, så har ju inte min vän något "arbetsgivaransvar".
Då borde det ju vara samma med att hjälpa sin vän att köra motorsåg och fälla ett träd på dennes tomt och händer då en olycka så borde det ju i mitt tycke(som mycket väl kan vara fel) inte på något sätt drabba min vän eller??
Du låter så säker på din sak, sedan ser man en kunnig i ämnet, @Maskintok och så inser man att du inte har en aning om hur det förhåller sig. Är det inte bättre att vara lite ödmjuk och inse det?M Marcus-AA skrev:
Det dumma är att trädet antagligen kommer att falla mycket tidigare än det gjort om man låtit det vara. Och även om det säkert är lite lättare så är stammen på ett dött träd en rätt tung historia som om det träffar ett hus lär ställa till rejäl skada.P Plutus skrev:
OK, du håller med om fördelarna, men ser en risk att trädet faller okontrollerat snarare än blir en boplats för hackspettar? Jag håller med om att den risken finns, men jag vidhåller att det är ett alternativ att fundera på!.L lbgu skrev:
Trädet måste bort fort. Anlita en firma som gör det , då de har försäkringar och i detta fallet är det en bra grej att jobbet är försäkrat. Du kan säkert få markägaren att dela på kostnaden.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Intressant, som i just intressant, jag vill veta och lära mig.Maskintok skrev:Varför skulle jag inte stå på mig?
Jag har hanterat dessa frågor i många år..
Det är en del av mitt jobb och leverne..
Jag tycker inte om den lagtext som kom över detta med att hantera såg på annans mark..
Då lagen är skriven så att den misstolkas och utnyttjas för egen vinning för vissa firmor.
Men den är bra då kunskapen är extremt låg över handhavandet..
Jag lär gärna ut det jag kan om sågar och dess hantering, just för att olyckor ska kunna minska i den mån det går...
Jag som varit inblandad i en dödsolycka med just trädfällning vet hur det känns, vet hur fort det går... Och hur illa det kan gå..
upplevelsen vill jag skona er andra ifrån..
Därför så skriver jag som det är..
Jag skulle kunna strunta i allt i dessa trådar om trädfällning eller sågar hantering.. Men det är viktigt med rätt kunskap.
Tycker det är stort av dig att skriva efter en sådan händelse.
Jag har en liknande händelse i min närhet, hemskt..
Jag ser inte några fördelar i ditt förslag. Det verkar bara vara dumt att snabba på trädets fallande. Får det stå ostört kan det kanske stå i 50 år till, ifall du dödar det så lär det falla inom några år. Finns ingen fördel med det. Sen lär det nog bli omöjligt att få något på en eventuell försäkring ifall försäkringsbolaget får reda på att den drabbade själv ringbarkat trädet.P Plutus skrev:
Markägaren har all rätt att (om TS inte har motorsågskort själv) bli vansinnig om han/hon sågar ned det självt.P Pappa1986 skrev:
Det är markägarens ansvar om TS skadar sig på sågen!
Om jag sätter sågen i benet ser jag problemet som det faktum att jag satt sågen i benet.Nötegårdsgubben skrev: