13 § Den som arbetar med en motorkedjesåg ska använda följande person-liga skyddsutrustning:
1.
hörselskydd,
2.
skyddshjälm,
3.
ögonskydd eller ansiktsskydd mot skador genom mekanisk påverkan,
4.
skyddskängor eller skyddsstövlar med sågskydd mot skador från motorsågskedjan,
5.
skyddsbyxa eller byxholkar med sågskydd mot skador från motorsågskedjan,
6.
arbetshandskar och
7.
varselkläder på överkroppen.
När en motorkedjesåg används till andra arbeten än fällning eller uppar-betning av träd, får undantag från något eller fera av kraven på personlig skyddsutrustning göras om en riskbedömning enligt 5 § visar att en viss typ av skyddsutrustning inte behövs.
Punkten 7 gäller inte vid krigsliknande övningar som Försvarsmakten utför.
Detta gäller för alla, oavsett anställning eller ej.

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...jesagar-och-rojsagar-afs-201201-foreskrifter/

• Gilla
1
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller omformulerat, finns det praxis som styrker att AFS 2012:1 är tillämpbar på en privatperson som röjer bort ett vindfälle över en väg utan markägarens/trädägarens vetskap?
Som jag skrev tidigare: "Om någon på eget initiativ röjer ett vindfällt träd från en räddningsväg och allt går bra lär ingen för det första lagföras" så nej, det lär knappast finnas och det har jag inte heller påstått.

M -MH- skrev:
Detta gäller för alla, oavsett anställning eller ej.
Gör det? Hela AFS 2012:1 gäller med stöd av 18 § arbetsmiljöförordningen (1977:1166).

Skärmdump av paragraf 18 i arbetsmiljöförordningen med sju punkter om Arbetsmiljöverkets befogenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som har en väldig massa hänvisningar till arbetsmiljölagen, vilken i varje fall huvudsakligen gäller vi anställningsförhållanden eller därmed jämförbara situationer.

Så vad menar du med "Detta gäller för alla, oavsett anställning eller ej." Att det är klokt med skyddsutrustning anser nog de flesta men att "det skulle gälla" på det sätt som "vara lag på" och därmed "platsa" i juridikdelforumet har jag svårt att se.

Jag påstår tvärtom att envar är helt fri utifrån ett rättsligt perspektiv att såga ved på sin vedbacke i kortbyxor och foppatofflor. Att det är korkat behöver vi inte debattera men rent juridiskt finns det inget som hindrar, påstår jag.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
"Om någon på eget initiativ röjer ett vindfällt träd från en räddningsväg och allt går bra lär ingen för det första lagföras" så nej, det lär knappast finnas och det har jag inte heller påstått.
Men skulle någon rent teoretiskt kunna lagföras i denna situation? Vissa håller med dig och verkar tvärsäkra på det. Andra verkar lika tvärsäkra på att det åtminstone krävs något som liknar ett anställningsförhållande. Jag lutar nog åt det senare men visste jag helt säkert skulle jag inte fråga eller diskutera detta här. Då skulle jag informera om vad som gäller.

För mig känns det inte riktigt rimligt att en privatperson utan anställningsförhållande skulle kunna "straffas" med en sanktionsavgift på 10 tkr när denne röjer ett vindfälle på någon annans mark. Det känns inte som en tillämpning av begrepp som "sanktionsavgift" som brukar förekomma i Sverige. Men jag kan ha fel...

Som jag skrev tidigare: "Om någon på eget initiativ röjer ett vindfällt träd från en räddningsväg och allt går bra lär ingen för det första lagföras" så nej, det lär knappast finnas och det har jag inte heller påstått.
Men frågan är ju i sådana fall vad du stödjer dina tvärsäkra uttalanden på, när du skriver "Ett brott mot arbetsmiljölagen baserat på AFS 2012:1 som sedan 2015-01-01 gäller för de fall som diskuterats i större delen av tråden. ...det finns inget undantag för vägar med nedfallna träd om du inte äger marken som vägen går över."

A
Alfredo Alfredo skrev:
Gör det? Hela AFS 2012:1 gäller med stöd av 18 § arbetsmiljöförordningen (1977:1166).

[bild]

Som har en väldig massa hänvisningar till arbetsmiljölagen, vilken i varje fall huvudsakligen gäller vi anställningsförhållanden eller därmed jämförbara situationer.

Så vad menar du med "Detta gäller för alla, oavsett anställning eller ej." Att det är klokt med skyddsutrustning anser nog de flesta men att "det skulle gälla" på det sätt som "vara lag på" och därmed "platsa" i juridikdelforumet har jag svårt att se.

Jag påstår tvärtom att envar är helt fri utifrån ett rättsligt perspektiv att såga ved på sin vedbacke i kortbyxor och foppatofflor. Att det är korkat behöver vi inte debattera men rent juridiskt finns det inget som hindrar, påstår jag.
Du väljer själv hemma..om att ha skydd eller ej... Men ingen försäkring kommer att hjälpa dig ekonomiskt om du inte har skydd...

A
Jetkokos Jetkokos skrev:
Men frågan är ju i sådana fall vad du stödjer dina tvärsäkra uttalanden på, när du skriver "Ett brott mot arbetsmiljölagen baserat på AFS 2012:1 som sedan 2015-01-01 gäller för de fall som diskuterats i större delen av tråden. ...det finns inget undantag för vägar med nedfallna träd om du inte äger marken som vägen går över."
äger du marken så gör du som du vill..
Men inte om du låter grannen hugga upp vindfällen på din mark utan skydd eller behörighet...

• Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
Maskintok skrev:
äger du marken så gör du som du vill..
Men inte om du låter grannen hugga upp vindfällen på din mark utan skydd eller behörighet...
Håller med (beror iofs på hur pass fälld trädet ifråga är), men den aktuella frågan handlade ju inte om det, utan om att på eget initiativ göra det på någon annans mark.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Jetkokos Jetkokos skrev:
Håller med (beror iofs på hur pass fälld trädet ifråga är), men den aktuella frågan handlade ju inte om det, utan om att på eget initiativ göra det på någon annans mark.
Det finns idag varken prejudikat om detta eller egentligen ens en regel..
Men det är inget heller som säger att det hela skulle kunna bli åt det amerikanska hållet..

om någon gör sig illa på din mark så kan de stämma dig..
Det är säkert något som kan ske även här, iallafall i frågan med motorsåg i handen...
lagar är tolkning.. Och det beror på hur åklagaren tolkar texten.. För att finna stöd..

hela detta har jag suttit och argumenterat om med åklagare och jo då nog tusan ville denne ha mig som skogsägare men även beställare som arbetsgivare när den avlidnes arbetsgivare hävdade att avtal inte fanns och att personen varit ledig denna dagen...

räddningen?
sms konversationer.. Där arbetsgivaren erkände ett avtal..

Alfredo Alfredo skrev:
Men skulle någon rent teoretiskt kunna lagföras i denna situation? Vissa håller med dig och verkar tvärsäkra på det. Andra verkar lika tvärsäkra på att det åtminstone krävs något som liknar ett anställningsförhållande. Jag lutar nog åt det senare men visste jag helt säkert skulle jag inte fråga eller diskutera detta här. Då skulle jag informera om vad som gäller.

För mig känns det inte riktigt rimligt att en privatperson utan anställningsförhållande skulle kunna "straffas" med en sanktionsavgift på 10 tkr när denne röjer ett vindfälle på någon annans mark. Det känns inte som en tillämpning av begrepp som "sanktionsavgift" som brukar förekomma i Sverige. Men jag kan ha fel...
Det är arbetsgivaren som sanktionsavgiften skulle riktas mot, om föreskrifterna hade varit aktuella i ditt exempel, inte "arbetstagaren".

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det är arbetsgivaren som sanktionsavgiften skulle riktas mot, om föreskrifterna hade varit aktuella i ditt exempel, inte "arbetstagaren".
alltid arbetsgivaren som har ansvaret..

Alfredo Alfredo skrev:
Och här kommer ytterligare en halmgubbe.

Ingen här har påstått att det finns några krav för den som sågar ved på sin vedbacke, tvärt om, det finns ett väldigt tydligt och klart uttalat undantag för privatpersoner som arbetar på sin egen eller familjens mark.

A

Ingen här har påstått att det finns några krav för den som sågar ved på sin vedbacke, tvärt om, det finns ett väldigt tydligt och klart uttalat undantag för privatpersoner som arbetar på sin egen eller familjens mark.
Ja.. Men i frågan där om kläder.. Så skulle jag säga... ett måste..

• Gilla
Jetkokos
  • Laddar…

Eller så läser du inlägget Alfredo citerade, det måste väl ändå vara enklare?;)

Jetkokos Jetkokos skrev:
Eller så läser du inlägget Alfredo citerade, det måste väl ändå vara enklare?;)
Och var stod det något om egen mark i det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.