Magnus E K Magnus E K skrev:
Finns risk att man hamnar bakom en gammal soptipp när man dör istället för i himlen. Gäller även nedskräpning.
Haha, jag får associationer till en sketch i humorprogrammet ”Kvarteret Skatan” där man diskuterar hur Magnus mamma ska begravas.

A AndersS skrev:
Om svamp påverkas av kväve och du inte får använda kalksalpeter, så får du leta efter annan gödsel.
Jag har tyvärr inget annat tips då jag kan använda det.
Nu kommer jag väl inte ihåg så mycket av kemilektionerna i skolan men finns det något organiskt gödsel som är rikt på det ämnet naturligt så att säga? Lars-Eric Samuelsson och Ulf Schenkmanis pratar mycket om sammansättning i konstgödsel men man får ingen riktig ledning i vilken typ av organisk gödsel som kommer närmast.
Edit: jag ska fråga min vän Claude, men då tömmer jag väl tyvärr någon brunn i tredje världen…

J jonaserik skrev:
Häxring startar från intet och försvinner ut i intet. Den blir större och större för varja dag och blir så stor att den kommer att gå till Kina, Så bry er inte, den kommer att öka i vidd och gå in till grannen som i sin tur får se den gå över till nästa granne.
Har häxring som dyker upp ibland, men försvinner efter en sommar.
Jag gillar din poetiska inställning! Får försöka anamma den 😉

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"Får inte använda"? Fattar inte, kommer trädgårdspolisen? Vem kontrollerar vilket gödsel du använder? Hade till 100% använt det gift/gödsel
"Får inte använda"? Fattar inte, kommer trädgårdspolisen? Vem kontrollerar vilket gödsel du använder? Hade till 100% använt det gift/gödsel som får bort svamparna...
Jag vet ju inte hur du tänker kring det vatten du vill ska komma ur kranen hemma hos dig men personligen så vill jag nog att det vatten som tas ur områden där mitt dricksvatten tas ska vara så lite kontaminerat av gifter som det går.

Då är det väl typ blodmjöl N14 som finns ekologiskt. Men billigt är det inte.

S sjoelund skrev:
Utveckla gärna. ”Money is not the issue”.

S sjoelund skrev:
Jag köper en massa dyra saker som är ekologiska, bland annat en sorts täckväv som är biologiskt nedbrytbar som jag bekämpar ogräs med. Testade den i höstas mot kvickrot i en häck och *trumvirvel* det finns inte ens en tillstymmelse till ogräs i den häcken.

• Gilla
Renoveringstjejen
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är väl bara att Googla tänkte jag. Länkar till produkter blir lätt utdaterade och priser likaså:

[länk] 1984 kr, 25kg
[länk] 114 kr, 1kg

Notera att det inte är veganskt om det är ett problem...
Haha, nä veganskt är inte ett problem. Jag köpte upp ett par påsar organiskt allround-gödsel på ICA som de sålde ut billigt. Det var krav-märkt. Sen såg jag att det var baserat på slaktavfall. ”Av jord är du kommen…”.

S sjoelund skrev:
Det är väl bara att Googla tänkte jag. Länkar till produkter blir lätt utdaterade och priser likaså:

[länk] 1984 kr, 25kg
[länk] 114 kr, 1kg

Notera att det inte är veganskt om det är ett problem...
Igår grillade vi färskkorvar typ salsiccia och chorizo med massor av grillade grönsaker i olivolja och till det aioli som jag rev en massa parmesan i.

• Älska
sjoelund
  • Laddar…
Men som sagt, tror ni att Atamon nervattnat i gräsmattan kommer funka mot häxringen?

Svamparna är ofta ett tecken på att man har ett bra nätverk under jorden så varför inte bara slappna av och se naturen arbeta? Det brukar dessutom synas på gräset som är grönare vid cirkeln än runt omkring (om man inte övergöder sin gräsmatta).
Vad atamon skulle tillföra och i så fall i vilka mängder har jag ingen aning om.

R Renoveringstjejen skrev:
Men som sagt, tror ni att Atamon nervattnat i gräsmattan kommer funka mot häxringen?
Jag skrev att jag prövat Atom rätt långt upp i tråden. Funkade tyvärr inte på just den svampen.

Farstatjej90
R Renoveringstjejen skrev:
Vattenskyddsområde. Och dessutom sympatiserar jag med tanken att inte sprida onödiga kemikalier eller gifter om det inte är absolut nödvändigt för att rädda liv. Ytterst är det faktiskt markägaren kommunen som bestämt detta som villkor för upplåtelsen av området.
Ok, fattar. Låter rimligt. Jag är inte rimlig, använder det som löser mitt problem.. hur rimligt det nu är.

Ok, fattar. Låter rimligt. Jag är inte rimlig, använder det som löser mitt problem.. hur rimligt det nu är.
Jag är nog mer ”rimlig” i så motto att jag A. Följer de lagar och regler jag skrivit under på när jag ingått ett avtal med i detta fallet en samfällighet, och B. Har min egen kompass när det handlar om bekvämlighet kontra miljöpåverkan. Men vi är alla olika.

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.