5 279 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Jag blir galen på denna beslutsångest!
De rostfria bänkarna som är limmade på hel spånskiva tycker jag håller samma mått som de äldre. + jag tycker det är snyggt nu när man själv kan välja hur det ska se ut med kantprofiler, uppvik mm.
Men de som är billigare, i mer standardutförande, som inte är uppbyggda med hel spånskiva är inte mkt att ha, det kan jag hålla med om.
Vem har sagt att det är enkelt att byta kök :x det är många beslut som ska tas.
Men de som är billigare, i mer standardutförande, som inte är uppbyggda med hel spånskiva är inte mkt att ha, det kan jag hålla med om.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Suck!Lenasv skrev:De rostfria bänkarna som är limmade på hel spånskiva tycker jag håller samma mått som de äldre. + jag tycker det är snyggt nu när man själv kan välja hur det ska se ut med kantprofiler, uppvik mm.![]()
Det är nog exakt så svårt eller enkelt som man gör det till.
Själv har jag en 2,2 meters rostfri diskbänk (förutom arbetsbänkar m.m.) som jag köpte second hand men oanvänd för 500 kr. Fick komplettera med rör och silar för lika mycket.
Den som påstår att denna bänk "är inte mkt att ha" vet inte vad han/hon talar om. Den är alldeles utmärkt!
Personligen tycker jag det är tråkigt att höra när ingenting som är standard, off-the-shelf eller enkelt duger.
Vad gör ni när ni vill ha en bild på barnen på nattduksbordet eller på skrivbordet på jobbet? Ringer på Rembrandt?
Jag tycker också om vackra, funktionella saker, men när inte ens det mest funktionella som en rostfri diskbänk duger där jag skall slabba med disk av grötkastruller då har snobbismen stigit en åt huvudet. Har vi för mycket pengar?
PS
Tydligen en ny rättstavningsfunktion här: När jag skriver Rembrandt tycker ByggaHus att jag skulle skrivit Membran. Jaha
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ett litet tillägg,
för att i någon mån moderera mitt förra griniga inlägg
Beslutsångest är ju inte bra. Man blir handlingsförlamad, och byggprocessen går långsammare.
Ett sätt att gå vidare är att inte kräva det perfekta resultatet direkt, utan tills vidare nöja sig med något sämre, som är lättare att realisera.
För att ta ett tydligt exempel:
I stället för att fundera över en köksbänk i Carrera-marmor eller Offerdals-skiffer kan man ta ett interimistiskt beslut och ta en laminatskiva "så länge".
Vissa beslut tar tid att mogna fram, och om man tar förhastade beslut så ångrar man sig alltid.
Så., i detta exempel köper man en laminatskiva för 500 kr, som man utan större uppoffring skrotar när man funnit vad man verkligen vill ha
I stället för att satsa 30.000 för en skifferskiva, som man alltid kanske kommer att bli missnöjd med,
för det var egentligen marmorn man drömde om.
Och vem vet: Laminatskivan kanske är helt OK efter ett tag. Det ju gör ingenting att barnen hackar och sågar i den med kniven, den är ju så billig.
Och så har man plötslig pengar över till, kanske inte en Rembrandt, men i alla fall en Zorn-etsning
för att i någon mån moderera mitt förra griniga inlägg
Beslutsångest är ju inte bra. Man blir handlingsförlamad, och byggprocessen går långsammare.
Ett sätt att gå vidare är att inte kräva det perfekta resultatet direkt, utan tills vidare nöja sig med något sämre, som är lättare att realisera.
För att ta ett tydligt exempel:
I stället för att fundera över en köksbänk i Carrera-marmor eller Offerdals-skiffer kan man ta ett interimistiskt beslut och ta en laminatskiva "så länge".
Vissa beslut tar tid att mogna fram, och om man tar förhastade beslut så ångrar man sig alltid.
Så., i detta exempel köper man en laminatskiva för 500 kr, som man utan större uppoffring skrotar när man funnit vad man verkligen vill ha
I stället för att satsa 30.000 för en skifferskiva, som man alltid kanske kommer att bli missnöjd med,
för det var egentligen marmorn man drömde om.
Och vem vet: Laminatskivan kanske är helt OK efter ett tag. Det ju gör ingenting att barnen hackar och sågar i den med kniven, den är ju så billig.
Och så har man plötslig pengar över till, kanske inte en Rembrandt, men i alla fall en Zorn-etsning
Redigerat:
Varför inte en kraftig spånskiva med "Stone" på? Enklare och mindre ömtåligt än betong, betydligt mycket billigare än rostfritt. Funderar på att ha det i badrum och kök.
http://www.decomaterial.se/web/gallery/perfectino-stone/?start=75
http://www.decomaterial.se/web/gallery/perfectino-stone/?start=75
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Med skarpa hörn och så stor hoppas jag du valt Blandare med utdragbar pip för annars blir den inte kul att rengöraDclxvi skrev:
Klicka här för att svara