Så många val att göra och så mycket att välja bland. :confused:

Försöker välja bänkskiva till köket. Den kommer att vara 4,2m lång och ha både ho och häll. Just nu står det mellan betong med gjuten ho och rostfritt. Jag har tagit in pris på båda varianterna och de ligger på samma nivå, straxt under 30000 kr. inklusive ho och urtag för häll.

Har inte kollat runt om det går att få ngn av dem billigare någon annanstans utan tagit pris från firmor som verkat ha god kvalitet på sitt arbete.

Jag och min sambo lutar åt varsitt håll och har svårt att hitta argument som slår ut sen ena eller den andra.

Kom igen hjälp oss på traven med detta beslut så vi kan gå vidare till de tusen som kvarstår innan vi är klara... :rolleyes:

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Om du är en man och din sambo är en kvinna så rekommenderar jag dig att låta kvinnan bestämma annars får du höra det resten av livet i det köket.

• Gilla
mångstekta och 6 till
  • Laddar…
Beror ju lite på dels hur kökeet ska se ut i övrigt och dels vad ni har för liv. Är ni rödvinsfantaster hade jag nog valt rostfritt t ex (även om jag personligen tycker att betong är himla snyggt).

Med betong ska du nog vara beredd på att den kommer bli fläckig oavsett vad tillverkaren säger om impregnering/pasta etc. Ser du det som att den bara får patina så fungerar det ju.

Den rostfria bänken får ju iofs sin patina av alla repor, men de är kanske lättare att acceptera än massa fläckar..

Jag hade valt rostfritt 11 dagar av 10. Rostfritt är tidlöst, nästan underhållsfritt och blir inte fläckigt. Om 5 år kommer betongskivan att kännas omodern. Dessutom är betongskivan hård ökar risken för glas och porslinskross.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jag är lite fundersam över argumentet att porslinet kommer att krossas som man hör upprepas närhelst man diskuterar en stenskiva. Själv har jag aldrig haft en, men svärföräldrarna har både i sin lägenhet och på sommarstugan och mig veterligt har det aldrig varit något problem.

Själv har jag haft en rostfri bänkskiva och det enda negativa jag har att säga om den är att om man inte torkar av den ordentligt efter att man har gått över med en vettextrasa så ser den lätt lite sunkig ut - dock fortfarande ren. Men jag har aldrig haft en yta som är så lätt att få ren och om man lägger fem minuter extra så är den riktigt glimmande ren.

Om priset är detsamma så hade jag valt rostfritt utan tvekan. Sen håller jag med andemeningen i MagnusSt:s inlägg att den som spenderar mest tid i köket skall ha mest inflytande.

Mina 5 cent.

Jag hade valt rostfritt pga av att betong missfärgas med tiden och då ser det kanske inte så trevligt ut. Men du priset lät lite så bra enligt min mening.

Lenasv skrev:
Jag hade valt rostfritt pga av att betong missfärgas med tiden och då ser det kanske inte så trevligt ut. Men du priset lät lite så bra enligt min mening.
Priset lät lite vadå? :)

..inte så bra ska det vara. ;)

Men du kanske har valt en dyrare diskho?

Tips om du nu vill ha betongskiva - Finns företag som kommer hem till dig och gjuter skivan på plats. Blir rätt intressant pris då ifall du har ROT-avdrag att utnyttja då materialkostnaden är näst intill noll och ingenting....

Använd skajag.nu. Löser alla problem med beslutsångest :)

ullberg
[SKPG]Zamora;1598293 skrev:
Använd skajag.nu. Löser alla problem med beslutsångest :)
Lyssnat på P3 i dagarna?

Edit: jag kanske ska säga något on topic också, jag vet ju inte hur det ser ut hos er men generellt tycker jag betong är snyggare (eller åtminstone roligare / mer annorlunda än rostfritt). Sen är rostfritt bekvämare / mer underhållsfritt.

Så hur är du som person?

Redigerat:
av de två alternativ rostfrit så klart!
gaia

• Gilla
MalinW
  • Laddar…
MagnusSt skrev:
Om du är en man och din sambo är en kvinna så rekommenderar jag dig att låta kvinnan bestämma annars får du höra det resten av livet i det köket.
Talar av erfarenhet? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.