MultiMan
Håller man på att få grå starr så blir man ofta betydligt mer känslig för bländning pga ljuset bryts på fel sätt i den grumliga linsen.
 
engs
J jenslun skrev:
MEN alla dessa morderna bilar som har autoavbländande/matrix led borde förbjudas, dels av att förare till dessa bilar helt förlitar sig på systemet, man bländar ju av för att ta bort ljus, Matrix förändrar ju bara i vilka fält ljuset försvinner i och enligt vad jag tycker så bländar Matrix ljusen även fast de ikte lyser rakt på, o blinkar man på vissa såna blir dom irriterade o blinkar tillbaka istället för att blända av helt.
Har sånt men stängde av automatiken, den var alldeles för kass på att tolka situationerna annat än under optimala förutsättningar.
Exempel:
Stänger ner när man kommer till en sträcka med vägbelysning - helt ok. Sen när vägbelysningen slutar så knäpper den på trots att det kommer en bil mötande och får blända av efter 1-2s igen.

Motorväg där mötande körfält är väldigt varierande hur det riskerar blända mötande, ibland inte alls pga höjdskillnader / buskage etc. Men ibland definitivt, särskilt vid kurvor etc. Så missar den blända av.

När man möter lastbilar som kommer över ett krön, då de sitter så högt vill jag blända av tidigt, så snart man anar takbelysningen de ofta har. Men lastbilens takbelysning är för svag för att automatiken ska reagera på denna.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast det är ju det direkta ljuset som är mest bländande, däremot kan jag tänka mig att matrisljusen blir något bländande vid våt körbana.

Gällande att de blinkar tillbaka är väl det ganska naturligt "nej, jag har inte helljuset på", eller så för att de inte vet hur man stänger av helljuset utan att tända det först. (Jag har inte lyckats lista ut om jag kan gå från helljus som för stunden avbländar till halvljus utan att passera helljus utan avblädning).
som sagt för mej bländar även matrixen, men är ju en funktion man köpt för dyra pengar så varför skulle man inte kunna använda den hela tiden?

jag har två lägen på min helljusspak, i auto läge på ljusväljar ratten blir de att första hacket med en sekunds fördröjning för ljustuta, andra hacket o släpp slår av/på auto funktionen, vet ikte hur de e på andra bilar, för att köra manuellt helljus måste jag vrida ratten till ”ljus körläget”.
 
Ja men allt detta handlar ju om att man köper system som sköter saker åt en, man behöver inte ”bry sig” om de
 
J jenslun skrev:
som sagt för mej bländar även matrixen, men är ju en funktion man köpt för dyra pengar så varför skulle man inte kunna använda den hela tiden?

jag har två lägen på min helljusspak, i auto läge på ljusväljar ratten blir de att första hacket med en sekunds fördröjning för ljustuta, andra hacket o släpp slår av/på auto funktionen, vet ikte hur de e på andra bilar, för att köra manuellt helljus måste jag vrida ratten till ”ljus körläget”.
Jag är egentligen kluven i frågan, men jag tror man definierat bländande som att det lyser rakt på dig, det gör inte matrisljusen.

Jag har en spak till allt på min Passat. Drar jag den mot mig ljustutar den, slår jag framåt slår den på helljuset enligt följande sekvens "med automatisk avbländning" - på - av.
 
P
J jenslun skrev:
Ja men allt detta handlar ju om att man köper system som sköter saker åt en, man behöver inte ”bry sig” om de
Nä,bara dom som möter ett dåligt fungerande system behöver bry sig,det drabbar inte dig:)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som vet om man gör någon justering/koll på besiktningen av dessa typer av system?
 
Troligen inte. Man testar att den manuella avbländningen funkar eftersom det är föraren, inte bilen, som är ansvarig för hur den framförs.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och här vill jag vara motvalls, själv är jag trött på alla MEMIB (medelålders män i bil) som tror att bara för det är asfalterat så är det bara till för dem och alla andra ska hålla sig undan.
Betrakta hela villaområdet som en lekplats så är du rätt säker. Villamattorna idag är så kompakta att det knappt finns några ställen att leka på, då är det fullt naturligt att vägen blir en lekplats.
Uttan reflex syns man inte även om man betraktar vägen som en lekplats och det räcker inte att vara "rätt säker" när det gäller detta. Och jag är en av de som kör lugnast på den vägen.

Och barnen är inte värst, det brukar vara reflexer insydda i kläderna. Det är vuxna och ungdomar.
Och ja, tomterna är knappt större än husen men då ska borde ju rimligen föräldrarna ha ännu bättre koll på sina ungar men det är en annan diskussion.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Uttan reflex syns man inte även om man betraktar vägen som en lekplats och det räcker inte att vara "rätt säker" när det gäller detta. Och jag är en av de som kör lugnast på den vägen.

Och barnen är inte värst, det brukar vara reflexer insydda i kläderna. Det är vuxna och ungdomar.
Och ja, tomterna är knappt större än husen men då ska borde ju rimligen föräldrarna ha ännu bättre koll på sina ungar men det är en annan diskussion.
Kör du som om du vore på en lekplats så tror jag nog du skulle se de flesta även om de inte hade haft reflexer på sig.
Men jag håller med, oavsett bör man se till att man syns.

Oavsett är det mentaliteten "vägen är ingen lekplats" jag är emot. Är du inne på en villagata är det inte längre bara en bilväg, den är allt, cykelbana, gångväg och lekplats också, och man får hantera det därefter.

Värt att tänka på är att man anser att barn har tillräcklig förståelse för att vistas i trafiken från och med de är 15år, innan dess har de inte konsekvenstänk.

Givetvis fostrar de flesta sina barn till att ha uppsikt och akta sig för bilar osv osv, men det låter nästan som att vi behöver punktmarkera dem istället, alternativt låsa in dem i källaren.

Vänliga hälsningar småbarnsförälder boende längs med en villagata där folk kör som idioter.
 
J jenslun skrev:
Ja men allt detta handlar ju om att man köper system som sköter saker åt en, man behöver inte ”bry sig” om de
Jag anar en viss ironi i dina inlägg, och som jag skrev, jag är kluven, är det de jag möter som är gnälliga och griniga?
Aja, jag kör sällan med funktionen idag, just för att jag inte vill störa andra i trafiken.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har kört upp jämsides med en fotgängare som gick svartklädd, en mulen dag långt innan solen gått upp, på höger sida av en 70väg utan vägren, och informerat om att denna syns i princip inte alls.
Jag körde förbi en fin kombo härom veckan. En person föredömligt klädd i ljusa kläder, reflexväst och hängande reflexer. I bredd med denne (ut mot vägen) gick en totalt svartklädd person utan reflexer. Där var det en viss skillnad i hur långt dom syntes kan jag säga...
 
  • Ledsen
  • Arg
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
På tal om reflexer mm.
En enstaka reflex, eller än värre, dedär LED-prylarna man hänger i dragkedja är oftast inte jättesynliga.
Reflexer är också färskvara.

Själv kör jag reflexväst när det börjar skymma.
Överväger att nästa jacka ska vara "självlysande"
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Oavsett är det mentaliteten "vägen är ingen lekplats" jag är emot. Är du inne på en villagata är det inte längre bara en bilväg, den är allt, cykelbana, gångväg och lekplats också, och man får hantera det därefter.
Jag tror inte vi kommer bli överens i frågan mer än om trafikmognaden. Jag är starkt emot mentaliteten att "vägen är en lekplats" nämligen, även om det är en liten villagata. Inte för min egen körning utan för att en olycka händer så lätt. Det behöver inte gå fort, vara mörkt eller andra försvårande omständigheter. Det räcker att en bil backar så kan det finnas ett litet liv mindre.

Men detta hör inte till TS frågeställning så jag ämnar inte diskutera det mer.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Det är klart att jag inte blinkar och tutar på de som har korrekt inställt ljus. Det jag vill komma åt är diskussion om det finns t.ex. något undantag vid besiktning gällande dagens strålkastare gentemot äldre. Känns inte som att regelverket har hängt med i utvecklingen.
Stämmer. Vi har gått till ett samhälle där tillverkaren själv godkänner sin produkt. Idag finns ingen myndighet som testar saker o ting, tillverkaren lämnar en försäkran att den är godkänd.
Skulle man för 20 år sen kommit med en ny bil av idag till en typbesiktning, skulle inte bilen bli godkänd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.