När och varför har folks vett att inte blända varandra i trafiken? Var och varannan dag blir jag bländad av bilister, cyklister, fotgängare och t.o.m. reklamskyltar.

När jag var barn fick jag lära mig att absolut inte lysa på bilar med ficklampa när jag var ute och gick i mörkret och då var det gammaldags vanliga glödlampor som knappt lyste. Idag har ju de flesta superduper LED-lampor.

Dagligen åker jag förbi busshållsplatser där det står folk och bokstavligen lyser in i och följer med bilen med lampan. Värst är nog pannlampor. Finns det förövrigt inget krav på att cyklister inte får rikta upp lyset? Och sen har vi alla dessa "moderna" bilar med skarpa lyktor så man tror att de har helljuset på. Värst är nog SUV:ar och högre arbetsbilar. Fruktansvärt! Trodde att sådant justerades på bilbesiktningen. Men det gäller väl bara äldre låga bilar med 55W glödljus... T.o.m. bakljusen på nya bilar bländar. Ljustarka reklamskyltar förstår ni nog nu vad jag tycker om...

Så, nu har jag fått lufta mig lite.

Någon som har några tankar om dettta?
 
harry73
Ja, försök att fokusera på saker du kan påverka.
Blir du bländad, kan du blinka en gång med helljus (om du sitter i bil)
Går du eller cyklar du, kan du se till att du syns bättre (belysning och reflexer)
Mycket mer än så kan du inte göra.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ja, försök att fokusera på saker du kan påverka.
Blir du bländad, kan du blinka en gång med helljus (om du sitter i bil)
Går du eller cyklar du, kan du se till att du syns bättre (belysning och reflexer)
Mycket mer än så kan du inte göra.
Klart jag blinkar när jag möter någon. Jag har t.o.m. börjat tuta ibland. Är det bara jag som har detta problem? Verkar som om samhället har glömt bort att visa hänsyn till andra.
 
harry73
Att börja tuta känns lite överdrivet och inte rätt väg att gå.
Visst blir man bländad ibland. Det händer dock också att jag glömmer att jag har helljus på och att jag bländar andra, eller att att jag kör över ett vägkrön och bländar folk pga det.

Problemet är bara att du inte kan uppfostra alla du kommer att möta på vägen, och skulle du lyckas uppfostra någon, möter du hela tiden nya trafikanter. Därför kan du inte påverka det och ska du inte lägga din energi på det.

Blir det så allvarligt att det blir en trafikfara, då är det kanske bäst att du slutar köra i mörkret (du kanske lider av nattblindhet eller tunnelseende)
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
T
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Klart jag blinkar när jag möter någon. Jag har t.o.m. börjat tuta ibland. Är det bara jag som har detta problem? Verkar som om samhället har glömt bort att visa hänsyn till andra.
Jag tror nog bara det är du som har problem med detta. Ursäkta, men tonen som du skriver så låter som en sur gammal gubbe som har alltför litet att göra så han måste hitta på något att vara förbannad på - dessutom med attityden att allt var bättre förr.

Slappna av och ta en öl.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
P
Det kan vara så att din syn har försämrats och du behöver (nya) glasögon.
Jag behöver normalt inte glasögon när jag kör men just ljus från andra/annat stör mycket om jag inte har glasögon på. Till och med trafikskyltar som lyses upp av mina egna lampor kan blända.
Detta har kommit med åren.

Sen detta nyfyndighet med att gå med ficklampa (mobiltelefon i vissa fall) på vägar i mörker istället för reflexer är konstigt och lite irriterande. Svårt att se skillnaden mellan en sån lampa som svänger och ljus runt omkring, tex en annan bil. Om jag möter en sån och de har bara en ficklampa och de viftar omkring med den så bländar jag inte av. Men har de reflexväst eller andra bra reflexer så är jag vänlig, fast reglerna säger att jag inte behöver. En fotgängare kan titta bort.

Detta med cyklister.. Vissa har jäkligt starka lampor. Båda är fordon och ska blända av men gör de det inte så bländar jag inte heller av. Och ja, jag börjar med att blända av men tar de inte ner ljuset så åker det på igen.

Så visst det finns mycket ljus i samhället.
Dock fundera lite på om det inte är så att du börja bli ljuskänslig.
Hänsyn till andra? Tja sånt finns inte idag.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 4 till
  • Laddar…
P
T Turbo_Tail skrev:
Jag tror nog bara det är du som har problem med detta. Ursäkta, men tonen som du skriver så låter som en sur gammal gubbe som har alltför litet att göra så han måste hitta på något att vara förbannad på - dessutom med attityden att allt var bättre förr.

Slappna av och ta en öl.
Och du låter som en yngling med eftermonterad taskig led/xenon halvljus som pekar åt alla håll:D
(Ja,ironiskt menat!)
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
T
Handyman 1 skrev:
Och du låter som en yngling med eftermonterad taskig led/xenon halvljus som pekar åt alla håll:D
(Ja,ironiskt menat!)
Tyvärr. Jag kör Toyota.
 
  • Haha
Myckling
  • Laddar…
Många moderna bilar, inkl min, har dynamiskt helljus, vilket innebär att de bara bländar av till halvljus precis där mötande bil är.
På vissa bilar funkar detta bättre än andra, och vissa tycker det ser ut som att man har helljus på.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Att börja tuta känns lite överdrivet och inte rätt väg att gå.
Visst blir man bländad ibland. Det händer dock också att jag glömmer att jag har helljus på och att jag bländar andra, eller att att jag kör över ett vägkrön och bländar folk pga det.

Problemet är bara att du inte kan uppfostra alla du kommer att möta på vägen, och skulle du lyckas uppfostra någon, möter du hela tiden nya trafikanter. Därför kan du inte påverka det och ska du inte lägga din energi på det.

Blir det så allvarligt att det blir en trafikfara, då är det kanske bäst att du slutar köra i mörkret (du kanske lider av nattblindhet eller tunnelseende)
Klart att jag inte kan uppfostra alla, ville egentligen bara lufta ett fenomen som jag märkt av sista åren :) Angående tutning så har det bara hänt en gång när jag blev rädd för två fotgängare som hade varsin pannlampa som jag misstolkade för en bil på fel sida om mig. Sen är det självklart att man kan glömma att blända av, händer även mig ;) men det är inte detta det handlar om.
 
T Turbo_Tail skrev:
Jag tror nog bara det är du som har problem med detta. Ursäkta, men tonen som du skriver så låter som en sur gammal gubbe som har alltför litet att göra så han måste hitta på något att vara förbannad på - dessutom med attityden att allt var bättre förr.

Slappna av och ta en öl.
Jag är en sur (inte jättegammal) gubbe ;) Får tyvärr inte dricka öl när jag kör bil... men annars går det ju bra

Allt var inte bättre för men i just det här avseendet undrar jag lite varför man verkar ha slutat prata om att inte blända varandra i trafiken.
 
Redigerat:
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Det kan vara så att din syn har försämrats och du behöver (nya) glasögon.
Jag behöver normalt inte glasögon när jag kör men just ljus från andra/annat stör mycket om jag inte har glasögon på. Till och med trafikskyltar som lyses upp av mina egna lampor kan blända.
Detta har kommit med åren.

Sen detta nyfyndighet med att gå med ficklampa (mobiltelefon i vissa fall) på vägar i mörker istället för reflexer är konstigt och lite irriterande. Svårt att se skillnaden mellan en sån lampa som svänger och ljus runt omkring, tex en annan bil. Om jag möter en sån och de har bara en ficklampa och de viftar omkring med den så bländar jag inte av. Men har de reflexväst eller andra bra reflexer så är jag vänlig, fast reglerna säger att jag inte behöver. En fotgängare kan titta bort.

Detta med cyklister.. Vissa har jäkligt starka lampor. Båda är fordon och ska blända av men gör de det inte så bländar jag inte heller av. Och ja, jag börjar med att blända av men tar de inte ner ljuset så åker det på igen.

Så visst det finns mycket ljus i samhället.
Dock fundera lite på om det inte är så att du börja bli ljuskänslig.
Hänsyn till andra? Tja sånt finns inte idag.
Ja, jag får väl inse att jag börjar bli äldre. Lite ljusskygg har jag nog alltid varit dock
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Jag har avsiktligen köpt en lampa med reflektor till min ena cykel, för att få bättre ljus på marken och inte blända mötande.
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Många moderna bilar, inkl min, har dynamiskt helljus, vilket innebär att de bara bländar av till halvljus precis där mötande bil är.
På vissa bilar funkar detta bättre än andra, och vissa tycker det ser ut som att man har helljus på.
Jo, jag förstår det, men tycker att det är ett konstigt fenomen som jag har lite funderingar kring hur det har resonerats om ljusbilden på dessa bilar gentemot äldre bilars strålkastare.
 
harry73
P PappasHammare skrev:
Sen detta nyfyndighet med att gå med ficklampa (mobiltelefon i vissa fall) på vägar i mörker istället för reflexer är konstigt och lite irriterande.
Håller med mycket du skriver, men just denna meningen tycker jag är konstigt.
Reflex och lampa fyller ju var sin funktion.
Går jag på promenad i mörkret, behöver jag en lampa för att se var jag går. Vattenpölar, hästbajs, mm är saker man gärna undviker. Reflexer är en passiv säkerhet som bara fungerar om en bil lyser på den, och då bättre med helljus än med halvljus. Och kommer en bil med helljus mot mig, behöver jag en lampa för att se var jag går. Kör bilen med halvljus kan lampan hjälpa bilen att tidigare upptäcka mig.
Går jag på en trafikerad väg, behöver jag reflexer (t ex reflexväst) och går jag där jag inte förväntar mig mycket trafik, är det bättre utan reflexer för att inte bli bländad av reflexer som jag eller de andra jag promenerar med har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.