Du är inte ensam TS. Vi är olika känsliga för ljus. Har haft samna problem själv hela livet.
Många man pratar med, förstår inte alls.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
För varje år som går får jag sämre mörkerseende. Det medför också att jag blir känsligare och känsligare för motljus i mörker som upplevs som mer bländande nu än för 20 år sedan. Kanske det till viss del beror på typen av lampor, men mina yngre medarbetare och min son har inte alls samma problem. Men min gamle far däremot upplever samma sak.

Extra jobbigt är det under regniga höstkvällar som är så där bedövande mörka och eländiga. Så fort det kommer lite snö som hjälper till att lysa upp blir det betydligt bättre.

Alla kanske inte har samma problem, genetiskt?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
När och varför har folks vett att inte blända varandra i trafiken? Var och varannan dag blir jag bländad av bilister, cyklister, fotgängare och t.o.m. reklamskyltar.

När jag var barn fick jag lära mig att absolut inte lysa på bilar med ficklampa när jag var ute och gick i mörkret och då var det gammaldags vanliga glödlampor som knappt lyste. Idag har ju de flesta superduper LED-lampor.

Dagligen åker jag förbi busshållsplatser där det står folk och bokstavligen lyser in i och följer med bilen med lampan. Värst är nog pannlampor. Finns det förövrigt inget krav på att cyklister inte får rikta upp lyset? Och sen har vi alla dessa "moderna" bilar med skarpa lyktor så man tror att de har helljuset på. Värst är nog SUV:ar och högre arbetsbilar. Fruktansvärt! Trodde att sådant justerades på bilbesiktningen. Men det gäller väl bara äldre låga bilar med 55W glödljus... T.o.m. bakljusen på nya bilar bländar. Ljustarka reklamskyltar förstår ni nog nu vad jag tycker om...

Så, nu har jag fått lufta mig lite.

Någon som har några tankar om dettta?
Folk som inte har reflexer på sig när de går eller cyklar kör jag medvetet med helljuset på, Är man så, ursäkta språket, jävla dum att man går på trafikerad väg utan reflxer så får man stå ut med det eftersom det är så mycket jobb att tvätta bort blodfläckarna från motorhuven.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Folk som inte har reflexer på sig när de går eller cyklar kör jag medvetet med helljuset på, Är man så, ursäkta språket, jävla dum att man går på trafikerad väg utan reflxer så får man stå ut med det eftersom det är så mycket jobb att tvätta bort blodfläckarna från motorhuven.
Jag har kört upp jämsides med en fotgängare som gick svartklädd, en mulen dag långt innan solen gått upp, på höger sida av en 70väg utan vägren, och informerat om att denna syns i princip inte alls.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Om folk kör med felinställda ljus eller åker runt med helljus på så förstår jag om du blir upprörd och blinkar och tutar. Är det dock så att du beter dig så även mot de som har helt vanliga, korrekt inställda, halvljus ja då är det nog hos dig problemet ligger. Kanske dags att lägga körkortet på hyllan? Eller åtminstone göra en rutinkoll av ögonen?
Själv har jag absolut inga problem med lampor på cyklister eller fotgängare. Blir betydligt med störd på alla de mörka figurer i trafiken som varken har lampor eller reflexer
 
Om detta nu i huvudsak var en gnälltråd så vill jag mena att det är ett större problem med bilar som inte har halvljus påslagna alls.....otroligt irriterande.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jag tror mycket på synen, jag är astigmatisk och närsynt och blir mer bländad när glasögonen inte korrigerar. Med åldern blir mörkerseende sämre också. Prata med din optiker!

Tycker att det är bra med de som har lampor på sig, värst är de utan reflexer som är osynliga i mörkret!
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har kört upp jämsides med en fotgängare som gick svartklädd, en mulen dag långt innan solen gått upp, på höger sida av en 70väg utan vägren, och informerat om att denna syns i princip inte alls.
Jag också. Värst här är litet smalt och vältrafikerat vägavsnitt nedanför där vi bor som också är ett populärt gång- och cykelstråk. Där går folk på höger sida, i mitten eller vinglar omkring över hela vägen med sina jäkla poddar i öronen och huvtröjor så de varesig hör eller ser något. Dessutom har inte föräldrar i ett nybyggt område intill vett att ha koll på sina barn utan låter dem använda vägen som en lekplats. I bästa fall har kanske hälften av alla personer reflexer.

Att inte köra med helljus på denna sträcka vore rent av dumdristigt.
 
richardtenggren
MathiasS MathiasS skrev:
Om detta nu i huvudsak var en gnälltråd så vill jag mena att det är ett större problem med bilar som inte har halvljus påslagna alls.....otroligt irriterande.
I regel småbilar från typ Peugeot, Citroën, Renault och andra ”b-märken”.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag också. Värst här är litet smalt och vältrafikerat vägavsnitt nedanför där vi bor som också är ett populärt gång- och cykelstråk. Där går folk på höger sida, i mitten eller vinglar omkring över hela vägen med sina jäkla poddar i öronen och huvtröjor så de varesig hör eller ser något. Dessutom har inte föräldrar i ett nybyggt område intill vett att ha koll på sina barn utan låter dem använda vägen som en lekplats. I bästa fall har kanske hälften av alla personer reflexer.

Att inte köra med helljus på denna sträcka vore rent av dumdristigt.
Och här vill jag vara motvalls, själv är jag trött på alla MEMIB (medelålders män i bil) som tror att bara för det är asfalterat så är det bara till för dem och alla andra ska hålla sig undan.
Betrakta hela villaområdet som en lekplats så är du rätt säker. Villamattorna idag är så kompakta att det knappt finns några ställen att leka på, då är det fullt naturligt att vägen blir en lekplats.
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Om folk kör med felinställda ljus eller åker runt med helljus på så förstår jag om du blir upprörd och blinkar och tutar. Är det dock så att du beter dig så även mot de som har helt vanliga, korrekt inställda, halvljus ja då är det nog hos dig problemet ligger. Kanske dags att lägga körkortet på hyllan? Eller åtminstone göra en rutinkoll av ögonen?
Själv har jag absolut inga problem med lampor på cyklister eller fotgängare. Blir betydligt med störd på alla de mörka figurer i trafiken som varken har lampor eller reflexer
Det är klart att jag inte blinkar och tutar på de som har korrekt inställt ljus. Det jag vill komma åt är diskussion om det finns t.ex. något undantag vid besiktning gällande dagens strålkastare gentemot äldre. Känns inte som att regelverket har hängt med i utvecklingen.
 
Och jag ber om ursäkt om jag gick ut för hårt i första inlägget och trampade folk på tårna.

Jag är bara förundrad över vad jag upplever och ville kolla om någon hade några tankar om det.
 
Jag kommer att fortsätta att köra bil. Synen är kollad utan anmärkning. F.ö. är jag vääldigt restriktiv vad gällande blinkning och tutning. Kommer ofta på när det är för sent att "där borde jag ha tutat".
 
Jag håller med dig! Jag tycker de e oerhört jobbigt att möta nya bilar, de skarpa ljuset men man får fokusera på snöpinnanrna istället.

MEN alla dessa morderna bilar som har autoavbländande/matrix led borde förbjudas, dels av att förare till dessa bilar helt förlitar sig på systemet, man bländar ju av för att ta bort ljus, Matrix förändrar ju bara i vilka fält ljuset försvinner i och enligt vad jag tycker så bländar Matrix ljusen även fast de ikte lyser rakt på, o blinkar man på vissa såna blir dom irriterade o blinkar tillbaka istället för att blända av helt.

jag själv kör med min helljusautomatik på Volvon men jag struntar ju för den delen inte att blända av tidigare när jag möter en bil på en längre sträcka än vad bilen tycker räcker!

De är inte bilen som bestämmer, den är ett hjälpmedel men verkar som den förslöar folk istället
 
J jenslun skrev:
Jag håller med dig! Jag tycker de e oerhört jobbigt att möta nya bilar, de skarpa ljuset men man får fokusera på snöpinnanrna istället.

MEN alla dessa morderna bilar som har autoavbländande/matrix led borde förbjudas, dels av att förare till dessa bilar helt förlitar sig på systemet, man bländar ju av för att ta bort ljus, Matrix förändrar ju bara i vilka fält ljuset försvinner i och enligt vad jag tycker så bländar Matrix ljusen även fast de ikte lyser rakt på, o blinkar man på vissa såna blir dom irriterade o blinkar tillbaka istället för att blända av helt.

jag själv kör med min helljusautomatik på Volvon men jag struntar ju för den delen inte att blända av tidigare när jag möter en bil på en längre sträcka än vad bilen tycker räcker!

De är inte bilen som bestämmer, den är ett hjälpmedel men verkar som den förslöar folk istället
Fast det är ju det direkta ljuset som är mest bländande, däremot kan jag tänka mig att matrisljusen blir något bländande vid våt körbana.

Gällande att de blinkar tillbaka är väl det ganska naturligt "nej, jag har inte helljuset på", eller så för att de inte vet hur man stänger av helljuset utan att tända det först. (Jag har inte lyckats lista ut om jag kan gå från helljus som för stunden avbländar till halvljus utan att passera helljus utan avblädning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.