Hej alla!

Jag har bott i mitt hus i nästan fyra år nu och ända sedan jag flyttade in har jag behövt byta mina radiatortermostater. Huset byggdes 1968 och jag antar att termostaterna är från det året. Det står STATO på dem och när jag försöker ställa värmen bara de snurrar runt. Jag har tittat på nätet och hittat hur mina termostater ser ut. Bifogar en bild.

Har hittat termostater som skulle kunna fungera men måste jag inte mäta omkretsen på rören för att få exakt rätt termostat som passar till mina element? Eller alla STATO har samma omkrets?

Hoppas någon snäll själ kan hjälpa mig, måste verkligen få tummarna loss nu så att jag kan få den värmen jag vill ha i mina rum.

• images.jpg
På Jula säljs nya termostater med adaptrar till de flesta gamla termostattyperna. Om Stato finns med där vet jag inte.

johanpelle skrev:
På Jula säljs nya termostater med adaptrar till de flesta gamla termostattyperna. Om Stato finns med där vet jag inte.
Ok, ska kolla! Tack så mycket.

fredda skrev:
[länk]
Kan jag sätta vilken termostat jag vill när jag monterat denna adapter?

Vill du byta termostat eller termostat plus ventil? För att byta ventil måste du tappa ur vattnet, kanske inte lämpligt så här års.

Jag hade samma termostater som du, och bytte även ventilen.

-MH- skrev:
Vill du byta termostat eller termostat plus ventil? För att byta ventil måste du tappa ur vattnet, kanske inte lämpligt så här års.

Jag hade samma termostater som du, och bytte även ventilen.
Med ventil, vad menar du då? Är helt ny på området =)

Ventilen är den delen som är på den understa bilden, termostaten är det "plastiga" som tillkommit på övre bilderna.

-MH- skrev:
Ventilen är den delen som är på den understa bilden, termostaten är det "plastiga" som tillkommit på övre bilderna.
Jag tror vi kan behålla ventilen då fjädern i den "fjädrar". Eller är det lika bra att byta allt? Eller man kan börja med termostaten och byta ventilerna till sommaren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.