Hej har ett badrum i sommarstugan som jag planerar att renovera själv i så stor utsträckning som möjligt (mest för att det vore roligt). Den är fristående från resten av huset och står på betongsockel. Har dessutom ett nytt fräscht badrum inne i huset så det gör inget om det tar lite tid.

Hade tänkt riva ut gamla tapeten/mattan och lägga ny, men kanske passa på att flytspackla med bättre fall. I övrigt inga stora ändringar.

Men en osäkerhet är själva golvbrunnen i duschen. Jag tror att den är väldigt gammal och bör bytas bara av den anledningen. Funderar dock på om den verkligen är korrekt monterad som det ser ut nu? Se bifogad bild.

En annan fråga är hur pass svårt det är att byta den? Jag tror brunnen är ingjuten direkt i betongen. Jag har en borrhammare med bilningsläge - duger det eller behöver jag hyra nåt större?

• Golvbrunn i dusch med synliga sprickor, omgiven av grå kakel, där ett måttband visar diametern och en hand håller måttbandet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ska i vart fall bytas, utan tvekan. Sen hur hård betongen är märker du ju när du börjar men är maskin alltför klen blir det ju trist.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Ja du ska byta brunnen oavsett kan jag tycka och det är inget svårt alls... (säger jag som bilat upp flera hundra) 😱

Där den svarta rensproppen sitter , rakt ut därifrån går utloppsröret från brunnen vilket är bra och veta när man börjar hugga. ;)

Lite nyfiken på vad som får dig och tycka den inte ser rätt monterad ut och ännu mer då du tydligen är lekman. 🙄

• Gilla
Intet
  • Laddar…
G
Om det går mindre bra med bilningen prova att borra en hästsko runt brunnen och börja om..

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja du ska byta brunnen oavsett kan jag tycka och det är inget svårt alls... (säger jag som bilat upp flera hundra) 😱

Där den svarta rensproppen sitter , rakt ut därifrån går utloppsröret från brunnen vilket är bra och veta när man börjar hugga. ;)

Lite nyfiken på vad som får dig och tycka den inte ser rätt monterad ut och ännu mer då du tydligen är lekman. 🙄
Tack för tipset!
Haha jag förstår dig. Jag skrev inte all bakgrund men stugan är byggd av min farfar och jag har sett att det har tagits genvägar och snålats ibland. Det byggdes på 50-talet dock. Badrummet gjordes om för ca 30 år sen men av en mindre seriös firma och resultatet blev lite av en besvikelse (enligt min far). Nu när jag kollade på golvbrunnen så tyckte jag det såg konstigt ut avseende klämring och sprickor i mattan. Men jag vet inte exakt hur det ska se ut för denna golvbrunn.

Det spelar kanske ingen roll men tycker du det ser korrekt ut?

BirgitS
Det är rätt vanligt att våtrumsmattor spricker efter ungefär 20 år. De torkar ut med tiden så att de inte längre är elastiska och spricker då där mattan är böjd.

Paul-Staffanstorp
J Jakob72231 skrev:
Tack för tipset!
Haha jag förstår dig. Jag skrev inte all bakgrund men stugan är byggd av min farfar och jag har sett att det har tagits genvägar och snålats ibland. Det byggdes på 50-talet dock. Badrummet gjordes om för ca 30 år sen men av en mindre seriös firma och resultatet blev lite av en besvikelse (enligt min far). Nu när jag kollade på golvbrunnen så tyckte jag det såg konstigt ut avseende klämring och sprickor i mattan. Men jag vet inte exakt hur det ska se ut för denna golvbrunn.

Det spelar kanske ingen roll men tycker du det ser korrekt ut?
Ja, är där sprickor i mattan så är det så klart inte bra men helt naturligt att de kommer med tiden.
Annars ser det väl ok ut.

Krilleman
Åldersmässigt så är det bara att byta ut!

Det är det enklaste, även för att undvika kommentarer när du har ev. årlig besiktning från försäkringsbolaget.

Alla golvbrunnar från och med 1990 ska bytas...
https://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar/

Enklast och bäst, BYT.
En liten kostnad i helheten!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.