Ardexsmitten skrev:
Du skriver det själv... standard. Idag handlas det med det mesta ifrån hela världen, och det saknas ofta en standard.
Jag kan inte förstå att man i sveriges hysteriska våtrumsregler släpper det så långt att specifika tillverkare får med bestämmelser om hur just deras saker skall monteras.
På vilket sätt blir konstruktionen bättre av att stosen är med i fuktskyddssystemet?
Om man nu tvunget måste ha stos så ska den vara med i fuktskyddssystemet. Någon kakelnisse kan säkert svara på det bättre än mig, men att täta duken mot ett rör som slutar jämns med golvet är inte godkänt vad jag vet.
Och att anpassa avsättningar så att det passar alla "icke standard" prylar är omöjligt. Ska man köpa en specialmugg från långtbortistan så får man köpa den först isåfall och anpassa avloppet efter den.
Men det problemet att man kanske inte kan byta till vad som helst den dagen den går sönder.

Mikael_L
lordi skrev:
... men att täta duken mot ett rör som slutar jämns med golvet är inte godkänt vad jag vet.
Ja just det.
Där har vi det. Att avsluta mot rör kapat jämn med golvet blir ju lite tokigt.
Mitt rör stack upp ca 10mm, men det kanske inte räcker ...

Mikael_L
Fast det är ju å andra sidan där som manschetterna kommer in i bilden.
Har man ett 50 eller 75 avloppsrör för handfat så drar man ju inte upp duken på röret utan bara manschetten. :x

det har hänt att man kommit efter kakelkillen och han har fogat emot röret då får man kapa längs golv och sätta dit stosen och då silikonar jag runt hela stosen! Helst skall vara där först men de blir fel ibland :)

Jag har ett liknande bekymmer...

Ska byta ut den gamla WC-stolen mot en ny. Köpte en IFÖ 6860. Nu visar det sig att 110 röret som kommer upp ur golvet (klinker/kakel gjort 06' av föregående ägare) sitter på tok för nära väggen. Det funkade med den äldre WC-stolen, men den nya WC-stolen passar inte eftersom den tar i väggen... Diffar typ 20 mm.

Hittade Jafo's WC-stos med 30 mm förskjutning, vilket då borde lösa mina problem..

Om jag kapar 110 röret låt säga 5 mm ovan klinkersgolvet, så borde jag kunna använda en http://www.jafo.eu/products.php?groupid=18&pro_id=203 för att få det att funka, right?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.