1 908 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Jämförelse hemlarm
På konsumentens sida
· 3 419 inlägg
Ett larm hemma kan skapa en trygghetskänsla för familjen. Här går vi igenom vad ett hemlarmsystem kan bestå av och ger en översikt av typerna av larm som finns på marknaden.
Du kan läsa artikeln här: Jämförelse hemlarm
Du kan läsa artikeln här: Jämförelse hemlarm
En bransch som lever på en illusion. Risken att råka ut för ett inrott är helt försumbar. Tänk själv, hur många inbrott har du hört talas om. Och de du eventuellt hört om, hur hade de förändrats med ett larm? Alla kostar nog i princip lika mycket beroende på hur man räknar men att ta 21 564 kr som Svenska Larm gör är helt befängt. I uppställningen står:
Fria väktarutryckningar: Bara vid verifierat inbrott
Övrigt: Du kan följa väktarens utryckning via appen, koppling till Yale Doorman
Läs och begrunda! Skall du sitta med telefonen och titta på hur Svenska Larms bil kör?
Det enda som är värt något är ett brandlarm, ett larm om frysen har lagt av och ett larm om vattenläcka. Behövs inga kameror för det. Och borde kosta en bråkdel av Svenska Larm et consortes.
Fria väktarutryckningar: Bara vid verifierat inbrott
Övrigt: Du kan följa väktarens utryckning via appen, koppling till Yale Doorman
Läs och begrunda! Skall du sitta med telefonen och titta på hur Svenska Larms bil kör?
Det enda som är värt något är ett brandlarm, ett larm om frysen har lagt av och ett larm om vattenläcka. Behövs inga kameror för det. Och borde kosta en bråkdel av Svenska Larm et consortes.
Ni glömde ta med två väldigt viktiga punkter!
1, Är sensorer/kameror/etc trådlösa heller trådade?
Väldigt viktigt då det är extremt lätt och billigt att störa ut dom så att ingenting fungerar.
2, OM dom är trådlösa har sensorer/kameror/etc nån inbyggd hårddisk/ssd heller stort RAM minne som buffert?
OM ja hur lång tid räcker denna buffert?
Ganska viktigt om man behöver trådlösa saker då detta beroende på hur stor hd/ssd/minne så kan ju tex en kamera spela in internt även om wifi försvinner.
Själv så skulle jag enbart köpa/montera trådade saker!
1, Är sensorer/kameror/etc trådlösa heller trådade?
Väldigt viktigt då det är extremt lätt och billigt att störa ut dom så att ingenting fungerar.
2, OM dom är trådlösa har sensorer/kameror/etc nån inbyggd hårddisk/ssd heller stort RAM minne som buffert?
OM ja hur lång tid räcker denna buffert?
Ganska viktigt om man behöver trådlösa saker då detta beroende på hur stor hd/ssd/minne så kan ju tex en kamera spela in internt även om wifi försvinner.
Själv så skulle jag enbart köpa/montera trådade saker!
Om jag betalade för en väktartjänst skulle jag vara noga med att avtalet detaljerat redogjorde för vilket företag som faktiskt levererar väktartjänsten samt vilka servicenivåer som det faktiskt avtalas om. Bor man 30 min utanför stan kan man nog räkna med att det inte råkar köra förbi några väktare i första taget. Det kanske är ok men frågan är vad det är värt?
För övrigt verkar Länsförsäkringars system Alf vara konkurrenskraftigt prissatt.
https://www.alf.se/paket
För övrigt verkar Länsförsäkringars system Alf vara konkurrenskraftigt prissatt.
https://www.alf.se/paket
Med tanke på att väktarna har instruktion att inte konfrontera eventuella inbrottstjuvar så är deras tjänst till stor del värdelös. Det de gör är att efteråt täcka för eventuellt krossat fönster och liknande. Men de kommer inte att våga gå i närheten av fönstret så länge det finns risk att inbrottstjuven är i närheten. Betalar man dyra pengar för den tjänsten så tror jag nog att de flesta tror att de gör något annat än vad de gör. Varför ens kalla dem väktare? Hade varit ärligare att säga att man skickar ut en vaktmästare som vädersäkrar huset efter inbrottet.E erimos skrev:Om jag betalade för en väktartjänst skulle jag vara noga med att avtalet detaljerat redogjorde för vilket företag som faktiskt levererar väktartjänsten samt vilka servicenivåer som det faktiskt avtalas om. Bor man 30 min utanför stan kan man nog räkna med att det inte råkar köra förbi några väktare i första taget. Det kanske är ok men frågan är vad det är värt?
"Det viktigaste är dekalerna". Det var vad Verisures säljare sa när de var var på besök för några år sedan. Vi hade då nyss köpt och installerat ett larm från Clas Ohlson men inte hunnit sätta upp dekalerna.
Det larmet kostade några tusen. Larmet är kopplat till en server och app i mobilen. Fungerar utmärkt
Det larmet kostade några tusen. Larmet är kopplat till en server och app i mobilen. Fungerar utmärkt
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 357 inlägg
Ja, den enda gången verisure var snabba här var när vi sa upp det och de kom redan nästa dag och tog bort etiketterna.
Kunde inte formulerat det bättre, affärsiden är att suga pengar på folks otrygghet, finns inga mervärden med massa dyra abonnemang på larmtjänster.O Odd Melin skrev:
Jojo, inte förvånad när det gäller det skitföretaget. Deras avgifter är helt bisarra, många som vittnat om det på det här forumet.
VVV - Våga Vägra Verisure 😉
Personligen har jag klarat mig utan larm i 43 år i vår villa. Bra grannar är bästa "larmet", dom har koll när vi är borta, händer det något med huset så hör dom av sig.
Men Verisures säljare är hos oss och "stalkar" typ varje kvartal, trots att jag varje gång skickar iväg dom direkt innan dom hinner säga något. Det är ni som är kunder som betalar alla deras säljare som springer runt i alla villaområden, klart störande personer dessutom.
Skulle behöva ett larm som automatiskt portar alla Verisures säljare från våran tomt ;-)
Kan det ens vara olagligt att sätta upp kopior på dekalerna? Om det skulle vara det är det väl bara att med pytteliten text skriva "detta är en replika" eller något liknande.Jonas_123 skrev:
Sen är väl frågan ifall larm är avskräckande? För en del kanske. Men för lite mer rutinerade inbrottstjuvar som maskerar sig och vet att väktare inte är farliga så betyder ju dekalen bara "Här bor någon som lägger en massa pengar varje år på att skydda sina värdesaker". Det kan ju snarare vara lockande då man kan misstänka att det finns något som är värt att skydda.
Larmen ger ju en trygghet, en illusion men en trygghet, precis som mina tolv kameror och skyltarna som varnar för aggressiva hundar och kamerorna, det är ju värt någonting.
Hade besök av sinnebilden av en dammsugarförsäljare. Från Verisure, helt otrolig upplevelse, undrar om den var i enlighet Verisures säljsamtal eller om han improviserade. Väldigt driven, väldigt driven.
Ska du göra affär med Verisure så kan du pruta rejält på både hårdvaran och månadskostnaden. Ner mot halva ordinarie pris, kanske mer. Jag behövde inte ens pruta, det gjorde säljaren åt mig men det slutade ändå i mina tolv kameror med en nas-lösning, hunden är en sällskapshund med rätt att... 😉
Hade besök av sinnebilden av en dammsugarförsäljare. Från Verisure, helt otrolig upplevelse, undrar om den var i enlighet Verisures säljsamtal eller om han improviserade. Väldigt driven, väldigt driven.
Ska du göra affär med Verisure så kan du pruta rejält på både hårdvaran och månadskostnaden. Ner mot halva ordinarie pris, kanske mer. Jag behövde inte ens pruta, det gjorde säljaren åt mig men det slutade ändå i mina tolv kameror med en nas-lösning, hunden är en sällskapshund med rätt att... 😉
Något som flera inte tänker på som jag har stött på flera gånger i mitt arbete är att brandlarmet är kopplat till larmcentralen. Har en handfull exempel där larmcentralen larmat räddningstjänsten. Några av dom var äldre par i villa som förmodligen inte hade larmat i närheten så fort eller alls. Ett par, lite yngre hade druckit en hel del och är tveksam till om dom tagit sig ut själva.
Har man äldre föräldrar i villa kan det vara värt att kosta på dom ett larm till larmcentral.
Vi har själva inget larm och hade nog hellre haft ett utan månadsavgift. 700kr/månad är ju ändå nästan 80000kr över 10år. Väktarutryckning värdesätter jag noll.
Har man äldre föräldrar i villa kan det vara värt att kosta på dom ett larm till larmcentral.
Vi har själva inget larm och hade nog hellre haft ett utan månadsavgift. 700kr/månad är ju ändå nästan 80000kr över 10år. Väktarutryckning värdesätter jag noll.
Jag har en god vän som arbetar som väktare. I arbetsuppgifterna ingår att åka på larm till privatpersoner. Inställelsetiden på såna larm är tillräckligt lång för att den som gjort inbrott med god marginal hinner tömma huset och lämna området. Det folk betalar för är inbillad säkerhet.
Den som känner att de har ett gäng hundralappar över varje månad kan även välja att investera pengarna i en god middag tillsammans med grannen. Då har de trevligt för pengarna samtidigt som de får en mkt bättre väktartjänst. Förhoppningsvis kan den tjänsten till och med leda till en trevlig vänskap.
Den som känner att de har ett gäng hundralappar över varje månad kan även välja att investera pengarna i en god middag tillsammans med grannen. Då har de trevligt för pengarna samtidigt som de får en mkt bättre väktartjänst. Förhoppningsvis kan den tjänsten till och med leda till en trevlig vänskap.
Vet om fleraincidenter med larm med”fria ryck” där man lagt en timme på ringa runt till ägaren istället för skicka en väktare (dyrt)
Men om man betalar för ryck sååker de direkt…
Verynotsure med flera tjänsr pengar på din osäkerhet. Inte att skicka väktare som kan göra nått mer än ringa glasmästarjour
Men om man betalar för ryck sååker de direkt…
Verynotsure med flera tjänsr pengar på din osäkerhet. Inte att skicka väktare som kan göra nått mer än ringa glasmästarjour
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Thermia XTR, Nibe 2125, pdesign och jämförelse med gammal CTC
Värmepumpar -
Hemlarm eller inte?
Villalarm & Hemautomation -
Jämförelse försäkringsbolag
Försäkringar -
Hemlarm Galaxy
Villalarm & Hemautomation -
Billigaste altanen 2025 – prisjämförelse material till altan hos 6 byggvaruhandlare
Artikelkommentarer