Har ett larm från Alert Alarm idag som snart kommer att sluta funka pga 3g nedskärning.
Verisure som tagit över Alert Alarm har erbjudit mig att uppgradera till deras system för 1500kr.
Det låter iof lite lockande men är samtidigt lite skeptisk. Det blir ju några hundra i månaden.

Har länge funderat på att sluta med hemlarm och gå över på kameror och uppkopplade brandvarnare. Tyvärr går ju de mesta sådana lösningar bara på wifi och det är ju inte direkt mänsklighetens största bedrift 😅.

Är hemma i stort sett jämt förutom en vecka på sommaren och en vecka kring jul. Det är förövrigt mest de larmcentral-övervakade brandvarnarna jag bryr mig om.

Hur tänker ni andra? Hur ser alternativen med smartahem- lösningar ut? Har köpt ett par tapo-kameror och det verkar lovande.

Jag har ett "smart-hem" system, en Homey Pro.
Den är fantastisk, och sköter det mesta hos mig,belysning, frånluft, temperaturövervakning, energimätning, brandlarm, mm.
Har även rörelsedetektorer och dörr/fönstersensorer kopplade till den, och på så sätt skapat mig ett system för övervakning av det mesta.
Allt från att det blir strömavbrott, bortfall av en fas, för varmt i kyl/frys, vattenläckage, brand, mm.
Men när det gäller att ha koll på eventuella inkräktare så tycker jag att mina kameror från Arlo är de som löser den största uppgiften där.
Dom är fantastiska på att detektera rörelser, och även analysera vad det är (människa, djur, bil, etc).
Då får jag ett pling i mobilen, och kan enkelt kolla vad det kan vara.
En bra lösning för mig i alla fall, eftersom jag bor så till att ett väktarbolag, eller en räddningstjänst inte gör någon speciell nytta ändå.
Kamerorna är dock WiFi, men det har också sina fördelar när det gäller enkelheten att motera dom.
Batteridrivna, men batteriet räcker minst 4 månader, och då har jag några extra, så jag bara byter, och slipper vara utan övervakning under tiden batterierna ska laddas.
Så ser min lösning ut i alla fall, kan kanske ge något att fundera över.

Hur funkar det med "smarta hem" prylar? Måste allt vara samma märke eller kan man blanda? Tycker det verkar intressant men för min del är det en jungel. Har i nuläget ett par tapo-kameror och ett par shelly-relän men de är ju separata system nu. Behöver man någon hub?

En anman grej jag funderar på är ju vad som händer om man t.ex får brand eller inbrottslarm med ett eget system. Ringer man polis/brandkår då? 112? Rycker de ut? Kan tänka mig att polisen inte gör något pga bristande resurser. Någon som har erfarenhet?

L-Grane L-Grane skrev:
En anman grej jag funderar på är ju vad som händer om man t.ex får brand eller inbrottslarm med ett eget system. Ringer man polis/brandkår då? 112? Rycker de ut? Kan tänka mig att polisen inte gör något pga bristande resurser.
Är väl ingen skillnad om du ringer 112 eller ifall larmbolaget gör det. Vore nog direkt tjänstefel ifall brandkåren inte kom på brandlarm. Inte ovanligt att de åker ut på falsklarm. Polisen är väl osäkrare, de verkar inte prioritera inbrott precis, men har de någon tillgänglig patrull i närheten så lär de åka, men kommer något mer högprioriterat in lär de vända ditåt. Men det blir ju inte bättre med larmbolaget, deras personal täcker väl max för krossade rutor och liknande, att de skulle konfrontera en inbrottstjuv kan du glömma.

L-Grane L-Grane skrev:
Hur funkar det med "smarta hem" prylar? Måste allt vara samma märke eller kan man blanda? Tycker det verkar intressant men för min del är det en jungel. Har i nuläget ett par tapo-kameror och ett par shelly-relän men de är ju separata system nu. Behöver man någon hub?

En anman grej jag funderar på är ju vad som händer om man t.ex får brand eller inbrottslarm med ett eget system. Ringer man polis/brandkår då? 112? Rycker de ut? Kan tänka mig att polisen inte gör något pga bristande resurser. Någon som har erfarenhet?
Inga problem för larmbolag att få ut polis på inbrott i alla fall (med kameradetektering). De haffade vår städerska rätt snabbt. När det gäller avgifter i samband med övergången från 3g så ringde vi verisure och sa att de fick ta den avgiften annars skulle vi säga upp. De gick med på det. Löjligt att man ska stå för det som kund då de upphandlat icke framtidssäker utrustning.

K
L-Grane L-Grane skrev:

Jag vet inte vad de gör om du bara säger att du får ett larm. Men kan du verifiera med kamera att det brinner/inbrott så är jag ganska säker på att de agerar

L-Grane L-Grane skrev:
Det beror på vad du ska använda dom till. För att integrera prylar med larmcentralen så behöver du förmodligen hålla dig till något smalt utbud som larmtillverkaren har brytt sig om att vara kompatibel med. Skaffar du ett öppet system, typ Home assistant, så funkar i princip alla smarta prylar du kan komma på.

il_duce il_duce skrev:
Löjligt att man ska stå för det som kund då de upphandlat icke framtidssäker utrustning.
Verkligen. Speciellt eftersom det varit känt i >15 år och funnits alternativ i drift sedan 10. Har säkra larm och där köper man utrustning och installation. Tidigare ägare köpte för 35tkr för mindre än fem år sedan och säkra larm tar många sköna tusenlappar för att uppgradera till ett som funkar. Detta trots att centralen har den sk IP-modulen så den kan kommunicera över internet.

• Gilla
il_duce
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Jag vet inte vad de gör om du bara säger att du får ett larm. Men kan du verifiera med kamera att det brinner/inbrott så är jag ganska säker på att de agerar
Ska man få fart på polisen vid inbrott så ska man säga något i stil med att ifall ni inte kommer går jag ut till vedbon och hämtar yxan och slår ihjäl tjuven. Då blir det prioriterat.

L lbgu skrev:
Ska man få fart på polisen vid inbrott så ska man säga något i stil med att ifall ni inte kommer går jag ut till vedbon och hämtar yxan och slår ihjäl tjuven. Då blir det prioriterat.
Ja då kommer de och griper dig illa kvickt :)

Nyckelordet verkar vara "pågående", då blir man kopplad till vakthavande som prioriterar. Tex "pågående inbrott adress xxx".

• Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med brandskyddet från ett t.ex verisurelarm jämfört med någon smartahem grej?

L-Grane L-Grane skrev:
Hur är det med brandskyddet från ett t.ex verisurelarm jämfört med någon smartahem grej?
För mig spelar det ingen roll.
Det räcker med att jag får en notis i telefonen, och kan möjligen kontakta närmaste granne.
Brandkåren hinner ändå aldrig fram.

Går det att få telefonen att börja tjuta som ett larm tills man stänger av det om t.ex en brandvarnare löser ut?
Har sett att man iaf kan automatisera en massa saker, t.ex tända alla lampor i huset m.m

Just nu är det lite det det hänger på. Är det så att man bara får en liten notis kommer man ju garanterat missa ett larm om man t.ex sover borta.

L-Grane L-Grane skrev:
Går det att få telefonen att börja tjuta som ett larm tills man stänger av det om t.ex en brandvarnare löser ut?
Har sett att man iaf kan automatisera en massa saker, t.ex tända alla lampor i huset m.m

Just nu är det lite det det hänger på. Är det så att man bara får en liten notis kommer man ju garanterat missa ett larm om man t.ex sover borta.
Vad jag vet så finns inte den funktionen i det systemet som jag använder.
Men å andra sidan kanske det är mindre viktigt om du inte är hemma.
Huset har ändå brunnit ner tänker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.