1 300 läst ·
26 svar
1k läst
26 svar
Ja, det har blivit relativt dyrt att bygga i Sverige.
1993 kunde man läsa i Skogsindustriarbetaren som citerade ur en tidning som hörde till fastighetsmäklare att priset för nyproduktion av en viss villa 1972 var 132 000. 20 år senare kostade motsvarande villa nånting på 1,3 miljoner.
Skulle det aktuella huset följt normal prisutveckling skulle det ha kostat 560 000, alltså för att bygga och bo i ett hus 1992 så fick man betala motsvarande för 2,5 hus.
Skulle det aktuella huset följt normal prisutveckling skulle det ha kostat 560 000, alltså för att bygga och bo i ett hus 1992 så fick man betala motsvarande för 2,5 hus.
Tycker det fälls som aldrig förr men det är ju anekdotiskt från min sida. Som att alla skogsägare känner att nya EU-direktiv hänger över dem och att man vill passa på medan det går.Ludde Jakobsson skrev:
Köpte mitt hus 1995 för 550 000.
Förutom rent underhåll, en större ugn och la nytt tak själv.
I dag går det att sälja detta för 1.6 miljoner.
Det speglar väl en del av värdeutvecklingen.
Alltså om man jämför med vad som helst som köptes för 30 år sedan, kostar minst 3 ggr mer i dag.
Men inte får man nåt med större värde än tidigare....
Bara ett sifferdribbel.
En miljon för 30 år sedan var mycket.
I dag inte nåt att jubla över.
Skulle jag sälja skulle kunna räkna mig som miljonär, men detta har ju inget rejält värde.
Så därför säljer jag inte.
Förutom rent underhåll, en större ugn och la nytt tak själv.
I dag går det att sälja detta för 1.6 miljoner.
Det speglar väl en del av värdeutvecklingen.
Alltså om man jämför med vad som helst som köptes för 30 år sedan, kostar minst 3 ggr mer i dag.
Men inte får man nåt med större värde än tidigare....
Bara ett sifferdribbel.
En miljon för 30 år sedan var mycket.
I dag inte nåt att jubla över.
Skulle jag sälja skulle kunna räkna mig som miljonär, men detta har ju inget rejält värde.
Så därför säljer jag inte.
I reala termer kompenserat för KPI så betalade du 905 000 kr i dagens penningvärde för huset 1995. Så nästan 700 000 i dagens penningvärde har du tjänat på att äga i trettio år.H Hybro skrev:
Om man ser på KPI så har priserna ökat med 165%. Men vissa saker har ju ökat mer i pris, t ex bostäder och hantverkartjänster och annat har sjunkit i pris i reala termer, t ex hemelektronik och kläder.H Hybro skrev:
Det motsvarade kring 1 650 000 kr i dagens penningvärde.H Hybro skrev:
Nåja, det är nog mer en känsla.H Hybro skrev:
För att bygghandeln har för stora marginaler och för stora påslag på grejer för alla ska lägga på sina xx % rakt av och ingen vill egentligen priskriga utan man vill bara tjäna pengar..
Har ett konkret exempel med en skidort där det länge funnits bygghandel och stundtals till och med 2 stycken... sen försvann 1 och det blev en kvar som körde länge under eget styre och hade rätt bra prisbild och vi som var vana med Karl hedins byggvaruhus tyckte det var riktigt bra prisbild..
Dock började ägaren bli till åren och sålde till sist till karlhedins.. på några veckor så steg priserna till hedins priser på allt i butiken..
Har även en kompis som driver byggfirma som också är rätt trött på påslagen i branschen...
Finns produkter som kostar ca 70 kr styck om man beställer en pall från polen som kostar 1000 kr styck hos hedins . visst det tillkommer frakt på pallen från Polen men det blir ändå lite pengar över...
Kolla priser på byggmaterial i Polen och övriga europa så ser man snabbt vart marginalerna blivit så stora att det snabbt lönar sig , dock behöver man helst en polsk språkig kontakt med sig för att få rätt priser om man åker ner själv
Har ett konkret exempel med en skidort där det länge funnits bygghandel och stundtals till och med 2 stycken... sen försvann 1 och det blev en kvar som körde länge under eget styre och hade rätt bra prisbild och vi som var vana med Karl hedins byggvaruhus tyckte det var riktigt bra prisbild..
Dock började ägaren bli till åren och sålde till sist till karlhedins.. på några veckor så steg priserna till hedins priser på allt i butiken..
Har även en kompis som driver byggfirma som också är rätt trött på påslagen i branschen...
Finns produkter som kostar ca 70 kr styck om man beställer en pall från polen som kostar 1000 kr styck hos hedins . visst det tillkommer frakt på pallen från Polen men det blir ändå lite pengar över...
Kolla priser på byggmaterial i Polen och övriga europa så ser man snabbt vart marginalerna blivit så stora att det snabbt lönar sig , dock behöver man helst en polsk språkig kontakt med sig för att få rätt priser om man åker ner själv
Många grejer i bygghandeln har liksom helt tappat vad det borde kosta , vad som är ett vettigt ärligt påslag utan det handlar bara om maximal vinst , och vad man lyckats trissa upp priserna till för nivå..M maria01 skrev:
Personligen är jag mer intresserad av låga priser än att göra byggvaruhusens ägare stenrika
tror du inte dom polska handlarna har bättre in pris med och en otroligt större marknadP polaris78 skrev:
Delvis ja delvis nej men det är bekvämast att bara ringa och prata med den svenska firman längre ner på gatan och beställa från dom och inte direkt från tillverkaren och det slutar med att det är 3-4-5 led för mycket med mellanhänder som alla vill lägga på xx procent påslag..M maria01 skrev:
Det finns stora pengar att tjäna på att kapa mellanhänder som bara vill tjäna påslag och inte tillför ett skit
jag har själv varit med och hämtat grejer i Polen där man med lätthet kan lägga till en nolla i slutet på priset för att matcha svensk prisbild på motsvarande kvalitet av vara och ibland exakt samma
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mitt hus har för stor BYA, men om jag bygger ut så blir det mindre
Bygglov -
Vad är detta för verktyg? Hjälp
Verktyg & Maskiner -
Vet ni om det är möjligt att böja ut metallen "inifrån"?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Hur bygger man tak om det är ett jätte gammalt hus?
Hustillverkare -
Kan jag ta bort det här ventilationsröret i badrummet?
Ventilation