7 169 läst ·
66 svar
7k läst
66 svar
Ja, då har man fått sin första anmälan...
Även vi fick traska runt bland grannarna för att få ok på överskridande av byggareal blandannat. Handläggaren erbjöd sid att själv hantera detta med grannarna (skicka ut ett brev+ritningar + vänta på svar i någon månad) alternativt så fick vi göra detta själva. För att spara tid valde vi att traska runt med ett brev som handläggaren skrivit + en pärm med alla ritningar. Grannarna undrade mest varför vi inte byggde ännu större altan när vi ändå var i farten..... Personlig kontakt är bäst tror jag.fia_mstd skrev:
Nej,
Det innebär i princip att det inte blev byggstopp. Nu bygger du på egen risk. Det slutliga beskedet får du senare, i Stockholm tar det c:a 1 år. Det beskedet går också att överklaga. Hör efter med din handläggare vad han anser om möjliga utgångar. Sedan är det upp till dig att besluta om du vågar chansa eller inte. Lycka till!
mvh
David
Det innebär i princip att det inte blev byggstopp. Nu bygger du på egen risk. Det slutliga beskedet får du senare, i Stockholm tar det c:a 1 år. Det beskedet går också att överklaga. Hör efter med din handläggare vad han anser om möjliga utgångar. Sedan är det upp till dig att besluta om du vågar chansa eller inte. Lycka till!
mvh
David
Roblar: Om Länsstyrelsen avslagit din opponents begäran om inhibitation är det en MYCKET stark fingervisning om vad det slutgiltiga beslutet blir. Det är, vad jag vet, mycket ovanligt att det blir ett annat utslag. Men risken finns såklart. Å andra sidan så innebär ju ett utslag till din favör inte att grannen inte kan överklaga till Länsrätten, med ett nytt år i väntetid, sedan....
Hade jag varit i dina kläder hade jag kavlat upp ärmarna och börjat gräva !!
Och får du avslag senare kan du ju alltid använda hålet som skyttegrav... (Eller vallgrav ??) ;D ;D
Sitter själv i samma sits, tyvärr har inte överklagan skett med inhibitation, så jag får väl vänta..
Hade jag varit i dina kläder hade jag kavlat upp ärmarna och börjat gräva !!
Och får du avslag senare kan du ju alltid använda hålet som skyttegrav... (Eller vallgrav ??) ;D ;D
Sitter själv i samma sits, tyvärr har inte överklagan skett med inhibitation, så jag får väl vänta..
MrMagic
"innebär ju ett utslag till din favör inte att grannen inte kan överklaga till Länsrätten, med ett nytt år i väntetid, sedan.... "
Inhibitation innebär vad jag förstår ett direkt stoppande av bygget, inte att länsstyrelsen är klar med sitt beslut.
Och oavsett detta kan länsstyrelsens beslut överklagas, som alla beslut kan överklagas hela vägen.
Länsstyrelse
Länsrätt
Kammarrätt
Regeringsrätt
För att KR och RR skall ta upp fallet krävs dock prövningstillstånd.
Det finns fall där högre instans upphävt bygglov där inhibitation avslagits.
Det är ett spel med höga insatser!
clip one
"innebär ju ett utslag till din favör inte att grannen inte kan överklaga till Länsrätten, med ett nytt år i väntetid, sedan.... "
Inhibitation innebär vad jag förstår ett direkt stoppande av bygget, inte att länsstyrelsen är klar med sitt beslut.
Och oavsett detta kan länsstyrelsens beslut överklagas, som alla beslut kan överklagas hela vägen.
Länsstyrelse
Länsrätt
Kammarrätt
Regeringsrätt
För att KR och RR skall ta upp fallet krävs dock prövningstillstånd.
Det finns fall där högre instans upphävt bygglov där inhibitation avslagits.
Det är ett spel med höga insatser!
clip one
Clip: Läs mitt inlägg en gång till... 
Överklagan med inhibition innebär ju att länsstyrelsen skyndsamt (=inom 2 veckor) måste ta ett första beslut som gäller direkt. Antingen stoppas bygget omedelbart eller får ägaren fortsätta bygget. Det slutgiltiga beslutet kommer ett år senare förmodligen. Men det är väldigt ovanligt att de ändrar sin första bedöming. Sedan kan ju grannen överklaga till nästa instans, sedan....
Du förstår kanske.....
Överklagan med inhibition innebär ju att länsstyrelsen skyndsamt (=inom 2 veckor) måste ta ett första beslut som gäller direkt. Antingen stoppas bygget omedelbart eller får ägaren fortsätta bygget. Det slutgiltiga beslutet kommer ett år senare förmodligen. Men det är väldigt ovanligt att de ändrar sin första bedöming. Sedan kan ju grannen överklaga till nästa instans, sedan....
Du förstår kanske.....
Klicka här för att svara