Jag hade då inte kunnat hålla tyst... :-Xmen visst är det väl härligt ett sitta med ett ess i rockärmen, Kurre 8)

Kurre skrev:
Vad dom inte vet, men vad jag vet, är att enl. tomtkartorna jag fått från stadsbyggnadskontoret står deras lyxiga uteplats 0,5m in på vår tomt.
Och det finns inget servitut på vår fastighet ang. detta.
Vad deras förre ägare o min förre ägare kommit överens om kan ju inte gälla så länge det inte finns något servitut på detta./Kurre
Oj, så om man kommer överens med sin granne om att exvis bygga närmre tomtgränsen, så gäller inte det om det kommer en ny ägare?! Kan/bör man ordna så man får det skrivet som en servitut istället då?  ???

Vad jag förstår så gäller en överenskommelse grannar emellan även vid en försäljning, d.v.s om du bygger för nära tomtgränsen med grannens godkännande och denne sedan säljer,så kan inte den nya kräva någon förändring. Han har s.a.s köpt det hela i befintligt skick om man säger så.
Man bör dock ha skriftligt på en sådan överenskommelse.

Men om det visar sig att bygget faktiskt står på grannens tomt så är det ju annorlunda.

Så fick jag förklarat för mig hos kommun.

markis skrev:
Oj, så om man kommer överens med sin granne om att exvis bygga närmre tomtgränsen, så gäller inte det om det kommer en ny ägare?! Kan/bör man ordna så man får det skrivet som en servitut istället då?  ???
Det räcker med ett skriftligt godkännande från din granne nr 1...granne nr 2 vet ju hur huset ligger när han köper.. :)

Oj det hade visst Frasse redan sagt... :-/

Tänkte ge senaste nytt och ställa en fråga:
Grannen sålde huset och tomten bakom oss och har nu flyttat. Känns otroligt skönt. Hoppas att vi får en bättre start med de nya grannarna.
Hur går det med hans anmälan till Länsstyrelsen? Överförs den på den nya grannen eller preskriberas den?

mvh
David

Grattis!!!
Bara att hålla tummarna för de nya grannarna Men det kan väl inte bli värre... ::)

Tackar!
Det får vi verkligen hoppas.
Förresten: Om några veckor flyttar vi in!!! :D
Trodde aldrig att lösvirkesbygge skulle ta sån tid. ::)

mvh
David

Nu har vi fått slutgiltigt besked från länsstyrelsen och det var med bankande hjärta jag öppnade kuvertet. Efter mer än ett års väntande har länsstyrelsen beslutat att avslå "psycho-neighbour":s begäran. ;D
Nu ordnade sig allt till det bästa, men det som gör mig riktigt förbannad är:
1.) Hur mycket har detta rutinmål kostat skattebetalarna? Jag tror att 50 papp inte är en orimlig summa. Hur många såna här "grinolle"-mål är det inte under ett år i Stockholmsområdet?

2.) Väntetiden. Hade vi inte chansat och byggt ändå hade vi fått vänta ett (1) år innan vi fått börja bygga. Detta oavsett rimligheten i överklagandet.

Detta leder mig till frågan. Varför i hela friden ska man kunna överklaga bygglov som håller sig inom detaljplanen? Om man nu prompt ska/vill göra det, borde man inte då få bära rättegångskostnaderna vid en förlust själv. Varför subventionerar vi egentligen rättshaverister?

mvh
En lättad och förbannad David

Grattis! Vilken lättnad... :D

Grattis !! Har väl ca ett år kvar innan jag får besked... !! Men den som väntar på nått gott... som det heter !!!

Tack.
MrMagic: Kommer du att chansa eller väntar du ett år med att bygga?

mvh
David

Håller på med konstruktionsritningar och kostnadsbilden just nu.... jag fegar lite, men frun vill köra igång bygget, så det blir väl så ! Lite Gambling sätter ju guldkant på tillvaron !

Kniven i magen får en bara att känna att man lever. ;)

mvh
David

David!
Grattis att det gick bra för dig.

Väntetiden 1 år borde vara oacceptabelt. Eftersom ett bygglov kan överklagas även till  Länsrätten osv skulle det kunna betyda att det kan ta flera år innan bygglovet vinner laga kraft om alla instanser tar lika lång tid på sig. Hoppas att du klarar dig från detta och din granne inte går vidare med överklagan.

Varför ska man kunna överklaga bygglov som håller sig inom detaljplanen? Alla planer ar inte nya. Det finns även äldre planer, gamla planer och "uråldriga" planer. Dessa äldre planer är inte alla gånger anpassade för dagens byggnationer. När det gäller de äldre planerna borde man egentligen mer noggrannt ta den hänsyn som går, till allt och alla, så att ett överklagande inte skulle behövas. Så är det nu inte alla gånger och det finns tyvärr ändå någon som inte är nöjd.

Att kunna överklaga beslut är en rättighet vi har och som inte ska ha något med om man har ekonomsik möjlighet till detta eller inte.  Men så finns det ju även som du nämner "rättshaverister" men de finns ju överallt.

Lycka till med bygget!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.