7 754 läst ·
78 svar
8k läst
78 svar
IVT490 eller IVT495?
Hmm mycket å tänka på.
Tack för alla tip som ni slängt ut här...
Frågan e juh då hur mycket vi får för vår IVT490 och vi tex skulle välja en Comfortzone pump istället.
Nån som gjort detta å vet på ett ungefär vad det skulle innebära i kronor å ören??
(Får bara mer å mer ångest över vad man ska välja å vad det får kosta, säljaren som vi har sa att det räcker bra med en IVT490)
Tack för alla tip som ni slängt ut här...
Frågan e juh då hur mycket vi får för vår IVT490 och vi tex skulle välja en Comfortzone pump istället.
Nån som gjort detta å vet på ett ungefär vad det skulle innebära i kronor å ören??
(Får bara mer å mer ångest över vad man ska välja å vad det får kosta, säljaren som vi har sa att det räcker bra med en IVT490)
Jag bytte ut den IVT490 som ingick i vårat Kungshus mot Comfortzone CE50. Jag fick tillbaka 28000 kr av Kungshus för 490:an. Normalpriset för VE50 är ca 60 000 kr. Ventilationssystemet levererades ändå av IVT och även projekteringen av dito(!). Det roliga i det hela var att injusteringen av ventilationen skulle göras av IVT. Gissa om de fick stora ögon när de fick se vad som stod i tvättstugan. Installationen ingick i rörentreprenaden och det är ju ingen skillnad om det är 490 eller CE50.
Värden för februari:
Förbrukning värmepump (exkl tillskottsel) 700 kWh (Jag har separat elmätare på värmepumpen)
Tillskottsel 354 kWh
Värmepumpen producerade 2452 kWh
Hushållsel 505 kWh
Garage 443 kWh (40 m2 värmdes till +5 grader med elradiatorer)
COP 3,5
Täckningsgrad 87 % av värmebehovet i februari.
Jag värmer 200 m2 till 20-21 gr samt 17 m2 till ca 10 gr med värmepumpen (golvvärme). Ett garage på 40 m2 värms till ca 10 gr med direktel.
Förbrukning värmepump (exkl tillskottsel) 700 kWh (Jag har separat elmätare på värmepumpen)
Tillskottsel 354 kWh
Värmepumpen producerade 2452 kWh
Hushållsel 505 kWh
Garage 443 kWh (40 m2 värmdes till +5 grader med elradiatorer)
COP 3,5
Täckningsgrad 87 % av värmebehovet i februari.
Jag värmer 200 m2 till 20-21 gr samt 17 m2 till ca 10 gr med värmepumpen (golvvärme). Ett garage på 40 m2 värms till ca 10 gr med direktel.
Vi fick ett avdrag på 36 tkr när vi valde bort en 490 vid avropet i förra veckan. Då försvann även ventilationsrören och mätningen av flöden efter installation. Har fått pris på en CZ med mätning av flöden efter installation på 60 tkr.
Sylvester:
Jag sitter i samma situation som du. Ska välja bort IVT 490 och istället köra på en CE50. Avdraget jag får för IVT 490 + vent.system och vent.projektering ligger på ca 40 000:-. Har precis frågat min VVS-kille om han kan ta in offert på en CE50 med vent.system och vent.projektering. Var ditt pris 60 000:- med pump, vent. och proj.??
Som parentes kan nämnas att uppgradera till en IVt 495 med markslinga från IVT 490 skulle kosta +40 000:-!!
Jag sitter i samma situation som du. Ska välja bort IVT 490 och istället köra på en CE50. Avdraget jag får för IVT 490 + vent.system och vent.projektering ligger på ca 40 000:-. Har precis frågat min VVS-kille om han kan ta in offert på en CE50 med vent.system och vent.projektering. Var ditt pris 60 000:- med pump, vent. och proj.??
Som parentes kan nämnas att uppgradera till en IVt 495 med markslinga från IVT 490 skulle kosta +40 000:-!!
OM du funderar på en 495 - uppgradera pumpen (kostade 14 000 kr för oss) via husleverantören och anlita själv en grävmaskinist på timme för att gräva ned slangen. Vår kostnad stannade på lite drygt 20 000 kr totalt.Brodén skrev:Sylvester:
Jag sitter i samma situation som du. Ska välja bort IVT 490 och istället köra på en CE50. Avdraget jag får för IVT 490 + vent.system och vent.projektering ligger på ca 40 000:-. Har precis frågat min VVS-kille om han kan ta in offert på en CE50 med vent.system och vent.projektering. Var ditt pris 60 000:- med pump, vent. och proj.??
Som parentes kan nämnas att uppgradera till en IVt 495 med markslinga från IVT 490 skulle kosta +40 000:-!!![]()
Jag vill tipsa om att Comfortzone har samarbete med en ventilationskonsult som kan hjälpa till med att projektera ventilationssystemet. Injustering av flöden är en enkel historia som ta ca 1 timme. Det kan utföras av bl a Ocab. Min byggare tog in två killar från Ocab som byggde ventilationssystemet på ett par dagar. Dom var jätteduktiga.
Husleverantören kan, om du ber snällt, :-* ge dig en ritning av ett ventilationssystem för ett typhus som är likt ditt. Det kan räcka för att ha som underlag för att bygga systemet.
Husleverantören kan, om du ber snällt, :-* ge dig en ritning av ett ventilationssystem för ett typhus som är likt ditt. Det kan räcka för att ha som underlag för att bygga systemet.
Fråga "jordart": Hur är det med rent berg och bergfylle ca 1 meter, därefter toppat med 60 cm dränerande singel? Är detta en positiv jordmån dvs för slang i mark, ur energisynpunkt? -(slangen ligger i botten på singlet)robocop skrev:BLi inte lurade ta en 495 eller comfortzone. Allt måste vara bättre än 490. Vi har en plan och 180 kvm. Nu eldar vi så mycke vi orkar från minusgrader. Det var det vi
skulle slippa då jag tidigare bara haft vedeldning=alldeles för mycket jobb men är man inte hemma under vinterhalvåret och kan kompensera med vedvärme så ta den större
kompressorn!!!!
Det som förvånar mej mest att när vi satt på mötet med säljaren så frågade vi just om
pump och uppgradering till bergvärme/jordvärme men de tyckte att en braskamin till
490 räcker bra. 25 000 extra i byggkostnaderna är inget att diskutera i denna fråga.
Däremot är det av intresse av vilken jordart man har om jag förstått det hela rätt
Ren lerjord, typ mycket styv lera, kräver djupare grävning stämmer det ang 495 och jordvärme? :![]()
Fråga frånluftvärmepump vid nybyggnation: Plan och Bygglagen säger att man måste installera en "frånluftvärmepump" (?) som tar till vara 50% av värmeinnehållet. Men måste man köpa en dyr frånluftvärmepump för tex 50.000 kr? Hur ser den minimala anläggningen ut ur design och kostnadssynpunkt? Räcker det med någon enkel form av mekanisk ventilation, eller mindre värmeväxlare? Lagen tvingar oss konsumenter att handla dyrt, eller..?
Jag tror inte det finns något krav på återvinning längre. Kravet avser tillräcklig ventilation, dvs det är tillräckligt med en frånluftsfläkt.Rapid skrev:Fråga frånluftvärmepump vid nybyggnation: Plan och Bygglagen säger att man måste installera en "frånluftvärmepump" (?) som tar till vara 50% av värmeinnehållet. Men måste man köpa en dyr frånluftvärmepump för tex 50.000 kr? Hur ser den minimala anläggningen ut ur design och kostnadssynpunkt? Räcker det med någon enkel form av mekanisk ventilation, eller mindre värmeväxlare? Lagen tvingar oss konsumenter att handla dyrt, eller..?
Fråga "jordart": Hur är det med rent berg och bergfylle ca 1 meter, därefter toppat med 60 cm dränerande singel? Är detta en positiv jordmån dvs för slang i mark, ur energisynpunkt? -(slangen ligger i botten på singlet)
Citerat Rapid
Låter som att bergvärme vore bättre :
Citerat Rapid
Låter som att bergvärme vore bättre :
Jag tror inte det finns något krav på återvinning längre. Kravet avser tillräcklig ventilation, dvs det är tillräckligt med en frånluftsfläkt.[/quote]BJohan skrev:[quote author=Rapid link=1142173832/30#56 date=1143446036]
Fråga frånluftvärmepump vid nybyggnation: Plan och Bygglagen säger att man måste installera en "frånluftvärmepump" (?) som tar till vara 50% av värmeinnehållet. Men måste man köpa en dyr frånluftvärmepump för tex 50.000 kr? Hur ser den minimala anläggningen ut ur design och kostnadssynpunkt? Räcker det med någon enkel form av mekanisk ventilation, eller mindre värmeväxlare? Lagen tvingar oss konsumenter att handla dyrt, eller..?
-jag ringde en rörmåkare idag, och han svarade samma som dig. Men i NIBES broschyrer står det fortfarande denna fras om "återvinning", vilket styrde (vilseledande info) mot val av frånluftvärmepumps- system.