robocop skrev:
Fråga "jordart": Hur är det med rent berg och bergfylle ca 1 meter, därefter toppat med 60 cm dränerande singel? Är detta en positiv jordmån dvs för slang i mark, ur energisynpunkt? -(slangen ligger i botten på singlet)
Citerat Rapid

Låter som att bergvärme vore bättre ::)
Jo du har rätt- eftersträvansvärt är ler eller matjord, helst blöt för slang i mark (enl rörkillen). Alltså inte bra förhållanden för markvärme- slinga på tomten.

Ni som har comfortzone. Vaem är det som har trimmat in och justerat era system?? Comfortzone själva rekommenderar en firma som heter Alig.se. De har bra priser på ventilationspaketet.

Bor i Norrköping så det skulle vara bra om någon härifrån i närheten kan trimma systemet.

Mvh,

Mattias

B
Det är flera på detta forum som rekommenderar comfortzone. Själv håller jag på och bygger ett ½ planshus på 240 kvm. Som värmekälla ingår IVT 495 Twin, är detta ett bra köp eller ska jag be hussäljaren räkna på en Comfortzone?

Ps. Vårt hus är ett energihus med låga U-värden: Väggar: 0,09-0,11 Tak:0,15 m.m...

Jag undrar också vilken pump man ska ha egentligen. Vi ska bygga 120 m2 ,1.5-plan i Dalarna och valet står mellan IVT 495 eller Comfortzone. Om man bortser helt från inköpspriset, vad är då billigast i drift? Arkitekten tycker att vi ska borra så han har föreslagit IVT 495. Vilken är driftsäkrast, billigast i drift och allmänt "bäst"? Vi kan säkert styra om det till vilken pump vi vill ha, frågan är ju bara vilken man bör ha. Finns det andra bra alternativ?

Jag anser att det mesta talar för Comfortzone. Den har högre effekt, man slipper gräva markslinga eller borra, modernare konstruktion med varvtalsstyrning av kompressorn och dessutom ett lägre pris installerad och klar.

BJohan:

Är ditt IVT-ventilationssystem projekterat för IVT 490 och du har enbart bytt FLVP till en CE50??

Jag kör exakt som ovan med projekteringen från IVT. Alig leverar ventilationssystemet istället för IVT (med dimensioneringen för IVT 490) och Comfortzone står för FLVP. Justeringen av systemet sköter Alig också. :)

Summa summarum ca: 60 - 65 000:-

Som parentes kan nämnas att IVT 495 TWIN hade gått på 80 000:- :o

Brodén,

Ja, det är projekterat av IVT för IVT490, men jag tror inte det är någon skillnad vilken FLVP man har. Systemet fungerar för alla frånluftsvärmepumpar. Det enda som skiljer är hur anslutningarna av kanalerna sitter uppepå pumpen. Man brukar dock använda flexikanaler närmast pumpen, så det går ju enkelt att installera oavsett vilken pump man har.

I din totalsumma ingår väl inte själva byggandet av kanalsystemet?

Nej själva byggandet av systemet ligger fortfarande med i snickarens kalkyl. Eftersom jag har ett gjutet mellanbjälklag i huset så vet jag inte exakt vad hans kostnad ligger för enbart monteringen av ventilationssystemet. Det måste ju hängas under mellanbjälklaget och sedan byggas in för att få det bra.

BJohan:

Har du några inomhusgivare monterade eller kör du bara på den givare som ligger i FLVP:en??

Jag har en inomhusgivare liggande som jag ska montera snart. När man kör torktumlare eller bastu fungerar CE50:s frånluftgivare inte så bra. Den tror att det är varmt ihuset och stänger av värmen. Följden blir att det blir kallt på övervåningen när man kör tumlaren.

Har du vattenburna radiatorer på överplanet = snabbt värmesystem?? Därav den snabba förändringen?? Vi kör med gjutet mellanbjälklag samt bottenplatta. Båda med ingjuten vattenburen golvvärme = trögt värmesystem vilket jag tror inte kommer att reagera på samma sätt. Har du några tankar kring detta??

En annan snabb fråga. Använder Comfortzone sig av någon utegivare??

Sorry Inger, måste få ge en kommentar till slingans längd.

Det är en fördel att ha längre slinga, detta eftersom framledningstempen blir högre och verkningsgraden på pumpen högre, detta oavsett pumpens uteeffekt. Gällande återladdningen så kan man säga att den spelar i stort ingen roll, på vintern när du behöver effekten sker i stort sett ingen återladdning eftersom pumpen går för det mesta, och på sommaren är marken tillräckligt varm i alla fall. Finns naturligtvis någon tid däremellan som man kan fundera på effekten, men om du tittar på dina temperaturer så ser man att den "återladdade" värmen i princip är förbrukad efter de första fem minuterna pumpen går sedan är inledningstempen nere på marktempen igen.

Däremot kan jag säga att en viss del av värmen från frånluften försvinner i vvxlaren även när pumpen inte går så denna underhällsvärmer sannolikt pannan, även utan pumpdrift, det är ju bra.

Brodén skrev:
Har du vattenburna radiatorer på överplanet = snabbt värmesystem?? Därav den snabba förändringen?? Vi kör med gjutet mellanbjälklag samt bottenplatta. Båda med ingjuten vattenburen golvvärme = trögt värmesystem vilket jag tror inte kommer att reagera på samma sätt. Har du några tankar kring detta??

Jag har vattenburen golvvärme i träbjälklag, dvs ett relativt snabbt system. Ingjutna slingor blir ju mycket trögare. Men värmepumpen kommer ändå att slå av om man kör tumlare, och det vill man ju inte, speciellt inte mitt i smällkalla vintern.

Brodén skrev:
Nej, ingen utomhusgivare. Frånluftsgivare eller inomhusgivare.

Jag säger inte emot faktum att den bara ger 3,9kW (inte två, det är 490), däremot ger ju en högra framledningstemp ett bättre COP. Den Cop som redovisas från IVT gäller vid 0-gradig slinga och 50 grader vattentemp, har du varmare slinga är det bara plus.

Jmf, drar bilen mer bensin i uppförsbacken än i nerförsbacken, trots att hastigheten är densamma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.