Hej,

Min IVT greenline har börjar larma enligt bilden och kör nu på elpatron.
Nån som har tips på felsökning och åtgärder?

Tack på förhand

• Display på IVT Greenline visar larm för kompressortemperatur med tid och kvitteringsalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det högt delta t på tillopp å retur från systemet så kan det ju vara flexslangarna som är full av magnetit så det blir minimalt med flöde

Tack för svaret! Jag kan alldeles för lite mot vad jag borde göra känner jag=)

Just nu har pumpen dessa värden:
Gt11 4,2
Gt10 6,8
Gt9 48,2
Gt8 62
Gt6 90 ( verkar stadigt ticka uppåt)
Gt3 börv 50, nuv 56
Gt2 -5,6
Gt1 till 32,5 nuv 46,5

Om jag ska rensa partikelfiltret, räcker de med att stänga av pumpen och vrida de röda handtaget innan jag skruvar ut filtret?
Eller är de nått mer flöde jag måste stoppa?
Okunnig och rädd att det forsar massa vatten=)

• Rött handtag på en kulventil ansluten till ett kopparrör i ett VVS-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
heph heph skrev:
Om jag ska rensa partikelfiltret, räcker de med att stänga av pumpen och vrida de röda handtaget innan jag skruvar ut filtret?
Eller är de nått mer flöde jag måste stoppa?
Okunnig och rädd att det forsar massa vatten=)
Det som kan hända (hände mig första gången) är att någon dragit åt locket på filtret för hårt så att o-ringen skadats. Det skall bara dras med handkraft. I så fall får du inte tätt på det sen när du skruvar ihop det igen. Inte så att det sprutar vatten på något sätt, men det kan droppa på rätt bra vilket är lite onödigt om det tar tid att få hem en ny oring. Så mitt tips är att ha ett litet lager extra oringar om man rensar filterna själv.

Annars är det bara att stänga av pumpen och vrida på vredet så blockeras flödet genom filtret. Vattnet i filterhuset rinner så klart ut när man öppnar locket så lite söl blir det.

Skillnaden mellan GT8 och GT9 är hög, den bör ligga på 6-8 grader.

Detta kan bero på igensatta flexslangar på värmebäraren', eller något annat som orsakar dålig cirkulation. Prova öka hastigheten på värmebärarens cirkulationspump (ar) , hjälper inte det är det nog magnetit i slangar.

Har haft samma problem i min C9 HT+ , men då har den bara larmat för högt värmebäraredelta. Igensatta slangar var mitt problem, rensat en gång ock bytt ut en gång.

+62 grader Vb-ut (GT8) är ju i princip vad värmepumpen klarar av att ge med enbart kompressor. Att köra den med så hög temperatur sliter på kompressorn och ger hög elförbrukning pga dåligt CoP.

Kolla även om ditt synglas bubblar hela tiden, hög kompressor temp kan bero på gasbrist (R407C) och då brukar det bubbla konstant i synglaset. Men som sagt högt delta beror i regel på dålig cirkulation

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.