Har letat runt lite på forumet och hittat några trådar men inget direkt som passar in.

Har som sagt en IVT Greenline He c9 som nu är cirka 8-9 år. Fungerat perfekt och fungerar även i dag utan "bekymmer" förutom att den larmar för fasfel e21 b1. Ibland märker jag det inte ens utan ser endast i loggen.

Maskinen i sig går som vanligt och när jag är hemma så hör jag ibland pipet men sällan.

Har givetvis startat om den både mjukt via knapp och även via säkerhetsbrytaren men det kommer tillbaka.
Har öppnat och känt igenom kablar och mätt upp faserna - inget att anmärka på.

Läste om en "fasvakt" som kunde vara boven. Lade in ett foto på hur det ser ut idag.

Någon som haft detta dvs larmar men fungerar bra ändå.

som extra info har jag en solpanelsanläggning samt billaddare (Halo charge amps).

• Elpanel med flera brytare och kablage, en av brytarna har en indikatorlampa som lyser. Flera färgkodade kablar är anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag har samma problem. Jag misstänker att det på något sätt är kopplat till att elbilsladdaren används emellanåt (i mitt fall) Har du löst det?

Robert.K Robert.K skrev:
Hej! Jag har samma problem. Jag misstänker att det på något sätt är kopplat till att elbilsladdaren används emellanåt (i mitt fall) Har du löst det?
Tjena!

Nej, lade inte ner mer tid på det i nuläget då allt funkar som det ska trots dessa larm. Har tystat ljudet just nu.

Men jag tror som du att det finns ett samband med något annat. I mitt fall vill jag tro, kanske bara "hjärnspöken", att det kommer då solen maxxar (dvs solpanelerna jobbar). Men det kanske är något med billaddare också då jag även har en sådan. Har semester om någon vecka så ska se om jag lägger liter mera tid då.

Om ni har haft någon elektriker i huset som har rotat i elskåpet så kan de ha satt en fas "fel". Vart så för mig när de installera solcellerna. Men då är det bara att byta plats på 2 faser i tex brytaren till värmepumpen.
Grejen blir ju att kompressorn inte startar utan vp går på elpatron.

C
Min Greenline har också hållt på och gett faslarm i perioder. Just nu har det dock varit tyst väldigt länge.
Men har också läst att det verkar vara ett hyfsat vanligt fenomen på IVT att fasvakten "falsklarmar".
Gissar också att det triggas av t.ex. en spänningsdipp på en fas, huruvida den är "för" känslig eller inte kan man ju sedan fundera på.

E Emanuel01 skrev:
Om ni har haft någon elektriker i huset som har rotat i elskåpet så kan de ha satt en fas "fel". Vart så för mig när de installera solcellerna. Men då är det bara att byta plats på 2 faser i tex brytaren till värmepumpen.
Grejen blir ju att kompressorn inte startar utan vp går på elpatron.
Tack, men i mitt fall har ingen varit och pillat på länge :)

Jag tror dock som ovan skriver att solpaneler eller billaddaren kan ställare till det....eller kanske bägge i kombination. Vill tro att detta fenomen uppstår dagtid = solljus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.