78 950 läst ·
87 svar
79k läst
87 svar
IVT greenline felkod högt värmebärardelta
Jag har sparat mina gamla stålomspunna och har rensat dem helt. Det är bara två slangar som sätts igen och om det skulle bli problem igen om 7-8 år tänkte jag bara skifta. I mitt fall tog det som sagt 13 år tills man märkte det. Iofs. skulle man troligtvis sparat på elräkningen genom att vara proaktiv.F fusion skrev:Jahapp, då blev man kanske "lurad" i höstas ? Slangen kom dock direkt i paket från IVT/Bosch i Tranås 🤔
Värmepumpen är snart 16år och kanske har 5-8år kvar innan den rasar ? Hittills har det tagit typ 7-8 år innan deltat dragit iväg och rensning/byte skett, så var kanske sista gången åtgärd behöves.
servade min 18 åriga ivt greenline för ngn dag sedan. Fick 3 flexslangar bytta och så spolades växlaren i 35min med ngn syralösning.
slangarna var helt igenkorkade...
Teknikern rekomenderade att utföra manövern var 7-8 år
slangarna var helt igenkorkade...
Teknikern rekomenderade att utföra manövern var 7-8 år
Z Zakalwe skrev:Jag har sparat mina gamla stålomspunna och har rensat dem helt. Det är bara två slangar som sätts igen och om det skulle bli problem igen om 7-8 år tänkte jag bara skifta. I mitt fall tog det som sagt 13 år tills man märkte det. Iofs. skulle man troligtvis sparat på elräkningen genom att vara proaktiv.
Hej. Vad kostade det att byta slangarna och spola växlaren ?Z Zakalwe skrev:jag har bara golvvärme så jag trodde jag skulle klara mig. Men efter 13 år märkte jag att cirkpumpen fick gå snabbare och snabbare för att behålla delta-t på 7 grader mot arbetstanken. Till slut gick den på 100%. Fick ta in en tekniker som bytte slangar och spolade plattväxlaren med citronsyra. Gamla flexslangar var så igensatta att det var ett under att systemet ens funkade. Nu behöver cirkpumpen endast 47% fart för att hålla delta-T på 5 grader. (Jag bad om att magnetitfilter också, vi för se om det gör någon skillnad framöver).
Nya slangar är av rostfri ribbtyp. Egentligen var det inget större fel med gamla slangarna om man orkar göra rent dem. Det tog lång tid att spola ur alla magnetitflagor.
Åh, jag har också bytt slangarna. Men inte spolat något (då vi bytte själva). Vad gick kalaset på? Eller snarare vad tror du det skulle kosta ungefär att låta spola växlaren? Är det ngt som bör göras regelbundet också?albinivik skrev:
Vänligen Sanna
Jag vet inte än, och teknikern sa att han inte visste 😅 Kan återkomma när fakturan kommer. Men jag skulle bli förvånad om de skulle gå på över 5 tusen efter avdrag.Miketheman75 skrev:
han var där i typ 1-2h totalt och jag skulle tro att du vill spola växlaren om där var mycket gegg i slangarna, behållaren som cirkulerade syralösningen var full av flagor från växlaren efter 30 min.
Måste det vara en ivt tekniker eller klarar en vanlig rörmokare jobbet ?
Hej och tack för bra tråd!
Vill bara fylla på med att jag testade att bara lossa och rensa den undre slangen på min gamla IVT Greenline HT E7. Körde med en vanlig avloppsrensare. Den var rejält igensatt och det kom ut en hel del svart gegg. Inga värmebärardelta-larm efter det! Räkna med några timmars mek. Det är en 25mm plan nylonbricka som tätar nederst som säkert måste bytas när man mekar isär. Det är säkert bättre att byta slangarna, men om man ändå tänker att pumpen kanske snart ska pensioneras så kan det vara en sniklösning.
Vill bara fylla på med att jag testade att bara lossa och rensa den undre slangen på min gamla IVT Greenline HT E7. Körde med en vanlig avloppsrensare. Den var rejält igensatt och det kom ut en hel del svart gegg. Inga värmebärardelta-larm efter det! Räkna med några timmars mek. Det är en 25mm plan nylonbricka som tätar nederst som säkert måste bytas när man mekar isär. Det är säkert bättre att byta slangarna, men om man ändå tänker att pumpen kanske snart ska pensioneras så kan det vara en sniklösning.
På min HT+ går KB rören in nedtill från vänster (Lågt tak och KB slingan kommer in upptill) så det var trångt att komma åt den ände av slangen som sitter i VB pumpen.
Hade rensat själv en gång tidigare, men köpte vid senaste rensningen ändå en ny original från JS - Energi som skall bara reviderad. Cirka 8 år mellan varje rensning.
Värmepumpen snart 17år har gått mycket under jan-feb pga kylan. I sommar blir det byte av kondningar i Regon.
Undvik stänga kulventilen med skruvmejsel vid VB pumpen, det är många som fått problem med läckage där efter påfyllning. Vattnet rinner ju ändå ut bakvägen från värmeväxlaren. Använd helst andra kulventiler eller töm systemet helt.
Hade rensat själv en gång tidigare, men köpte vid senaste rensningen ändå en ny original från JS - Energi som skall bara reviderad. Cirka 8 år mellan varje rensning.
Värmepumpen snart 17år har gått mycket under jan-feb pga kylan. I sommar blir det byte av kondningar i Regon.
Undvik stänga kulventilen med skruvmejsel vid VB pumpen, det är många som fått problem med läckage där efter påfyllning. Vattnet rinner ju ändå ut bakvägen från värmeväxlaren. Använd helst andra kulventiler eller töm systemet helt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden