863 läst ·
28 svar
863 läst
28 svar
Ivt greenline bergvärme
Knacka me hammaren distingt på netallen när du har den öppen en del, då kan gummipackningen lossna.E Elfenbenet skrev:
Är det säker på att det inte finns ytterligare rör, men verkar inte så på bilderna. Utan mera raka spår direkt till värmesystemet
Tänker du på denna bilden. Det lodräta röret går rakt ner till en brunn. Det andra in i vp. Kommer direkt från vattenmätaren in till kåken.V växelventil skrev:
Jag tänker att ventilen in till vp borde ju vara öppen som det ska eftersom varmvattnet funkar som det ska? (Som sagt inget proffs på detta😅). i övrigt så tror jag att jag fått med finns alla rör i filmklippet.
Tänker mer på den undre ratten.Har du provat den?E Elfenbenet skrev:Tänker du på denna bilden. Det lodräta röret går rakt ner till en brunn. Det andra in i vp. Kommer direkt från vattenmätaren in till kåken.
Jag tänker att ventilen in till vp borde ju vara öppen som det ska eftersom varmvattnet funkar som det ska? (Som sagt inget proffs på detta😅). i övrigt så tror jag att jag fått med finns alla rör i filmklippet.
Om inte manometern är innom synhåll. Blir till att öppna lite på ventilen, knacka på metallen, öppna mer, knacka mer. Och då om det lossnar, så kommer det att höras bra. Men tänk att inte ha öppet för länge, utan gå runt och se vad manometern står på, är det ca 0,8 så låt det vara, fyll inte mer.E Elfenbenet skrev:
Tack samtliga för hjälp och engagemang. 👍🏻 Fick loss ventilen efter att ha knackat försiktigt. Men man var tvungen att skruva ganska många varv innan man tydligt hörde flöde. Fyllde från ca 0,7 till 1 bar. Det var den ventilen som sitter ovanför vp som det har pratats om hela tiden.V växelventil skrev:
Bra jag tänkte om lk 508 var stängd sp därför hände det inget när du skruvade. Vi monterar nästan bara lk 508 nuförtiden och fimpar dom gamla anslutningarna idag.E Elfenbenet skrev:
Okej.V växelventil skrev:
Jag skruvade nog 2-3 varv innan man hörde flödet. Knackade om vartannat. Vet inte om den ”släppte” eller om jag denna gång skruvade tillräckligt många varv. Hursom så har jag fått upp trycket och ni alla har varit till god hjälp 👍🏻 Tack för det!
Klicka här för att svara