1 678 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
IVT ES480 - lägga till varmvattenbered.
Ja, i serie låter som en bra ide. Men kan du verkligen inte höja temperaturen på den du har (vet inte riktigt vad en es480 är)? 80grader borde ge nästan 400liter 40gradigt vatten. Räcker inte det har du en jäkligt stor bubbelpool....
Karet är inte brutalt stort men familjen får plats hyggligt iaf
Tycker också det borde gå att höja temperaturen så man slapp en extra beredare...
Det finns en knapp för att få "permanent mer varmvatten" på den - om det innebär att man höjer temperaturen eller fyller den mer vet jag inte ??? Dock står det typ - "ge fan i det om du inte vill slösa med energi"
Kapaciteten verkar vara ganska likvärdig med tex IVT 490 - nån med erfarenhet att plocka ur vatten till bubbel + ett par duschar efteråt? Räcker vattnet för er?
Tycker också det borde gå att höja temperaturen så man slapp en extra beredare...
Det finns en knapp för att få "permanent mer varmvatten" på den - om det innebär att man höjer temperaturen eller fyller den mer vet jag inte ??? Dock står det typ - "ge fan i det om du inte vill slösa med energi"
Kapaciteten verkar vara ganska likvärdig med tex IVT 490 - nån med erfarenhet att plocka ur vatten till bubbel + ett par duschar efteråt? Räcker vattnet för er?
"Det finns en knapp för att få "permanent mer varmvatten" är mycket troligt samma knapp som 490´s extra varmvattenfunktion".
Vad som händer (ref. nibes värmepumpar), värmepumpen höjer som vanligt varmvattnet med kompressorn upp till ca. 50°C. När kompressorn inte klarar mer, tar elpatronen över och höjer varmvattenteperaturen till 60-65°C, denna funktion "sitter" troligtvis i 24 h efter det att man tryckt på knappen.
Cnyb, prova denna funktion innan du lägger pengar på en extern beredare. Höjningen till 60-65°C med 480 är inte dyrare än med en varmvattenberedare.
Du borde med denna funktion få ut ca. 300 l 40°-igt vatten.
Vad som händer (ref. nibes värmepumpar), värmepumpen höjer som vanligt varmvattnet med kompressorn upp till ca. 50°C. När kompressorn inte klarar mer, tar elpatronen över och höjer varmvattenteperaturen till 60-65°C, denna funktion "sitter" troligtvis i 24 h efter det att man tryckt på knappen.
Cnyb, prova denna funktion innan du lägger pengar på en extern beredare. Höjningen till 60-65°C med 480 är inte dyrare än med en varmvattenberedare.
Du borde med denna funktion få ut ca. 300 l 40°-igt vatten.
Kan inte säga något om det, vet inte hur din apparat fungerar. Normalt i en VP så hissas vv till 55grader ungefär. Därefter använder funktioner som "Extra VV" etc elpatronen för att höja tempen ytterligare. Det kanske går att ställa in max vv temp?
Argh 
Hittade rätt på "börvärden" kring detta men jag kan bara justera dem nedåt - 50 och 47 är max fastän manualen säger att det skall gå att ställa upp dem till 65 grader.
Har mejlat till IVT om detta, hoppas på bra svar...
Tack så länge för er hjälp hittills!
Hittade rätt på "börvärden" kring detta men jag kan bara justera dem nedåt - 50 och 47 är max fastän manualen säger att det skall gå att ställa upp dem till 65 grader.
Har mejlat till IVT om detta, hoppas på bra svar...
Tack så länge för er hjälp hittills!
...äääuuhm, jag kanske är korkad ??? men nog tusan har ni väl varmare vatten än +50C i era beredare/pannor! Om inte så är ni inte rädda för sjukdomar typ "Legionella"... Nog har ni väl en 80C i beredaren och blandningsventil som justerar utgående till ca. 50-55C, eller???
(Själv kör jag nog +70C då min blandningsventil är paj så det går rakt ut... Treåringen klarar det riktigt bra, hon för alltid blandaren i mittenläge innan hon tar vatten!)
/ JoGi
(Själv kör jag nog +70C då min blandningsventil är paj så det går rakt ut... Treåringen klarar det riktigt bra, hon för alltid blandaren i mittenläge innan hon tar vatten!)
/ JoGi
Och hur blir det när 3-åringen tar hem kompisar som inte vet om att du erbjuder skållhett vatten i ledningarna, dumsnålt att inte köpa en ny blandningsventil säger jag.JoGi skrev:
Klicka här för att svara