Hej, vi har en IVT 495 som ger larm Pressostat Låg (LP). Efter översyn och omstart så arbetar anläggningen i någon eller några dagar sedan återkommer larmet. Jag har vidtagit flera åtgärder: gjort rent partikelfilter, fyllt på köldbärarvätska, rensat samtliga delar av ventilationssystemet samt injustering av ventilerna (sotarna gjorde detta), ökat fläktens hastighet till 150V - ändå återkommer larmet.

Idag tittade jag noga på köldmedium-flödet genom siktglaset, se film nedan. Jag kan inte fastställa om det är fullt flöde utan minsta bubbla eller om det är snustorrt. Ska det se ut så här??? Däremot så blir expansionsventilen i koppar iskall då kompressorn går igång, samt att kopparrören nära siktglaset blir varma. Kan man dra några slutsatser med hjälp av detta?
 
Tomture61
När IVT490 får samma fel så beror det på fläkt är död eller i det närmaste död , igensatt förångare .
Nu har du 2 st kompressorer dock .
 
Grymt! Stort tack för input, @Tomture61. Min fläkt verkar fungera tillfredsställande. Förångaren, kan man felsöka denna själv (vet inte riktigt var jag ska kika).

Alla ni andra duktiga personer, videon med siktglaset - det ser snustorrt ut? Ska det se ut såhär?
 
Köldmediabrist, det ska vara vätska i glaset, annars en läcka och det måste en kylgubbe kolla med sina verktyg
 
  • Gilla
ChristerNordlander
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Köldmediabrist, det ska vara vätska i glaset, annars en läcka och det måste en kylgubbe kolla med sina verktyg
Tack! Och visst ska man kunna se att det flödar bakom glaset? Jag kan inte se att det är något alls där bakom.
 
Inte ovanligt med en pyspunka på förångaren, gäller alla FTX aggregat när åldern kommer
 
Är det ren vätska kan det vara svårt att se. Det borde åtminstone flasha vid start/stopp.
 
Ser det ut så där från start är det för lite köldmedia, konstigt att den går några dagar, borde stanna rätt omgående
 
Här en motsvarande video då jag lyckats filma sekvensen exakt då kompressorn går igång (4-5s in i filmen).
 
Köldmediebrist!
 
  • Gilla
ChristerNordlander
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.