K
Har en IVT 490 från 2003, hade just problemet med stopp i kondensslangen så vattnet kom in i fläkten och utlöste jordfelsbrytaren, det har jag nu fixat. Nu märker jag (har nog vart så ett tag) att kompressorn inte går igång alls, elpatronen går då och då, men inte kompressorn, GT6 står nu på 22.1 grader. Och när jag tänker efter så har jag inte sett kompressorlampan vara tänd på länge. Vi eldar friskt i en Tulikivi 2 tons braskamin, så det mesta av vår värme kommer inte från IVTn. Men borde inte kompressorn gå innan elpatronen kickar in? Jag har återställt pumpen till fabriksvärden i tron att nån inställning var fel. Jag har heller inga larm på den, borde den inte larma om kompressorn är trasig?

L
Har du manualen så du kan felsöka

Mikael_L
Vår IVT490 krånglade, ville ibland inte gå på vare sig kompressor eller elpatron.

Felet var att kontakten för flatstiftskabeln upp till displaykortet hade glidit ut lite och glappade.
Så kolla runt lite att alla kontakter och sånt sitter ordentligt.
Kanske slå av strömmen (säkringarna) innan...

Från en rörmokare har jag fått tipset att anordna en separat nollplint, för i fabriksutförande så går alla nollor, även från elpatronerna, in på kraftkortet (kretskortet), och detta är en vanlig felkälla då de höga strömmarna skapar t.ex. onödig värmeutveckling på kretskortet.

• Gilla
Ken
  • Laddar…
K
Tack, skall kolla på kontakterna, såg också på värmepumpsforum att en kondensator till stömförsörjningen på kortet brukar paja, skall mäta upp den också (el-tele utbildad). Har läst manualen, men den ger inte mycket hjälp annat än att kolla inställningar eller ringa en servicetekniker, försöker undvika det om jag kan.

L
Manualen inkl. elschema

K
Tror jag har fått igång den nu, trycket i systemet (skall va 1-1,5 bar) var nästan på noll, fyllde på sen verkar det funka. Konstigt att kompressorm inte gick pga detta? Eller också hade det med vattnet i fläkten att göra.

L
Vet du varför trycket gått ner ? det går ner från ca 1,4 till 0,5 på sommaren när det inte värmer
fullt normalt , behövs inte fylla på
Ibland bråkar säkerhetsventilen och släpper ut lite , sedan har kollat exspansionskärlets tryck
När du fyllde på , steg manometern fort då , ska stiga sakta

K
Den steg fort näg jag fyllde på, kollade just nu var trycket nere på 0.7, jag hade det på 1, så jag fyllde just på lite igen. Kanske för att det inta va varmt i systemet? Hoppas det inte läcker nånstans bara (golvvärme).

Kan vara dags att fylla på en del luft i expansionskärlet om trycket beter sig så och det inte finns någon annan förklaring såsom läckage. Gummibälgen i kärlet ska stabilisera trycket om det är lagom förtryck i bälgen.

• Gilla
Ken
  • Laddar…
K
Kollade igen nu, stod på 0,8, fyllde på till 1,2. Hur fyller man på luft i expasionskärlet då? Noterar en ventil, samma som på bildäck på den, vad skall trycket vara?

L
Släpp ut lite med säkerhetsventilen till 0,5 bar fyll på med luft till 1 bar , släpp ut lite vatten till fortsätt tills trycket på tryckluftsmanometern är ca 0,6 , efter det fyller du på vatten till ca 1 bar
Kärlet ska ha ett förtryck på ca 0,6 bar när det är tomt

• Gilla
Ken
  • Laddar…
K
OK, tack, gjorde just detta, nu har jag vattentryck på 1,2 samt lufttryck på 0,7, det va svårt att få det exakt, det ena ändra det andra.

L
Ja det gör det , nu har du tryck och när vattnet blir varmare kommer trycket att öka , kanske till
1,5 bar , då öppnar säkerhetsventilen och pyser ut lite , fullt normalt , framåt sommaren kan trycket sjunka till 0,5 bar , är normalt , fyll inte på då ,
Se efter så att ett ev. rör från den går till en golvbrunn
Kanske det inte finns något rör , i bland sätter dom inte dit något , ställ en hink under så blir inte golvet blött

• Gilla
Ken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.