32 683 läst ·
72 svar
33k läst
72 svar
IVT 490 - kompressorn alltid igång
Nu ska vi se, vi säger ju nästan samma sak så jag förstår inte vad du hänger upp dig på.
Jag har presis som du helatiden talat för att man måste ha rätt värmekurva mut just sitt hus då det är den som bestämmer hur pumpen ska arbeta.
med finjusteringen bestämer du sen om du vill ha en högre eller lägre inomhus temp än vad denna kurva ger.
när jag sa att du elda helatiden så mena jag att du elda minst en gång om dan, all tillförd energi måste ju räknas i det totala.
även om du bara eldar en stund på kvällen så akumeleras denna värme i husets väggar & golv
om du har en inne givare så gör den det jobb du gör manuelt. den går in o förskjuter värmekurvan så att du tillexempel bara har 30 grader i framlednings tempratur hela tiden.
Man ska defenetivt ha en inne givare om man har stora fönster eller braskamin, annars så får man ju ingen vinning av den extra energin man tillför (så vida man inte själv vill såt o ratta på pumpen hele tiden)
Jo man försöker ju på olika forum och liknande hitta tips och få tips och det får man helt klart, jag är mycket tacksam för dina också.
Vi hade när vi flyttade in och styrde med termostater och 0 gradigt ute ca: 80 kwh om dygnet i total förbrukning, med ändring av termostater och låta värmekurva styra så är vi nere i 55-60 vid 0 gradigt dom få gånger det varit så varmt denna vinter
och detta då med kurva 3.3 fin 1.8 så det är väl ok sänkning tycker jag. Provade kurva under 3 när vi styrde med termostater och det var inte bra då det ibland inte var mer än 18-19 grader inomhus brrrrrrrrr, men nu när vi skippat termostaterna så är det kanske läge att testa neråt igen.
Vi hade när vi flyttade in och styrde med termostater och 0 gradigt ute ca: 80 kwh om dygnet i total förbrukning, med ändring av termostater och låta värmekurva styra så är vi nere i 55-60 vid 0 gradigt dom få gånger det varit så varmt denna vinter
Jo flödet i slingor är rätt och det är kollat när en servicekille var hemma för 2 månader sen. Men pratade med en annan tekniker i förrgår och han sa också att kurvan var åt he...te för hög och sa till mig att sänka den och låta fininställning vara kvar så länge, jag sänkte från 3.3 till 2.8 och fin kvar på 1,8.
Första dygnet räknar jag inte utan senaste dygnet med medeltemperatur ute på -3.8 och hård isande vind så var förbrukning nere på 40 kwh totalt och pumpen klarar sig utan tillskott många timmar ner till -3-4 gr. Imorse efter mycket hård vind och -4 inatt var det 21 gr i huset så det var ok och golven behagliga. Nu får vi avvakta några dygn innan vi kanske behöver justera ytterligare men det ser lovande ut
Första dygnet räknar jag inte utan senaste dygnet med medeltemperatur ute på -3.8 och hård isande vind så var förbrukning nere på 40 kwh totalt och pumpen klarar sig utan tillskott många timmar ner till -3-4 gr. Imorse efter mycket hård vind och -4 inatt var det 21 gr i huset så det var ok och golven behagliga. Nu får vi avvakta några dygn innan vi kanske behöver justera ytterligare men det ser lovande ut
Luftflödet är ställt med öppna ventiler vid fönstrena, Ca 200 kubik/h. Om man stänger igen dessa till hälften minskar då flödet med hälften. Kan man fördela så att man stänger vissa ochhar andra helt öppna för att bevara tänkt flödesmängd.
En sak är klar alla kan inte stå helt öppna vintertid inte ens med fläkthastighet 1.
En sak är klar alla kan inte stå helt öppna vintertid inte ens med fläkthastighet 1.
Tack Inger, hoppas det stabiliserar sig nu men räknar kanske med att justera lite till men det ser som sagt lovande ut 
Vi fick strypt till sovrum och tvättstugan där pumpen står då vi får gratisvärme därinne, vi passade på när teknikern var hemma sist, vi har nu c:a 19.5-20 gr i sovrummet vilket vi tycker är behagligt och vi skall försöka ha minst 21 gr. i resten av huset när vi ställt in allt.
Vi fick tipset att tejpa för ena sidan på dom ventiler som vi tyckte drog lite av besiktningsgubben när vi gjorde den, detta då under den kalla årstiden och det fungerar bra tycker vi. Vi har inget drag alls även när det som inatt blåst rejält.
Jo att elda för kråkorna är ju onödigt och som vi har nybyggt har några hål att stoppa dom pengarna i vi kan spara på elen.
Vi fick strypt till sovrum och tvättstugan där pumpen står då vi får gratisvärme därinne, vi passade på när teknikern var hemma sist, vi har nu c:a 19.5-20 gr i sovrummet vilket vi tycker är behagligt och vi skall försöka ha minst 21 gr. i resten av huset när vi ställt in allt.
Vi fick tipset att tejpa för ena sidan på dom ventiler som vi tyckte drog lite av besiktningsgubben när vi gjorde den, detta då under den kalla årstiden och det fungerar bra tycker vi. Vi har inget drag alls även när det som inatt blåst rejält.
Jo att elda för kråkorna är ju onödigt och som vi har nybyggt har några hål att stoppa dom pengarna i vi kan spara på elen.
Börjar undra om finjustering är kopplat till bolagens börs. Vred ner nu till 1,0 enligt ditt
förslag från 1.8 vred samtidigt upp från 2.2 -2.3 för kompensera torde ligga nära den och kompressorn la av direkt. Ska prova om någon minut till 2.4 för att se om kompressorn startar igen i såfall har två tiondels steg gå över kompensationen för
1,0-1,8. Fortsättning följer.
förslag från 1.8 vred samtidigt upp från 2.2 -2.3 för kompensera torde ligga nära den och kompressorn la av direkt. Ska prova om någon minut till 2.4 för att se om kompressorn startar igen i såfall har två tiondels steg gå över kompensationen för
1,0-1,8. Fortsättning följer.
Konsultjobb något för dig Inger??? ;D, flera som ser ut att sänka energikostnaden.
Jo är livrädd för henne därhemma, blir inte nådigt om temperaturen på toagolvet är för låg när nådiga damen kommer upp på morgonen ;D
Intressant med robocopexperimentet också, följer intresserat detta.
Jo är livrädd för henne därhemma, blir inte nådigt om temperaturen på toagolvet är för låg när nådiga damen kommer upp på morgonen ;D
Intressant med robocopexperimentet också, följer intresserat detta.
Smockan hänger i luften om det blir för varmt....
En dag vägrade hon dammsuga när det var 26 grader.
Jag har nu vridit upp till kurva 3,5 inget svar på kompressorn. Visar framledningstemp
beräknad på 35.1 grader och framledning hänger på....Vänder vid 37.2-33.2 medelv
35.2
3.6 kurva och kompressorn slår till kommer över medelvärdet inom parantes.
0.8 graders sänkning på finjustering motsvarar 1,4 på kurva, förenklat
Går nu tillbaka till 2.5.
Jag har nu vridit upp till kurva 3,5 inget svar på kompressorn. Visar framledningstemp
beräknad på 35.1 grader och framledning hänger på....Vänder vid 37.2-33.2 medelv
35.2
3.6 kurva och kompressorn slår till kommer över medelvärdet inom parantes.
0.8 graders sänkning på finjustering motsvarar 1,4 på kurva, förenklat
Går nu tillbaka till 2.5.
2.2 Kanske vi når såsmåningom men sulan måste torka ut ordentligt först och det beräknas ta ett halvår till enligt expertisen så måste ha tålamod även om det kliar i fingrarnarobocop skrev:
HAR ett riktigt måndagsexemplar till värmepump. Jag har haft massor med fel på den. IVT har dock hela tiden varit mycket tillmötesgående och de har t.o.m. gett mig ett extra års garanti. Naturligtvis efter "krav" från mig
Inger P kan du säga några andra fel du fick...
Inger P kan du säga några andra fel du fick...
Jag har bara ett frågetecken kvar... angående min värmepump. Jag ska kontakta "min" IVT-tekniker så snart tillfälle ges... Jag måstInger.P. skrev:
- VAD - vilken faktor - är det som gör att värmepumpen går ner i viloläge när rumstermostaterna är bortkopplade och jag inte har inomhusgivaren inkopplad? VP:en känner nämligen inte av temperaturen på returvattnet... Inte min 495:a i vart fall...[/quote]
Hej, jag jämför med min IVT 480 som förvisso är en helt annan kärra än IVT 490, både vad gäller konstruktion och styrdator o mjukvara. Min 480 mäter på returvattentempen och agerar därefter. Ibland när jag hårdeldar eller har kraftig solinstrålning så ser jag att returtempen kan bli högre än den tillförda tempen. Då står FLVP:n blickstill, länge. (OK, fläkten och CP:n går ju iofs...)
Jag hinner inte kolla bruxen för 490, men det låter helt suspekt att det inte skulle finnas ngn avkänning av returtempen!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hallå Inger,
Jag tror inte riktigt på dina teorier...
har själv en 495a som jag loggat ett tag nu. När du eldar på kvällen så ökar du lufttempen på från luften, som ger pannan en högreverkningsgrad, du laddar också upp markslingan med frånluften. Jag får samma effekt med det du kallar "lite" eldning på kvällen. Dock kan jag garantera att om du mixtrar med värmekurvan så att du alltid har 30 grader fram så lär du ha kallt, ge det lite tid så att effekten av din eldning, eller solinstrålning under dagen som laddar plattan, har avtagit.
Gällande vad som styr pumpen så är det ju en förrådsberedare, pumpen jobbar mot varvattenberedaren och VB, det som styr om pumpen ska gå är temperaturerna på dessa vätskor, inte utetempen, var skulle den värmen ta vägen om alla slingor, som du säger, är stängda....? Utetempen styr i första hand shunten, den styr också fördröjningen på elpatronen.
Jag tror inte riktigt på dina teorier...
Gällande vad som styr pumpen så är det ju en förrådsberedare, pumpen jobbar mot varvattenberedaren och VB, det som styr om pumpen ska gå är temperaturerna på dessa vätskor, inte utetempen, var skulle den värmen ta vägen om alla slingor, som du säger, är stängda....? Utetempen styr i första hand shunten, den styr också fördröjningen på elpatronen.