tommib tommib skrev:
Djävulen ligger alltid i detaljerna. Det kan lika gärna vara så att det blir krav på att saker som inte bör (eller ens kan) vara interoperabla ändå ska vara det. På något dumt sätt
Den faran finns alltid. Har inte följt detta riktigt, frågan är ju hur det ska tillämpas.

S
B bakterie skrev:
Hittade detta bakom en betalvägg. Lyckas inte hitta svt-referensen.

"Västra Götalandsregionen säger upp avtalet med Oracle om det kritiserade journalsystemet Millennium. Det beslutade regionstyrelsen vid ett extrainsatt möte på torsdagen, rapporterar SVT."

"För att lämna avtalet ska regionen betala drygt 657 miljoner kronor till Oracle. Ersättningen följer av avtalet från 2018 och baseras på de intäkter som bolaget går miste om när avtalet avslutas. Oracle kräver enligt VGR ingen ytterligare ekonomisk ersättning."
Egentligen ett journalsystem ’Cerner’ som köptes upp av Oracle för några år sedan. Grejen är att den kommer från den amerikanska marknaden där man har andra mer försäkringsfokuserade processer än här. Har ingen insyn av vad som hände här men min gissning att nödvändiga anpassningar blev övermäktiga och underskattade. Och då tvingades man ta genvägar som inte fungerade.

Redigerat:
  • Gilla
PerOF
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Dags för ett eu gemensamt system skrivet som öppen källkod
Oj, oj, oj!

P
kashieda kashieda skrev:
Och, tänker jag, modulära system.
Ja, det låter bra. Modulära system är visst det nya svarta i mjukvaruvärlden …
Tänk att ingen har kommit på det förr!

• Haha
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, det låter bra. Modulära system är visst det nya svarta i mjukvaruvärlden …
Tänk att ingen har kommit på det förr!
Jag tror att många har kommit på det, och att stora leverantörer insett att det riskerar att innebära att de inte får sälja alla delarna.

Då är det säkrare för dem att göra en monolit och säga "Nope, det är allt eller inget och vi är de enda som kan erbjuda funktionen X så grattis, här är fakturan".

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Egentligen ett journalsystem ’Cerner’ som köptes upp av Oracle för några år sedan. Grejen är att den kommer från den amerikanska marknaden där man har andra mer försäkringsfokuserade processer än här. Har ingen insyn av vad som hände här men min gissning att nödvändiga anpassningar blev övermäktiga och underskattade. Och då tvingades man ta genvägar som inte fungerade.
Exakt, journalsystemet gör precis det den skall göra. En del i Obamacare och det amerikanska försäkringssystemet.

Men vad ska man ha det till i Sverige? Skulle iså fall vara inköp av receptbelagda mediciner, inbillar jag mig.

Redigerat:
S
A ajn82 skrev:
Dags för ett eu gemensamt system skrivet som öppen källkod
Finns redan. T.ex drivet av FHIR informations modell

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.