rakt09 rakt09 skrev:
cosmic är de facto en sorts webläsare, men databasen journalen sitter sas fast i den.
Jag misstänkrer att du menar att man har en lokalt installerad klientprogramvara på datorn. Har ju sina för och nackdelar. Men då måste man så klart uppdatera denna på alla datorer om man behöver göra uppdateringar.
Fördelen är att man har större kontroll över vad som händer i klientänden och kan göra "mer" där.
Med en "webklient" dvs köra i browsern slipper man hatering att hålla klienterna uppdaterade men istället så blir man begränsad i vad man kan göra med en webläsare.

Allmän reflektion, har inget med Cosmic att göra.

tommib
rakt09 rakt09 skrev:
så då menar du att användaren teoretiskt kan jobba via exempelvis take care, i en region som har cosmic, bara man har licens ordnad?

inte min bild.

och vid alla byten av system jag åsett har all gammal journal försvunnit. det som finns kvar är endast det som nås via uthopp.
Nej, det är det ingen som menar. Du verkar dock missförstå hur mjukvara fungerar i största allmänhet. Allt är inte webbappar...

Ja, det skulle gå bra att läsa t.ex. TC-data i andra system men man måste återskapa väldigt mycket av funktionaliteten i TC. Detta beror på bl.a. åtkomstkontroll och datastruktur. Det finns ett sådant projekt i Region Stockholm, för att hantera att vi ska gå över till Cosmic. Det har lite fel fokus tycker jag men andra tycker säkert annorlunda.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
så då menar du att användaren teoretiskt kan jobba via exempelvis take care, i en region som har cosmic, bara man har licens ordnad?

inte min bild.

och vid alla byten av system jag åsett har all gammal journal försvunnit. det som finns kvar är endast det som nås via uthopp.
Nej, har man Cosmic så jobbar man i Cosmic.
Vill man läsa data från andra system så får man antingen logga in i det systemet eller bygga en klient för det systemets databas.
Det vanliga är nog att man behåller det gamla systemet ett tag för att sedan arkivera det när behovet minskar, man går då via t ex e-arkiv för att hämta arkivdata.

Att cosmicklienten skall kunna läsa t ex Take Care kan man inte begära.

De system som läser i flera olika system, t ex 1177, får data uppladdat från de olika regionerna till ett eget system som ansluts via webbläsare. på 1177 kan du inte se allt innehåll i alla system, endast utvalt data skickas upp.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nej, har man Cosmic så jobbar man i Cosmic.
Vill man läsa data från andra system så får man antingen logga in i det systemet eller bygga en klient för det systemets databas.
Det vanliga är nog att man behåller det gamla systemet ett tag för att sedan arkivera det när behovet minskar, man går då via t ex e-arkiv för att hämta arkivdata.

Att cosmicklienten skall kunna läsa t ex Take Care kan man inte begära.

De system som läser i flera olika system, t ex 1177, får data uppladdat från de olika regionerna till ett eget system som ansluts via webbläsare. på 1177 kan du inte se allt innehåll i alla system, endast utvalt data skickas upp.
what i said

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
tommib
Nej, det var det inte.

Menar du på allvar att du tycker att en mjukvara ska kunna fungera som en annan mjukvara? Att du ska kunna koppla upp dig mot databasen för exempelvis Byggahus genom Reddit? Detta är två hemsidor men det kommer i alla fall inte gå.

Jag fattar att detta är svårt att förstå om man inte kan något om mjukvaruutveckling och tror att allt är webbappar men så funkar det inte.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Alla bokföringsmjukvaror kan "kommunicera" med varandra via ett standardformat (SIE). Det kan man tycka borde vara en självklarhet i fallet med journalsystem.

Jag jobbar inom försäkringsbranchen och där finns det en standard som heter SSEK som möjligör att alla fb kan prata med varandra, helt värdelös standard dock.

Inom finans finns SWIFT och för betallösningar camt54 formatet.

Redigerat:
  • Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla bokföringsmjukvaror kan "kommunicera" med varandra via ett standardformat (SIE). Det kan man tycka borde vara en självklarhet i fallet med journalsystem.
Vore ju naturligtvis bra, men det finns "något" fler termer inom sjukvården & alla är säkert inte standardiserade. Till skillnad mot enkel bokföring.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
L lat skrev:
Vore ju naturligtvis bra, men det finns "något" fler termer inom sjukvården & alla är säkert inte standardiserade. Till skillnad mot enkel bokföring.
Se edit

tommib
Man kan väldigt lätt tycka det ja men det är inte så i journalbranschen. Det finns flera standarder men de används inte för att de är rätt yxiga. Dessutom är de flesta nuvarande system framtagna "organiskt" och datamodellerna lämnar en hel del att önska.

För att ta ett "enkelt" exempel, blodtryck. Vad är det? I dagligt tal pratar vi om ett systoliskt och ett diastoliskt tryck. Exempelvis 120/80. Gott så. En variabel med två diskreta numeriska värden. Men hur mätte vi det? Med vilken apparatur? Vilken arm? Var det ens en arm eller var det kanske ett ben? Eller en handled? Eller var det rent av invasivt med kateter in i ett blodkärl? Vilket blodkärl? Mättes det efter vila 10 minuter eller mättes det under operation med pågående blödning och infusion av vasopressorer? Vilka vasopressorer? Eller mättes det på vårdcentralen och är ett medelvärde av tre mätningar efter 15 min vila, i liggande? Vilka blodtryckssänkande läkemedel stod patienten på?

Detta är ett faktiskt exempel på diskussioner jag varit inblandad i, på SKR. Den rapporten blev typ 15 sidor lång och den är ändå inte användbar tycker jag. Det är ett (1) exempel. Utöka detta till alla olika saker vi dokumenterar. Lägg på behörighetsstyrning, dessutom i en modell som ändras av och till av politiska skäl. Spårbarhet. Integration med andra system.

Jag är själv väldigt mycket för ett standardiserat sätt att dokumentera basdata men det är ett rätt svårt problem att lösa och det finns inga system på marknaden idag som har den förmågan.

• Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
tommib

Jag jobbar inom försäkringsbranchen och där finns det en standard som heter SSEK som möjligör att alla fb kan prata med varandra, helt värdelös standard dock.

Inom finans finns SWIFT och för betallösningar camt54 formatet.
Alla dina exempel är oändligt mycket enklare än sjukvården. Men du är välkommen att försöka, jag skulle stötta dig på fritiden om du tror att du kan få fram en produkt som fungerar och som kommer adopteras brett. Du kan börja med att titta på OpenEHR och HL7 om du vill. Säg till när du vill ha receptet på lugnande...

• Gilla
  • Haha
TommyC och 8 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Man kan väldigt lätt tycka det ja men det är inte så i journalbranschen. Det finns flera standarder men de används inte för att de är rätt yxiga. Dessutom är de flesta nuvarande system framtagna "organiskt" och datamodellerna lämnar en hel del att önska.

För att ta ett "enkelt" exempel, blodtryck. Vad är det? I dagligt tal pratar vi om ett systoliskt och ett diastoliskt tryck. Exempelvis 120/80. Gott så. En variabel med två diskreta numeriska värden. Men hur mätte vi det? Med vilken apparatur? Vilken arm? Var det ens en arm eller var det kanske ett ben? Eller en handled? Eller var det rent av invasivt med kateter in i ett blodkärl? Vilket blodkärl? Mättes det efter vila 10 minuter eller mättes det under operation med pågående blödning och infusion av vasopressorer? Vilka vasopressorer? Eller mättes det på vårdcentralen och är ett medelvärde av tre mätningar efter 15 min vila, i liggande? Vilka blodtryckssänkande läkemedel stod patienten på?

Detta är ett faktiskt exempel på diskussioner jag varit inblandad i, på SKR. Den rapporten blev typ 15 sidor lång och den är ändå inte användbar tycker jag. Det är ett (1) exempel. Utöka detta till alla olika saker vi dokumenterar. Lägg på behörighetsstyrning, dessutom i en modell som ändras av och till av politiska skäl. Spårbarhet. Integration med andra system.

Jag är själv väldigt mycket för ett standardiserat sätt att dokumentera basdata men det är ett rätt svårt problem att lösa och det finns inga system på marknaden idag som har den förmågan.
Finansiella instrument har exakt samma problematik. Och det går. Men dokumentationen för tex camt54 är ju på hundratals sidor. Jag implementerade det hos kund. Var inte lätt och man fick köra mot prd data för att veta det fungerar 😅

tommib
Finansiella instrument har exakt samma problemetatik. Och det går. Men dokumentarion för tex camt54 är ju på hundratals sidor. Jag implementerade det hos kund. Var inte lätt och man fick köra mot prd data för att veta det fungerar 😅
"Hundratals sidor" 😂

Som sagt, titta på OpenEHR och HL7. Och SNOMED.

Som en bonus har du också ett systemlandskap med leverantörer som absolut inte vill att deras data ska vara åtkomliga.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
"Hundratals sidor" 😂

Som sagt, titta på OpenEHR och HL7. Och SNOMED.

Som en bonus har du också ett systemlandskap med leverantörer som absolut inte vill att deras data ska vara åtkomliga.
Pengar kräver högre säkerhet än folks journaler. Den värld vi lever i 😅

• Haha
TommyC
  • Laddar…
tommib
Just det tänker jag inte säga emot. För det gör de i stort, när de är digitala. Att alla journaler plötsligt skulle läcka skulle förstås vara väldigt tråkigt och besvärligt men det skulle inte krascha samhället. De innehåller nämligen i de flesta fall inte så mycket intressant förutom för snokare som är mer intresserade av andras liv än sitt eget.

En situation där man inte kan lita på de finansiella systemen däremot, där pengar plötsligt börjar dyka upp och försvinna för folk, det skulle väldigt snabbt krascha samhället.

Men bara för att kolla, du tänker alltså att specifikationen på hundratals sidor är omfattande? I jämförelse med HL7?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag låg i frankrike 2 veckor och fick fota av min franska journal och skicka till mina svenska läkare. Jag fick själv sköta fit for flight kommunikationen mellan Sverige och Frankrike. Där pratar vi noll IT-support 😅

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.