tommib tommib skrev:
Just det tänker jag inte säga emot. För det gör de i stort, när de är digitala. Att alla journaler plötsligt skulle läcka skulle förstås vara väldigt tråkigt och besvärligt men det skulle inte krascha samhället. De innehåller nämligen i de flesta fall inte så mycket intressant förutom för snokare som är mer intresserade av andras liv än sitt eget.

En situation där man inte kan lita på de finansiella systemen däremot, där pengar plötsligt börjar dyka upp och försvinna för folk, det skulle väldigt snabbt krascha samhället.

Men bara för att kolla, du tänker alltså att specifikationen på hundratals sidor är omfattande? I jämförelse med HL7?
Vi pratar allså hundratals sidor av dokument av xml fält. Hela dokumentationen är på tusentalssidor. Iallafall SEBs version av dokumentet. Helt sjukt format camt54 (det är dock bara en av formaten sedan har du pain001 och 2, camt53 osv). Helt omöjligt implementa bara genom att läsa spec. Man måste köra skarpa prd filer. Och vi hittar ibland grejer i prd data vi inte tagit höjd för då vi inte viste det kan hända (3 år senare allså). Men denna kund är en av SEBs största med tusentals transaktioner per dag och miljarder kronor per dag

Men man är ju king så det blir inte fel data utan det crahar så man får hotfixa och köra om importen.

tommib
https://hl7.org/cda/us/ccda/4.0.0/

Observera att ovanstående bara gäller i en amerikansk kontext. Pga olika traditioner är inte ens alla yrkesgrupper direkt översättningsbara till varandra. Och det där är bara en aspekt av HL7, det finns många fler.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[länk]

Observera att ovanstående bara gäller i en amerikansk kontext. Pga olika traditioner är inte ens alla yrkesgrupper direkt översättningsbara till varandra. Och det där är bara en aspekt av HL7, det finns många fler.

Blir lite min pappa är bättre än din pappa.
Klart det går ha ett globalt format för journaler.

Edit: jänkare får betalt per ord
Edit: kan också lova dig om vi skulle byta bank så skulle det vara en hel del grejer som inte kommer funka för att SEB och nya banken har lite olika dialekt på formatet även om båda använde samma spec och xsd. Men det är naturen med IT, bara skriva robust kod som inte korrumperar data. Det är det viktigta

Redigerat:
tommib
Kanske, men har du någon koll alls på journaldokumentation? Jag har det. Både ur ett systemperspektiv och ur ett kulturellt perspektiv. Vi har helt enkelt olika dokumentationstraditioner i olika länder och det är i sig svårt att få ihop. Vi har olika yrkesgrupper som gör olika saker i olika länder. Exempelvis är konceptet sjuksköterska som kan ordinera läkemedel helt okänt i väldigt många länder, vilket orsakar problem för oss som har det.

Det är naturligtvis sant att det i teknisk mening går att ha ett globalt format för journaler. Det betyder inte att folk vill jobba med det. Vi kommer kanske dit så småningom men drivkraften att göra det är otroligt liten om du jämför med drivkraften att kunna hantera finansiella transaktioner enkelt och effektivt. Journalsystem betraktas som en kostnad, inte som en investering.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Edit: jänkare får betalt per ord
En anledning till att inte använda amerikanska system. En annan är att de är glorifierade faktureringssystem som går ut på att räkna varje kompress och tejpbit. Passar dåligt i vårt system.

Därutöver är vårdsystemen så mycket mer än en "journal". Det är mycket ärendehantering, processhantering osv. Det är komplext. Lägg till aspekten att de som beställer oftast är synnerligen okunniga men har stor makt. Jag sitter t.ex. nu och jobbar med flera olika systemrelaterade saker och vi kan inte ens ena oss inom ett sjukhus.

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kanske, men har du någon koll alls på journaldokumentation? Jag har det. Både ur ett systemperspektiv och ur ett kulturellt perspektiv. Vi har helt enkelt olika dokumentationstraditioner i olika länder och det är i sig svårt att få ihop. Vi har olika yrkesgrupper som gör olika saker i olika länder. Exempelvis är konceptet sjuksköterska som kan ordinera läkemedel helt okänt i väldigt många länder, vilket orsakar problem för oss som har det.

Det är naturligtvis sant att det i teknisk mening går att ha ett globalt format för journaler. Det betyder inte att folk vill jobba med det. Vi kommer kanske dit så småningom men drivkraften att göra det är otroligt liten om du jämför med drivkraften att kunna hantera finansiella transaktioner enkelt och effektivt. Journalsystem betraktas som en kostnad, inte som en investering.

En anledning till att inte använda amerikanska system. En annan är att de är glorifierade faktureringssystem som går ut på att räkna varje kompress och tejpbit. Passar dåligt i vårt system.

Därutöver är vårdsystemen så mycket mer än en "journal". Det är mycket ärendehantering, processhantering osv. Det är komplext. Lägg till aspekten att de som beställer oftast är synnerligen okunniga men har stor makt. Jag sitter t.ex. nu och jobbar med flera olika systemrelaterade saker och vi kan inte ens ena oss inom ett sjukhus.
Nej det kan jag såklart inte säga jag har. Men jag har koll på integration, både professionellt men även privat. Skrivit en egen nätkod för ett VR-spel, mer avancerat än så blir det inte 😅

Bank har samma problem, USA har helt annan kultur än EU och inom EU finns det också skillnader. Jag förstår problematiken, men inget är omöjligt. ;)

C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skrivit en egen nätkod för ett VR-spel, mer avancerat än så blir det inte 😅
Sätt 200 personer i ett mötesrum som skall diskutera kraven på protokollet får du se...

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Det ska väl sägas att NPÖ, Nationell Patient Översikt finns, oklart för mig vilken funktion den fyller och hur mycket den används. Här får ni som arbetar i vården fylla i

tommib tommib skrev:
Som en bonus har du också ett systemlandskap med leverantörer som absolut inte vill att deras data ska vara åtkomliga.
Detta skulle jag säga är roten till alla problem. Alla leverantören vill ha sin egen bubbla och ingen annan får komma in i den.
Man kan tycka att OpenEHR är ren skit och krånglig men om alla journalsystemen bygger sin egen standard kommer ju vi aldrig framåt i utvecklingen.

Det som förvånar mig mest är att flygindustrin har inget som helst problem med standarder och upptäcker man ett problem så tar man fram en lösning och sedan gäller den globalt. I sjukvården så kan man ju knappt komma överens inom sjukhuset hur man ska hantera ett upptäckt problem, än mindre inom länen.

Tyvärr tror jag att enda långsiktiga lösningen är "diktatur", denna "alla ska få vara med och bestämma" ger jag inte mycket för.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det ska väl sägas att NPÖ, Nationell Patient Översikt finns, oklart för mig vilken funktion den fyller och hur mycket den används. Här får ni som arbetar i vården fylla i
Det är de olika regionerna som skickar data till NPÖ.
NPÖ har ett API som regionerna ansluter till och skickar data i det format som NPÖ vill ha.
På regionerna tar man ut data ur sitt eget system, formaterar om det och skickar till NPÖ.

Det är massor med liknande integrationer som hämtar och lämnar information mellan olika system, även internt inom regionen, t ex från labdatasystemet in till remiss-och-svar o s v.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Unikt namn
Det svåra med IT är inte att skyffla binärdata eller utföra matematiska operationer.
Det är när olika viljor och processer behöver beskriva hur information ska bytas och alla undantag och "självklarheter" gör intåg.

• Gilla
Ursidae och 3 till
  • Laddar…
Satsuki
D Dublin skrev:
NPÖ har en viktig funktion för att få möjlighet att läsa vad som gjorts på sjukhus/VC i andra regioner. Det är dock inte heltäckande och kräver eg att patienten aktivt godkänner att man går in (men det finns nödåtkomst vb).

Jag tror inte journalsystem spelar roll för NPÖ men vi ser vanligen inte privata vårdgivare, vilket är ett stort problem mtp hur många privata VC/sjukhus/mottagningar det finns.

När jag jobbade i Cosmic i Dalarna gick det att göra uthopp till Take care fr Cosmic, vet inte exakt hur det fungerade men jag förutsätter att det var någon form av genväg/uthopp.

Satsuki
tommib tommib skrev:
Jag har ingen koll på hur gammal han är. Kanske är planen att gå i pension? Då spelar det inte så stor roll om man är bränd. Å andra sidan brukar dessa personer lägga stor vikt vid personlig prestige och man vill sällan vara den som pissade bort 2 miljarder kronor på ingenting.
Text som beskriver en process för att införa ett patientsäkert system, med betoning på analys och erfarenheter från tidigare projekt.

C cpalm skrev:
Sätt 200 personer i ett mötesrum som skall diskutera kraven på protokollet får du se...
Tack gode gud att man slipper det. 😂
Det tog nog fan ett år av möten innan vi ens kom igång att integrera mot SEB. Helt galet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Påminner mig om den här:
https://moishelettvin.blogspot.com/2006/11/windows-shutdown-crapfest.html
Den har några år på nacken nu, men bra exempel på att saker som är enkla när man är ett 10-tal personer och hanterbara när man är ett 50-tal, blir extremt svåra när flera tusen är involverade. Vi saknar fortfarande bra processer för få sånt fungera tyvärr.

(det nämns bara i förbifarten där, men anledningen Micrsoft delade upp sitt kod repository för Windows kerneln i så många delar var att de kom fram till att med drygt 2000 utvecklare och varje utvecklare i snitt begår ett misstag vartannat år (lågt räknat skulle jag tro) så skulle de statistiskt sett aldrig ha en fungerande build av Windows om alla jobbade på ett ställe tillsammans)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.