21 309 läst ·
295 svar
21k läst
295 svar
It i vården/offentlig sektor
Ja, såg det där igår. Väntat, men jag trodde att Harald Roos skulle kliva åt sidan först. Har de möjligen hittat någon annan som ska ta smällen? Eller hoppas de på att detta bara drunknar i all annan skit?
största problemet med sjukvårdens it-system är att man (hittills) inom varje region för sig integrerat webläsaren med databasen.
det skapar monopol av öststatsmodell omgivna av pansarplåt. incitament till konkurrens och utveckling lika med noll.
man skall som användare kunna använda den webläsare man trivs med och känner till bäst. och efter inloggning kan läsa andra vårdgivares samt äldre databaser.
ungefär som 1177. räddningsplankan i det dagliga arbetet.
det skapar monopol av öststatsmodell omgivna av pansarplåt. incitament till konkurrens och utveckling lika med noll.
man skall som användare kunna använda den webläsare man trivs med och känner till bäst. och efter inloggning kan läsa andra vårdgivares samt äldre databaser.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Såg att det fanns någon ny förmåga som suttit på tjänsten i 3 mån (minns inte som vad), och inte alls varit inblandad tidigare. Eftersom hon inte har något bagage antar jag att hon får gå i spetsen och leda avvecklingen….tommib skrev:
Men jag håller med om HR. Han verkar dock ha blivit allt tystare på sista tiden, misstänker att han är på väg att avveckla sig själv, eller iaf distansera sig så mycket han kan
Vad menar du? Att din webbläsare inte är kompatibel med något?rakt09 skrev:
största problemet med sjukvårdens it-system är att man (hittills) inom varje region för sig integrerat webläsaren med databasen.
Jag kan på rak arm inte komma på något system där webbläsaren är integrerad i någon databas. Däremot kan jag komma på många som anropar en extern webbläsare och öppnar en extern applikation, som säkert kan ha kompatibilitetsproblem. Integrerade med databaserna är de rimligen aldrig.
Nu är jag inte med.rakt09 skrev:
Menar du att t ex Cosmic levererar en egen webbläsare som användaren blir tvungen att använda?
de är integrerade eller ska vi säga sammankopplade på så sätt att när vårdgivaren byter system kan det nya inte läsa det gamla.tommib skrev:
Vad menar du? Att din webbläsare inte är kompatibel med något?
Jag kan på rak arm inte komma på något system där webbläsaren är integrerad i någon databas. Däremot kan jag komma på många som anropar en extern webbläsare och öppnar en extern applikation, som säkert kan ha kompatibilitetsproblem. Integrerade med databaserna är de rimligen aldrig.
det finns undantag för vissa perifera funktioner, där det sker så kallade uthopp.
Du får nog vara väldigt specifik här. Menar du som privatperson eller menar du som användare i vården? Gissningsvis spelar det ingen roll alls för det är med all säkerhet inte webbläsaren som är problemet om data inte kan läsas från ett gammalt system i ett nytt.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Jag tror inte något av våra IT system är ”integrerade” i webläsaren. Men visst finns det system m, tex vår patientliggare (enhetsöversikt i Cosmic) som öppnas via en browser. Där kan vi dock inte välja något utan den öppnar automatiskt en läsare utan att vi gör något.rakt09 skrev:
Samma med Sectra (röntgen).
Men när man tänker på hur många olika system jag använder som måste kopplas ihop i Melior blir man fundersam…
ELAB för blodprover, Sectra för bilder, ett program för att titta på EKG, tog en snabb bild över alla länkar jag arbetar m i Melior…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
exempel på uthopp.Satsuki skrev:
Förklara mer hur du menar? Att en mjukvara har ett gränssnitt är ju självklart, annars är det väldigt svårt att interagera med den.rakt09 skrev:
Det är iofs ofta så att datastrukturer är modellerade efter vad gränssnittet klarar av att prestera (tyvärr) men det innebär inte att samma data inte skulle vara åtkomliga via en annan mjukvara. Databasen är absolut inte en del av gränssnittet i något system jag känner till. Eller jo, Elfys hos oss har något system som är byggt i FileMaker tror jag. Det är en databashanterare som också erbjuder ett gränssnitt. Men ditt påstående är fortfarande helt apart.
Jag har ingen koll på hur gammal han är. Kanske är planen att gå i pension? Då spelar det inte så stor roll om man är bränd. Å andra sidan brukar dessa personer lägga stor vikt vid personlig prestige och man vill sällan vara den som pissade bort 2 miljarder kronor på ingenting.Satsuki skrev:
Såg att det fanns någon ny förmåga som suttit på tjänsten i 3 mån (minns inte som vad), och inte alls varit inblandad tidigare. Eftersom hon inte har något bagage antar jag att hon får gå i spetsen och leda avvecklingen….
Men jag håller med om HR. Han verkar dock ha blivit allt tystare på sista tiden, misstänker att han är på väg att avveckla sig själv, eller iaf distansera sig så mycket han kan