RoTe
Fint att @Anna_H skrattar åt att cancerpatienter skulle må bra av 5000 miljoner kronor, som millenum kostat oss redan.

RoTe
tommib tommib skrev:
Det du inte förstår är att miljarder i detta sammanhang är relativt lite pengar och att antalet patienter som kan behandlas, och behandlas bättre, pga IT-systemen är större.

Jobbar du i vården? Har du någon erfarenhet av det du pratar om eller har du bara fastnat på summan?
Ingen jag känner från vården jobbar kvar där idag pga att den är efterbliven. Tre års utb för sjuksyrra och dom kör fucking buss eller tåg.

tommib
RoTe RoTe skrev:
Fint att @Anna_H skrattar åt att cancerpatienter skulle må bra av 5000 miljoner kronor, som millenum kostat oss redan.
Tja, eftersom du är i Uppsala enligt din profil så har Millennium kostat exakt noll kronor för dig. Däremot har Cosmic, MetaVision och ett gäng andra system säkert kostat pengar men de gör också att saker är mer effektiva idag än vad de var för 20-30 år sedan.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
RoTe
tommib tommib skrev:
Tja, eftersom du är i Uppsala enligt din profil så har Millennium kostat exakt noll kronor för dig. Däremot har Cosmic, MetaVision och ett gäng andra system säkert kostat pengar men de gör också att saker är mer effektiva idag än vad de var för 20-30 år sedan.
Men ni skrattat fortfarande hemmablinda jävlaar

tommib
Jag skrattar absolut inte åt haveriet som är Millennium. Det misstänker jag att Anna_H inte heller gör men hon får nog tala för sig själv.

Däremot är det svårt att ta dig på allvar om du inte har någon teoretisk kunskap eller praktisk erfarenhet av vård, IT i vården, journalsystem (inkl papper) eller egentligen något av det vi pratar om. Du får gärna ha åsikter men de väger rätt lätt i jämförelse.

• Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
RoTe
tommib tommib skrev:
Jag skrattar absolut inte åt haveriet som är Millennium. Det misstänker jag att Anna_H inte heller gör men hon får nog tala för sig själv.

Däremot är det svårt att ta dig på allvar om du inte har någon teoretisk kunskap eller praktisk erfarenhet av vård, IT i vården, journalsystem (inkl papper) eller egentligen något av det vi pratar om. Du får gärna ha åsikter men de väger rätt lätt i jämförelse.
Har jag sagt att du måste ta mig på allvar eller? Vafan pratar du om? Jag vet vad jag vet om den svenska jävla fittsjukvården som är ett jävla satans haveri och du får tycka vad du vill om det. Jag tänker inte övertyga nån jävla svenne om att andra länders sjukvård är bättre. Ni får fan ruttna här bäst ni villl. Rösta på sossarna om du så vill inte fan bryr jag mig.

• Haha
  • Wow
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Jag jobbade för länge sedan med ett - på den tiden - avancerat intranetprogram. Är fullt införstådd med att millenniumprogrammet är komplicerat men kan inte förstå att datanissarna inte löser problemet. Det är frustrerande här i region Skåne där läkaren inte får fram uppgifter ur journalen när man besökt olika vårdinrättningar. Det är tur att man fortfarande är så klar i huvudet så att man kan påpeka att viss medicinering faktiskt kan krocka med annan.

Men jag hejar på att problemen löses. Att gå tillbaka till papper skulle innebära en katastrof för alla - främst för de riktigt sjuka.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Kan säga att jag och mina kollegor fortfarande jobbar i ett stordatorsystemderivat. Det har fungerat klockjävla rent över mina tio år som anställd och de har så klart gått över till nån form av moderna dator nu.

Anna_H Anna_H skrev:
Finessen med journalsystemet jag jobbade med är att det för användaren ser ut som olika system för olika specialiteter, men för IY-folket ser det ut som samma oavsett variant. Det var riktigt kul när vi deltog i en upphandling och Evry försökte dumpa priset på sitt program för att vinna affären. De tog 50 000 för något som de normalt sett tar 5 miljoner för. Istället lade de 1,5 miljoner per integration, och tänkte att det där klarar vi aldrig. Vi satte 2 miljoner på programmet och noll på integrationerna. Vid fråga från köparen (på anmodan av konkurrenten) på hur vi kunde göra integrationerna gratis konstaterade vi att alla utom en var redan i drift, och den sista var att integrera mot vårt eget system fast hos apoteket.

Att det blir nyckelpersoner är inte bra såklart, det är viktigt att flera kan varje system. Men att försöka gå mot ett enda system av den orsaken är definitivt inte hållbart, för om det ska bli bra för användarna kommer det ändå att bete sig som många system för både användare och förvaltare.
Jösses...

Jag har jobbat med integrationer inom vården

Jag har också jobbat på EVRY, jag har varit kund hos EVRY.

Du anar inte hur många rätt du har i ditt resonemang.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Kan säga att jag och mina kollegor fortfarande jobbar i ett stordatorsystemderivat. Det har fungerat klockjävla rent över mina tio år som anställd och de har så klart gått över till nån form av moderna dator nu.
Varför har de gått över till moderna datorer? De kunde väl kört papperssystem istället?

Jag har ingen erfarenhet av Millenium eller några andra journalsystem, men att ett datorbaserat är bättre än ett på papper tvekar jag inte en sekund på. Millenium är ett rejält feltänk. Man gör samma fel som många har gjort förut, man tror att ett jättesystem är bra, det är det i stort sett aldrig. Det blir bara klumpigt och dåligt.
Stockholms skolplattform har fått mycket skäll, med rätta. Det största felet man gjorde där (enligt mig) var att man nu försökte få ihop allt som rörde skolan i ett och samma system. Förskola, grundskola, gymnasieskola, yrkeshögskola, SFI etc. Det skulle hantera allting som lärare behövde liksom elever och vårdnadshavare. Minsta gemensamma nämnare var väldigt liten.

Jag tror inte någon skrattar åt de bortkastade pengarna för Millenium. Jag tror inte någon skrattar åt patienterna heller. Jag är övertygad om att alla är eniga om att man kunde spenderat pengarna bättre, men pappersjournaler är knappast lösningen .

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte någon skrattar åt de bortkastade pengarna för Millenium.
Jag tror att några konsultfirmor skrattar hela vägen till banken, tyvärr.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Fairlane
kashieda kashieda skrev:
Jag tror att några konsultfirmor skrattar hela vägen till banken, tyvärr.
Jo så kan det vara. Sådana företag finns. Inte ett ställe jag vill jobba på.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Eftersom jag vet hur det funkar på onkologen så skrattar jag åt dina naiva föreställningar om hur mycket bättre det var förr. Kolla på statistiken över hur många cancerpatienter som överlever nu jämfört med förr tex, det är siffror som vem som helst kan förstå utan förkunskaper.

Jag har varit med och digitaliserat journalföringen på just onkologi på flera ställen. Det är svårt att räkna hem exakt hur mycket de sparar på digital journalföring, men att ha en pärm med alla ordinationer och skicka läkemedelsbeställningar på fax eller med springbud tar helt enkelt för lång tid. En enhet försökte räkna på det, det de konkret hittade var att räkna ut hur lång tid just läkemedelsbeställningarna tog att hantera, eftersom den tiden efter införandet blev noll, och det blev ca 5 miljoner per år. Bara på att slippa passa faxen.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Frugan har jobbat inom sjukvården sedan 1982 och med olika system och senast nu cosmic till som inte är någon höjdare.Men kanske fungerar bättre än 1986 när hela sydvästra landtingsområdet i stockholm fick dubbla löner😀 och uppmanades betala tillbaka det felaktiga beloppet.Tror inte så många gjorde det.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
Stockholm verkar välja Cosmic med start 2029

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.