Hej,

Jag anlitade en snickare att inreda min kattvind. Till att börja med skapades en luftspalt genom att lägga in läkt på insidan av takstolarna och fästa masonitskivor där. Därefter kommer isolering, plast och läkten för huntoniten.

Isolering i kattvind med masonitskivor, träreglar och plast synliga vid byggprojekt, samt blå kablar och ventilationshål med insektsnät i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst ner i hörnet ser ni plasten som går ner hela vägen. Nu till problemet, snickaren jag har anlitat säger att nedan förfarande är helt okej. Att isoleringen på insidan av plasten, som ligger alltså direkt mot masoniten och blottad mot utemiljö är godkänd byggstandard.

När jag googlar och pratat med andra firmor är inte detta okej. Man vill bygga in isoleringen, dels med plast men också lite trä. För att hindra den fuktiga luften från utomhus att träffa isoleringen. Blåser det på isoleringen kommer den att kylas ner och isoleringsförmågan blir sämre.

Isolering synlig genom takfotens ventilationshål, med masonit och läkt synliga, installation med plastskikt längst ner i hörnet.
Skapa konto
Takfot med synlig isolering, masonitskivor, och ventilationshål täckta med insektsnät, som en del av en inredning av en kattvind.
Skapa konto
Illustration av vindsinredning med fokus på isolation och ventilationshål, texten "Lufttätt mot inblåsning!" finns också på bilden.
Skapa konto

Det här är vad som finns i takfoten nu och såhär ser det ut på utsidan. Med ventilationshål som också har insektsnät.

. Ventilerad takkonstruktion med synlig isolering och plastplatta, träpanel med ventilationshål och insektsnät, samt svart rör i nederkant.
Skapa konto

Nu till min fråga. Är detta tillåtet och kommer det att gå igenom besiktningen? Vill inte betala 10 000 kr för en besiktningsman i onödan. Kan det bli problem i framtiden? Antar att man förlorar lite mer värmeutsläpp från huset?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.