Eń variant är att göra sönder det gamla uttaget och ett fyrvägsuttag ovanpå. Det blir ingen jättesnygg lösning, men funkar som nödlösning.

Att göra ett hål i gipset gör det även möjligt att ersätta plåtdosan med en moderna ROTdosa där man kan fastsätta uttaget mycket säkrare.
Har det diskuterats att förstöra det sittande uttageg genom det runda hålet i gipset, typ med en Dremel och slip/fräs-stål? Ta ut allt till hålet är riktigt runt med rätt diameter för att få in en ROT-dosa? Då kan han ha gipset kvar som det är.

T Thomas_Blekinge skrev:
Har det diskuterats att förstöra det sittande uttageg genom det runda hålet i gipset, typ med en Dremel och slip/fräs-stål?
Förslaget framfördes redan i inlägg #8.

Jacka ur lite i gipsen så du kan skruva dit uttaget igen. Låt det vara och så har du en rolig historia att prata om när någon undrar varför det ser ut som det gör.

W
En liten variant på inläggen tidigare.
Såga ur en rektangulär bit runt dosan, ta bort den gamla dosan eller flytta ut den. Skruva dit stödbrädor på alla fyra (eller 3) sidor innanför gipset, mao du lägger halva biten av brädan in i hålet. Räcker med korta tunna bitar.
Mät ut en ny gipsbit av den gamla, men lägg gärna på lite extra och raspa av tills du har en så bra passform dom möjligt. Skruva sedan fast biten i brädorna du tidigare skruvade fast. Rita gärna ut hålet med hjälp av biten du tog bort förut.
Det går att få det bra på det sättet om du är noggrann, gör gärna en liten fas runt om för spacklingen.
Hoppas du förstod vad jag menade, lite svårt att förklara på ett bra sätt med bara ord.

Har själv bytt några väldigt spruckna dosor på så sätt då jag inte ville ta ner de gamla gipsskivorna, det kan vara lite pilligt men det går.

W
Har du ingen fein så ta en sticksåg och klipp av bladet så det motsvarar skivans tjocklek och säga sedan runt :)
(Så slipper du såga i nåt inne i väggen)

En Google-sökning på något helt annat ledde mig hit, ett litet trådlyft, men hur slutade det hela @Daniel Stromberg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.