12 384 läst ·
78 svar
12k läst
78 svar
Ispropp på ford focus
Egentligen så kankse man borde kuna ta en y skarv i ena slang på det och sen en slangkoppling i andra.
Men som sagt delen är inte så dyr.
Och man borde kunna greja det där lätt med värmetålig plast.
nu vet jag inte dimensionen på den men sr lätt ut att lägga emot rita runt till en cirkel och sen skära ut å fila ned lite så det precis passar in, fästa med värmebeständigt lim / sillikon.
ett anat alternativ kan vara en en slang utvändigt på röret slangklämma på det kankse 5 cm lång och sen en rund träbit invändigt som plugg i andra änden om röret och sen slanklämma på det.
inte snygg men funkar säger om man får på den med klämma på plastsidan.
Men som sagt delen är inte så dyr.
Och man borde kunna greja det där lätt med värmetålig plast.
nu vet jag inte dimensionen på den men sr lätt ut att lägga emot rita runt till en cirkel och sen skära ut å fila ned lite så det precis passar in, fästa med värmebeständigt lim / sillikon.
ett anat alternativ kan vara en en slang utvändigt på röret slangklämma på det kankse 5 cm lång och sen en rund träbit invändigt som plugg i andra änden om röret och sen slanklämma på det.
inte snygg men funkar säger om man får på den med klämma på plastsidan.
Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Nja, även små reparationer kan summera upp sig. Sen tillkommer eventuellt kostnader för lånebil, verkstad/arbetskostnad osv.D09 skrev:
Slutligen bör man räkna ut vad det kostar att äga bilen. Månadskostnaden ....
Men Ewald du har med all tydlighet visat din åsikt om att begagnad bil är en för stor chansning och att alla bör köpa nya bilar. På samma sätt finns förespråkare för begagnade bilar då de anser att värdeminskningen är för kostsam på nya bilar.Ewald skrev:
Kan vi kanske hålla diskussionen där och låta TS få hjälp med den bilen han valt istället?
Men hur ska du kunna veta det, när man inte vet vad som kommer gå sönder och vad det kommer att kosta.Ewald skrev:
Sen verkar du inte förstå att man lämnar inte in allt på verkstaden som man gör med en nyare bil som står under garantier.
Nja, jag har inte sagt att alla bör köpa nya bilar. Men det finns som sagt billiga bilar som den där Suzuki som jag visdade. 12 000 Kronor är redan "pengar" och då bör man se till att bilen går utan problem i minst ett år.kinglolle skrev:Men Ewald du har med all tydlighet visat din åsikt om att begagnad bil är en för stor chansning och att alla bör köpa nya bilar. På samma sätt finns förespråkare för begagnade bilar då de anser att värdeminskningen är för kostsam på nya bilar.
Kan vi kanske hålla diskussionen där och låta TS få hjälp med den bilen han valt istället?
Köper man begagnad ska man hålla sig till Toyota respektive japanska bilar.
Ewald skrev:
Hur menar du där?
Det finns väl inget fordon på jorden som man kan vara säker på att det fungerar i ett år.
Och säga vad man vill om Focus men den är iaf mer bil än den där motoriserade handväskan du länkade till.
Ja med tanke på att det inte är helt ovanligt ens med strul med nya bilar så fullständiga garantier finns aldrig.skalman1 skrev:
Toyota corolla verso, 9 garantireparationer på ca 8 månader - slutligen återköp av handlare mot milavdrag.
Opel Corsa OPC, 4 garantireparationer men nu rostproblem i skärmarna pga att dörrarna klämmer åt listen o skadar. Åtgärd nekades av generalagent så kunden får ej tillämpa rostskyddsgarantin utan skall åtgärda på egen bekostnad (ca 11 000 kr)
Dessa är bara exempel
Om man köper en ny bil finns det t.ex. en del garantier.skalman1 skrev:
En ny bil som kostar kring 80 000 SEK kör utan problem i 10 år/ 20 000 mil. Om man kör myket (som jag gör) blir det kanske problem efter 7 år.
Räkna nu: 80 000 SEK/ 10 = 8000 SEK årskostnad.
Man bör alltså räkna med att "värdeminskningen" respektive bilkostnaden (utan bränsle, försäkring, service,..) ligger kring 10 000 SEK.
Köper man nu en begagnad bil för 12 000 SEk bör den fungera i minst 14 månader för att det är lika lönsamt att köpa den. Måste man låna pengar till en ny betalar man lite räntor. Men fortfarande bör den gamla fungera i minst 12 månader/ 1 år UTAN behov av reparationer för att det är lönsamt att ha den.
Självklart finns det inga absoluta garantier att en ny bil fungerar i 10 år, men i dagens läge är det helt ovanligt att bilar orakar problem de första åren. Ett undantag är såkallade "måndagsbilar" (vet inte vad man kllar det i Sverige).
Gamla Ford bilar som inte fungerar är skitbilliga. Ford Mondeo Kombi, läder etc. .... 2500 SEK
(lite motorproblem verkar den ha). Men bara 13 000 mil
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=224507315&cd=634906089260000000
(lite motorproblem verkar den ha). Men bara 13 000 mil
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=224507315&cd=634906089260000000
Om man behöver en propp tillfälligt till kylsystemet kan jag rekommendera expanderpluggen på biltemas båtavdelning...
Passade perfekt och kostade bara 29 kr. Lärdomen blev också att den är ganska stark
Innan ni monterar på den. Sätt dit en bandklamma av metall och dra åt så det finns något som håller tillbaka
.
Svetsen i plasten spricker annars he he fick en liten liten separation och det räckte när trycket ökade.
Tog en långtur och noterade att värmen i kupen försvann när jag nästan var hemma igen..
Minskade expandetpluggen och skruvade dit en bandklamma. hade jag gjort det innan lär den hållt i all evighet.
Nu funkar bilen med en tillfällig lösning, ska se om ford kan skynda hem en orginaldel under morgondagen.
Skulle den springa läck så får jag köpa en blomma till sambon he he
Passade perfekt och kostade bara 29 kr. Lärdomen blev också att den är ganska stark
Innan ni monterar på den. Sätt dit en bandklamma av metall och dra åt så det finns något som håller tillbaka
Svetsen i plasten spricker annars he he fick en liten liten separation och det räckte när trycket ökade.
Tog en långtur och noterade att värmen i kupen försvann när jag nästan var hemma igen..
Minskade expandetpluggen och skruvade dit en bandklamma. hade jag gjort det innan lär den hållt i all evighet.
Nu funkar bilen med en tillfällig lösning, ska se om ford kan skynda hem en orginaldel under morgondagen.
Skulle den springa läck så får jag köpa en blomma till sambon he he
Det måste finnas j-vligt många måndagar då med tanke på egna upplevda problem och problem som bekanta/folk ute på företag berättat om.Ewald skrev:Om man köper en ny bil finns det t.ex. en del garantier.
En ny bil som kostar kring 80 000 SEK kör utan problem i 10 år/ 20 000 mil. Om man kör myket (som jag gör) blir det kanske problem efter 7 år.
Räkna nu: 80 000 SEK/ 10 = 8000 SEK årskostnad.
Man bör alltså räkna med att "värdeminskningen" respektive bilkostnaden (utan bränsle, försäkring, service,..) ligger kring 10 000 SEK.
Köper man nu en begagnad bil för 12 000 SEk bör den fungera i minst 14 månader för att det är lika lönsamt att köpa den. Måste man låna pengar till en ny betalar man lite räntor. Men fortfarande bör den gamla fungera i minst 12 månader/ 1 år UTAN behov av reparationer för att det är lönsamt att ha den.
Självklart finns det inga absoluta garantier att en ny bil fungerar i 10 år, men i dagens läge är det helt ovanligt att bilar orakar problem de första åren. Ett undantag är såkallade "måndagsbilar" (vet inte vad man kllar det i Sverige).
Du bör vända digg till en bilskrotare. Bilskrotarna brukar ha bildelar till små pengar
Det löner sig i regel inte med original delar
Du bör vända digg till en bilskrotare. Bilskrotarna brukar ha bildelar till små pengar
Det löner sig i regel inte med original delar