Köpte ett radhus från -72 och huset läcker värme något så vansinnigt. På 100 kvadratmeter så går det åt 24000 kwh/åroch detta kostar naturligtvis skjortan. Vi har värmepump men när den går på för fullt på vintern så måste vi ändå ha på alla andra element i huset, men kommer inte ens då upp i 20 grader.

Jag har tänkt mig följande och undrar följande
1. Isolera krypvinden. Nu finnns bara 10 cm tjock isolering. Vad bör jag isolera med?

2. Täta bakom alla lister i de rum som vetter utåt. Vad ska jag köpa för tätningsmaterial?

//Agaton

1. Isolera kryp vinden..

Börja med den.. vad ligger det för isolering där i dag? är det Miniralul? (dvs Sten eller glasull) så fortsätt med det.. Spelar ingen roll om det är Sten (grå) eller glasull (gul). Med lite tur så kan ni lägga på yttligare 40 cm.. Dock måste ni ha luft spallt mot yttertaket..

Vad har ni för ventilation innomhus? isolerar man & tätar finns det alltid en risk för fuktskador = möggel. Det vill man ju undvika..

2. Täta lister...

Vilka lister talar vi om här?.. Man brukar täta runt fönster & dörrar med nya gummi lister. För att slippa drag.

Njae,Per-Erik ska man inte anväda en isolering som släpper igenom kondens så kondensen lämnar krypvinden genom ventilationen som finns där?Sten eller glasull är nog inte att rekomendera utan ecoterm eller motsvarande!mvh Geddan

Nja..

Miniralull är ju inte dirket tät om man säger som så.. Fukten kan vandra rakt igenom..

Dock så har ju Cellulosa den fördelen att den kan "suga" upp & avge en viss mängd fukt.

Men har han Miniralull i dag så kan det ju vara bra att fortsätta med det.. Har han Cellulosa så bör han fotsätta med det.. Men det vet vi ju inte som det är nu.. :)

Hej!
Tusen tack för inläggen. Idag ligger det glasull då det var den som var gul. Då ska jag lägga detta.

Listerna jag talar om är taklister och golvlister. Jag tänkte jag spruta in något isoleringsmaterial där det finns glapp. Men vad ska jag köpa för tätningsmedel här?

Fönster och dörrlister ska jag köpa nya gummilister till, för de som finns är plattare än papper och förmodligen aldrig bytta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.