1 811 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Isolering
Tilläggsisolering
Jag skall tilläggsisolera ett garage/loge från sekelskiftet som skall användas till verkstad åter runt.
Byggnaden står på en gammal stengrund och väggarna är brädfodrade. Taket består av råspont som det ligger eternitplattor på.
Tänker jag rätt om jag gör så här med ytterväggarna sett utifrån i lager för lager?
1. Ny brädfodring
2. Luftspalt bestående av 28mmx70mm läkt
3. Vindpapp eller liknande
4. Befintlig (gammal brädfodring)
5. Befintlig väggstomme 100x100mm
6. Bygga på med 100mmx45mm reglar
7. Fylla med isolering (totalt 200mm?)
8. Diffussionspärr
9. Ytskikt (brädfodrad insida)
Kan man bygga in den befintliga brädfodringen i konstruktionen (punkt 4.) ?
Gällande takets insida, sett inifrån tänker jag mig att jag skapar en luftspalt mellan takets insida (under råsponten) , tilläggsisolering, följt av diffussionspärr och ytskikt (brädfodring)
Blir det rätt så här?
Hur mycket isolering bör man ha i taket om man skall isolera ända upp i nocken?
(undantag för luftning)
Jag skall tilläggsisolera ett garage/loge från sekelskiftet som skall användas till verkstad åter runt.
Byggnaden står på en gammal stengrund och väggarna är brädfodrade. Taket består av råspont som det ligger eternitplattor på.
Tänker jag rätt om jag gör så här med ytterväggarna sett utifrån i lager för lager?
1. Ny brädfodring
2. Luftspalt bestående av 28mmx70mm läkt
3. Vindpapp eller liknande
4. Befintlig (gammal brädfodring)
5. Befintlig väggstomme 100x100mm
6. Bygga på med 100mmx45mm reglar
7. Fylla med isolering (totalt 200mm?)
8. Diffussionspärr
9. Ytskikt (brädfodrad insida)
Kan man bygga in den befintliga brädfodringen i konstruktionen (punkt 4.) ?
Gällande takets insida, sett inifrån tänker jag mig att jag skapar en luftspalt mellan takets insida (under råsponten) , tilläggsisolering, följt av diffussionspärr och ytskikt (brädfodring)
Blir det rätt så här?
Hur mycket isolering bör man ha i taket om man skall isolera ända upp i nocken?
(undantag för luftning)
Den gamla brädfodringen kan sitta kvar och den inte sitter på någon form av spikläkt som är spikad utanpå den befintliga väggstommen. Nu har du inte skrivit det men om det är stående panel nu så sitter det antingen det eller också är det liggande reglar spikade mellan de befintliga reglarna och då behöver du ju inte bry dig om det.
I övrigt verkar din lösning vara bra. Ett litet tips: ta och slå på 45*100mm reglar på flaten mot din befintliga stomme, då kan du lägga standardtjocklek på isolerskivorna, alltså 145mm. Sen tar du och dra på diffusionsspärren och spikar på liggande 45*45 regelverk och isolerar detta.
På detta sättet flyttar du in plasten och minskar risken att punktera den i framtiden+att du får mindre köldbryggor i väggen än om du kör som du tänkt dig. Isolering kan man flytta in upp till 1/3 av den totala isoleringstjockleken utan att det är någon fara, en mycket vanlig lösning nu för tiden.
I övrigt verkar din lösning vara bra. Ett litet tips: ta och slå på 45*100mm reglar på flaten mot din befintliga stomme, då kan du lägga standardtjocklek på isolerskivorna, alltså 145mm. Sen tar du och dra på diffusionsspärren och spikar på liggande 45*45 regelverk och isolerar detta.
På detta sättet flyttar du in plasten och minskar risken att punktera den i framtiden+att du får mindre köldbryggor i väggen än om du kör som du tänkt dig. Isolering kan man flytta in upp till 1/3 av den totala isoleringstjockleken utan att det är någon fara, en mycket vanlig lösning nu för tiden.
Tack för svaret Ola78
Spikläkten tänkte jag ta bort på den stående panelen som jag glömde att skriva. Räcker det sen med totalt 190mm isolering? Bra tips det där med att "flytta in" isoleringen. Det kommer bli en hel del skruvande i väggarna med hyllor m.m.
Har du nåt bra tips när det gäller anslutning mot det befintliga trä/plankgolvet för att undvika drag? Skall man ha någon filt-
tätning under reglarna?
Spikläkten tänkte jag ta bort på den stående panelen som jag glömde att skriva. Räcker det sen med totalt 190mm isolering? Bra tips det där med att "flytta in" isoleringen. Det kommer bli en hel del skruvande i väggarna med hyllor m.m.
Har du nåt bra tips när det gäller anslutning mot det befintliga trä/plankgolvet för att undvika drag? Skall man ha någon filt-
tätning under reglarna?
I ett garage räcker det nog gott och väl med 190mm isolering, köp sen en billig luftvärmepump t ex denna http://www.jula.se/luftvarmepump-3810-w-138567 och värm med och något elelement och stöta in med när det blir riktigt kallt så har du kommit ganska billigt undan med uppvärmningen. När det gäller anslutningen mot golvet är väl en lösning kanske om inte golvet är för ojämt att lägga på ett 22 spånskivegolv innan du spika de yttersta 45 reglarna. Lägg golvet 15mm från stommen, dra ut plasten på det och spika den nedersta 45:an och tryck den tätt mot spånskivan först och mot reglarna så bör det bli skapligt tätt mot drag., du kan ju också innan du spikar den lägga en sträng med fogmassa först.
Det var lite därför jag tipsade om att dra in reglen öfr jag misstänkte att du skulle skruva mycket på väggarna.
Det var lite därför jag tipsade om att dra in reglen öfr jag misstänkte att du skulle skruva mycket på väggarna.
Ja det var bra tips. Jag kanske återkommer med bildbevis på hur jag gick till väga.
Klicka här för att svara