Hej
Har ett hus enplanshus från -60 talet, tegelhus. mestadels renoverad på entreplan. Nu börjar det bli dags att ta tag i vinden som går att göra om till ett rum dock har det varit problem med mögel där pga felaktig isolering (direkt mot råspont) från början så allt är väl mer eller mindre utrensat och mögelsanerat.
Vad är det bästa alternativet när jag ska fixa detta då jag har fått flera bud?

1. "Traditionell" luftning med luftspalt om 2.5 cm mellan råspont o isolering samt nockventil och lösull.

2. Cellulosaisolering mot råspont samt täta takfotsöppningen och installera luftavfuktare. Denna lösning fick jag från en ventfirma som var o kollade ventilationen i huset som behöver åtgärdas då huset har eller iaf hade självdrag en gång i tiden när murstocken användes lite mer konsekvent. Blev dock lite fundersam då jag inte riktigt förstår hur luftsvfuktare kommer fungera när man bygger igen allt med väggar osv men ventfirma påstår att jag kommer få tillbaka mögelproblemen om jag kör på den "traditionella" lösningen....
Synpunkter på bästa lösning mottas tacksamt....
 
P
Jag är inne på samma fråga. Det verkar som att skivor är billigast, iaf vad jag fått tag i på nätet.

Började på en sammanställning. Lösull är betydligt ggr dyrare än skivor. Har inte tittat på att ta in offerter ännu

Sammanställningstabell över olika isoleringstyper, tjocklekar, lambda-värden och priser från olika bygghandlare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.