Hej!
Vi har ett hus från mitten av 70-talet som vi renoverar. I samband med det har jag slitit bort en hel del av isoleringen på vinden för att kunna göra diverse installationer. Kort fråga som jag funderar lite på, ska jag lägga tillbaka den gamla isoleringen eller lägga i ny på de ställen jag tagit bort?

Den gamla isoleringen är ganska sönder trasad i mindre bitar då den var nästan omöjlig att ta bort hel. Sämre att lägga tillbaka den "i bitar"? Om jag ska köpa ny kan jag köra lösull eller bättre att lägga stenullsskivor?

Om den är fräsch och fri från muslort skulle jag lagt tillbaka den och kompletterat med mer ny isolering ovanpå.

C cola88 skrev:
Hej!
Vi har ett hus från mitten av 70-talet som vi renoverar. I samband med det har jag slitit bort en hel del av isoleringen på vinden för att kunna göra diverse installationer. Kort fråga som jag funderar lite på, ska jag lägga tillbaka den gamla isoleringen eller lägga i ny på de ställen jag tagit bort?

Den gamla isoleringen är ganska sönder trasad i mindre bitar då den var nästan omöjlig att ta bort hel. Sämre att lägga tillbaka den "i bitar"? Om jag ska köpa ny kan jag köra lösull eller bättre att lägga stenullsskivor?
Lägg på cellulosa så blir det bra, bor du i mellansverige ring Isoleringsbilen

I ingenregelutanundantag skrev:
Lägg på cellulosa så blir det bra, bor du i mellansverige ring Isoleringsbilen
Menar du att cellulosa skulle vara bättre att lägga ovanpå gammal isolering?
Eller är det bara så enkelt att du @ingenregelutanundantag "puffar" för ditt eget företag..

F fribygg skrev:
Menar du att cellulosa skulle vara bättre att lägga ovanpå gammal isolering?
Eller är det bara så enkelt att du @ingenregelutanundantag "puffar" för ditt eget företag..
Förutsatt att det inte är flera lager blandad isolering, så är fördelen om man lägger på ett lager cellulosa (med borsalt) att den kan absorbera fukt o skapar ett bättre klimat samt att skadedjur inte bygger bo i det...vilket dom älskar i stenull.

I ingenregelutanundantag skrev:
Förutsatt att det inte är flera lager blandad isolering, så är fördelen om man lägger på ett lager cellulosa (med borsalt) att den kan absorbera fukt o skapar ett bättre klimat samt att skadedjur inte bygger bo i det...vilket dom älskar i stenull.
Borde du inte försöka ta reda på vad TS har för isolering i dag innan du rekomenderar att lägga på din produkt?

Walle85
Vi bytte all isolering till nytt när vi renoverade vårt 70-talshus. Största anledningen var som du sa att det var söndertrasat och smulade. Mycket enklare att jobba med helt ny. Samt att för oss var det inte en allt för stor kostnad i totalen, speciellt då det sparade oss en del tid att fixa med ny isolering och vi slapp tänka på vart det skulle förvaras under renoveringen då vi kunde köra det till tippen och köpa nytt när behovet fanns.

Om du nu valt att behålla din gamla isolering och slänga på ännu mer så ska du veta att klimatet på vinden kommer att förändras.
Har du ett äldre hus utan diffspärr och desutom med självdrag så kommer fuktigheten på vinden öka rejält.
Tumregel är när du sänker temp med 1C så ökar RF med 5%.

Tack för svare
T tyomka skrev:
Om du nu valt att behålla din gamla isolering och slänga på ännu mer så ska du veta att klimatet på vinden kommer att förändras.
Har du ett äldre hus utan diffspärr och desutom med självdrag så kommer fuktigheten på vinden öka rejält.
Tumregel är när du sänker temp med 1C så ökar RF med 5%.
Absolut! Viktigt poäng, här finns diffspärr men är ju inte tejpad eller särskilt tät. Blir för mycket jobb att slita bort all isolering för att tejpa och täta diffspärren så får vara nöjd med aktuell isoleringsnivå.

Valde att lägga tillbaka lite av den gamla men ersatte det mesta med ny isolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.