Hej!

Jag bor i ett hus byggt ca 1960 där vinden är isolerad med träspån. Vi har haft lite läkage och möss under åren och vi vill nu ta bort allt gammal sågspån som ligger på vinden och lägga in ny isolering. Bör vi täta rejält under isoleringen med diffusionsspärr enligt modern teknik eller täta de värsta på vinden och enbart köra på ny naturisolering med samma egenskaper som sågspånet? Min tanke är att köra på med 30cm och övervaka hur det påverkar huset i båda fallen.

Vinden är välventilerad.

Tack!
 
V Victor Carlberg skrev:
Hej!

Jag bor i ett hus byggt ca 1960 där vinden är isolerad med träspån. Vi har haft lite läkage och möss under åren och vi vill nu ta bort allt gammal sågspån som ligger på vinden och lägga in ny isolering. Bör vi täta rejält under isoleringen med diffusionsspärr enligt modern teknik eller täta de värsta på vinden och enbart köra på ny naturisolering med samma egenskaper som sågspånet? Min tanke är att köra på med 30cm och övervaka hur det påverkar huset i båda fallen.

Vinden är välventilerad.

Tack!
Hej!

Jag har kommit fram till att detta är bästa sätt. Tänkte skriva här ifall någon annan vill ta del av denna infon.

Jag kommer ta bort allt spån och reparera golv/vägg på vinden där möss har tagit sig in och annat jag ser. Vinden är ventilerad via ventiler i tak/gavel samt öppet i takfoten. Kommer lägga en ångbroms i botten och över bjälklarna(helst skall ligga under men går ej i mitt fall) och plastskivor i takfot för luftspalt. Sedan bygga en upphöjd inspektionsgång och slutligen blåsa in 30cm cellulosa isolering.
 
  • Gilla
Bongtor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.