39 876 läst ·
69 svar
40k läst
69 svar
isolering vid dränering, 100 eller 200?
Det är skillnad på ett dike och en grundläggning. Runt ett hus vill man förutom att leda undan yt- och markbundet vatten undvika 100 % RF kring grunden. Av den anledningen lägger man ett material med stora partiklar runt huset. Dessa stora partiklar gör att vatten inte sugs kapillärt något som annars sker på grund av kapillärkraften där vattnet bildar små menisker. Ju större porer ju lägre menisker. Utan ett kapillärbrytande skikt har du våt mark kring grundmuren vilket inte är att föredra. Av den anledningen skall man återfylla med exempelvis makadam.renoverarn skrev:När man dränerar om runt en grund så lägger man ju en drän på erfordeligt djup ,beroende på förutsättningarna .När man gräver upp så får man ju en schaktvägg mot resterande mark ,där kommer det ju att vara ett snitt i marken även efter man återfyllt iom att vattnet försvinner längre ner vid dränen så kommer grundvattnet att dra sej till dränen o inte fram till grunden ,tänk bara hur ett täckdike på en åker fungerar ,,ligger ingen mak ända upp i ytan ,så fyller med makadam runt dränröret och täta massor upp med grunden så leder en bort vattnet effektivare
Jag tror att du får ge dig faktiskt.
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
locke ,,,tänk nu efter hur verkligheten fungerar,,men jag ska inte lägga mer energi på folk som inte fattar vad det hela handlar om
Redigerat:
Ok. Ber om ursäkt om jag dränerar dig på energi. Kanske är det lättare för mig att förstå om du länkar till någon arbetsbeskrivning, montageanvisning eller avhandling som beskriver det sätt du förordar att göra. Om det är på ditt vis det görs i verkligheten så borde det finnas en mängd källor på nätet som beskriver detta.
Om det är rätt att återfylla med ett ickedränerande och därmed kapillärsugande material mot källarväggen innebär det nämligen att jag har fel. Och jag hatar att ha fel vilket betyder att du får chansen att verkligen plocka poäng här. Hit me!
Om det är rätt att återfylla med ett ickedränerande och därmed kapillärsugande material mot källarväggen innebär det nämligen att jag har fel. Och jag hatar att ha fel vilket betyder att du får chansen att verkligen plocka poäng här. Hit me!
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
Isodrän ,Pordrän ,Optidrain ,Platon läs deras fullständiga montaganvisningar gå deras kurser ,certifiera dej ,,rita upp en dränering i genomskärning sen fattar du att vattnet inte når husväggen ,,vattnet drar sej lättaste vägen ,,men en del vill tydligen inte förstå ändå ,,men kolla deras anvisningar så blir det nog bra sen
Men alla de produkter du räknar upp är ju dränerande och kapillärbrytande! Du har ju argumenterat för att ha "täta" massor upp med grunden!
Vad är det för certifiering du talar om?renoverarn skrev:
Jag tycker att ni pratar förbi varandra. Ni båda vill ha dränerande material närmast husgrunden. renoveraren vill ha isolerande och dränerande skivor och Locke vill ha dränerande skiva, isolerande skiva och sedan dränerande grus om jag förstod rätt.
Båda lösningarna får alltså samma effekt men Lockes lösning blir dyrare men samtidigt mer säker.
Båda lösningarna får alltså samma effekt men Lockes lösning blir dyrare men samtidigt mer säker.
Nä, på småhus med källargrund som omdräneras vill jag sett inifrån ha det så här:
Rengjord (stålborstad med ex. vis vinkelslip) källarvägg
Primer
Membran
"Platonmatta"
Isolering EPS
Makadam
Markduk
Vad kostar en sådan dränerande skiva som jag inte gillar? Någon som har ett färskt pris?
Rengjord (stålborstad med ex. vis vinkelslip) källarvägg
Primer
Membran
"Platonmatta"
Isolering EPS
Makadam
Markduk
Vad kostar en sådan dränerande skiva som jag inte gillar? Någon som har ett färskt pris?
Detta blev (som så många andra) en intressant tråd...
För att ge pe35ha lite mer råd och tips;
Det finns på marknaden en mängd olika system för att isolera en källarvägg utvändigt under mark och samtidigt dränera. Eftersom det bara är tiden som avgör vad som är rätt eller fel och dessutom ett resultat som påverkas enormt av yttre omständigheter så har varken mina eller andra lekmäns erfarenheter speciellt stor vikt. Speciellt inte om vi nyss gjort arbetet.
Mitt råd är att vilket system du än väljer så var noga med att följa instruktioner och var noggrann med allt arbete. Det är lätt att vara lat och strunta i att såga sönder en sten som påverkar fall på dräneringen med motivationen att "det duger" men i efterhan enormt korkat med tanke på att de timmar det skulle tagit är få jämfört med det totala arbetet.
Tänk även på att när väl allt är klart och massor på plats igen så återstår ett års väntan på att massor skall sätta sig och sedan återställande av den trädgård som en gång var...
Om du väljer att betala någon för arbetet så välj ett system den entreprenören kan och är van att jobba med. Det är mycket bättre med ett noga utfört arbete med ett system som är marginellt sämre än ett bättre där arbetet är slarvigt genomfört.
Sedan ett råd när du läser allas inlägg... Vi har ofta ingen aning om vem som döljer sig bakom en skribent. Det kan vara allt från egna erfarenheter till rent kommersiella intressen som ligger bakom vad som skrivs och i vissa fall bara en önskan att få skriva. Med tiden lär vi oss vilka personer som verkar ha substans bakom inlägg och vilka som inte har det.
Lycka till med er dränering och isolering!
// Tobbe
För att ge pe35ha lite mer råd och tips;
Det finns på marknaden en mängd olika system för att isolera en källarvägg utvändigt under mark och samtidigt dränera. Eftersom det bara är tiden som avgör vad som är rätt eller fel och dessutom ett resultat som påverkas enormt av yttre omständigheter så har varken mina eller andra lekmäns erfarenheter speciellt stor vikt. Speciellt inte om vi nyss gjort arbetet.
Mitt råd är att vilket system du än väljer så var noga med att följa instruktioner och var noggrann med allt arbete. Det är lätt att vara lat och strunta i att såga sönder en sten som påverkar fall på dräneringen med motivationen att "det duger" men i efterhan enormt korkat med tanke på att de timmar det skulle tagit är få jämfört med det totala arbetet.
Tänk även på att när väl allt är klart och massor på plats igen så återstår ett års väntan på att massor skall sätta sig och sedan återställande av den trädgård som en gång var...
Om du väljer att betala någon för arbetet så välj ett system den entreprenören kan och är van att jobba med. Det är mycket bättre med ett noga utfört arbete med ett system som är marginellt sämre än ett bättre där arbetet är slarvigt genomfört.
Sedan ett råd när du läser allas inlägg... Vi har ofta ingen aning om vem som döljer sig bakom en skribent. Det kan vara allt från egna erfarenheter till rent kommersiella intressen som ligger bakom vad som skrivs och i vissa fall bara en önskan att få skriva. Med tiden lär vi oss vilka personer som verkar ha substans bakom inlägg och vilka som inte har det.
Lycka till med er dränering och isolering!
// Tobbe
Tack Tobbe
Detta jobb kommer att lejas bort men jag har läst på och vill gärna lära mig mer bara för att kunna påpeka något som ser eller känns fel.
Jag har "hängt" här på byggahus ett tag så en del har jag snappat upp men tackar för påminnelsen om att vara lite källkritisk.
Men hur ser du på min huvudfråga, att välja 200 istället för 100 då?
må gott
Detta jobb kommer att lejas bort men jag har läst på och vill gärna lära mig mer bara för att kunna påpeka något som ser eller känns fel.
Jag har "hängt" här på byggahus ett tag så en del har jag snappat upp men tackar för påminnelsen om att vara lite källkritisk.
Men hur ser du på min huvudfråga, att välja 200 istället för 100 då?
må gott
Jag har inte siffrorna i huvudet för vad materialet kostade när vi gjorde jobbet men totalt (inklusive den grävare) skulle jag gissa på att notan blev runt 70000:- Den extra kostnaden för 200mm ansåg jag vara ok och framförallt så skulle jag gräma mig enormt om jag i efterhand ångrade valet.
Det som gjorde att jag valde 200 istället för 100 var:
Bättre isolation
Eftersom skivorna är dränerande så borde det vara en fördel att få ner vattnet längre ut från grunden
Skarvar kan läggas omlott
Sist men inte minst, möjligheten att ändra sig kommer inte inom rimlig framtid
Jag diskuterade med firman jag köpte skivorna ifrån och de, som många andra, menade att så länge jag var noga med skarvar så räcker 100mm gott om det är fukt inne i källaren jag vill bli av med. För mig var faktiskt fukt i källaren inte ett problem. Jag hade reglade väggar med isolering på insidan med en liten luftspalt närmst väggen. Vi planerade för en total renovering av halva vår källare (ca 35m2) för att få det modernt och bli av med 70-tals stilen med bröstpanel och gillestuga...
Innan så rev jag bort isoleringen på en it av väggen och självklart var det kallt och relativt sett fuktigt men inte såpass att det fanns mögel eller att reglarna var ruttna. Oavsett så bestämde vi oss för att om vi skall göra ett omtag med källaren så är det lika bra att ta tag i problemet med källarklimat på rätt sätt samtidigt som den befintliga dräneringen var från när huset byggdes på 70-talet.
Med alla fakta och själ till varför en grävmaskin fick invadera vår tomt så var valet av 200mm inte svårt. Jag gick på min magkänsla och ansåg att vi hade råd med det.
Jag kan kolla fakturorna för material i kväll om du är intresserad.
// Tobbe
Det som gjorde att jag valde 200 istället för 100 var:
Bättre isolation
Eftersom skivorna är dränerande så borde det vara en fördel att få ner vattnet längre ut från grunden
Skarvar kan läggas omlott
Sist men inte minst, möjligheten att ändra sig kommer inte inom rimlig framtid
Jag diskuterade med firman jag köpte skivorna ifrån och de, som många andra, menade att så länge jag var noga med skarvar så räcker 100mm gott om det är fukt inne i källaren jag vill bli av med. För mig var faktiskt fukt i källaren inte ett problem. Jag hade reglade väggar med isolering på insidan med en liten luftspalt närmst väggen. Vi planerade för en total renovering av halva vår källare (ca 35m2) för att få det modernt och bli av med 70-tals stilen med bröstpanel och gillestuga...
Innan så rev jag bort isoleringen på en it av väggen och självklart var det kallt och relativt sett fuktigt men inte såpass att det fanns mögel eller att reglarna var ruttna. Oavsett så bestämde vi oss för att om vi skall göra ett omtag med källaren så är det lika bra att ta tag i problemet med källarklimat på rätt sätt samtidigt som den befintliga dräneringen var från när huset byggdes på 70-talet.
Med alla fakta och själ till varför en grävmaskin fick invadera vår tomt så var valet av 200mm inte svårt. Jag gick på min magkänsla och ansåg att vi hade råd med det.
Jag kan kolla fakturorna för material i kväll om du är intresserad.
// Tobbe
Redigerat:
Ja, gör det. Vore intressant med en jämförelse. Vi kan ju skapa en ny tråd. Kan vara värdefullt för de som går i dräneringstankar. Skall kolla vad mitt gick på också. Kanske kan fler lägga in jämförande data.
Ja, det beror ju på hur många kvadratmeter som det gäller. Hur stort är ditt hus utvändigt och hur högt är det mellan hålkäl och marknivå.
Sett till arbetsinsats så skiljer det ytterst marginellt i tid men dubbelt så många skivor blir det ju.
Sett till arbetsinsats så skiljer det ytterst marginellt i tid men dubbelt så många skivor blir det ju.