Jag planerar att bygga ett uterum, 15 m2, med diverse hjälp från olika håll. Willab Garden 62eco. Funderar nu på hur man ska isolera under uterummet.

Uterummet ska stå på en redan befintlig altan. Jag behöver dock komma upp ca 20 cm eftersom avståndet från altanen till huspartiet under hängrännan där uterummet ska fästas är lite för långt. Så jag tänker att det blir bra att bygga en ca 20 cm hög altan-upphöjning som är lite större i yta än vad själva uterummet kommer att bli.

Har läst ett par trådar här på forumet, och kommit fram till att följande skikt kanske är lämpligt (från marken till uterummets golv).

1. Befintlig altan (tryckimpregnerat)
2. Vindpapp
3. Cellplastskivor EPS (ev. två lager på varandra 100 mm + 70 mm)
4. Byggplast
5. Ny altan (tryckimpregnerat)
6. Foam
7. Golv (trä eller laminat)

Är det "rätt" tänkt?

Kan jag bygga denna upphöjning av altanen nu under vintern, även om uterummet kommer upp först i vår? Tänker på regn, snö... och den befintliga altanen är ju i regel ganska blöt den här årstiden. Annars kan jag väl börja med att bygga bjälklaget, och fylla på med isolering i samband med att uterummet byggs.
 
Hej, skicka gärna en bild. Rent spontant undrar jag om det är bra att bygga in altanen. Är den i tryckimpregnerat så är det väl ingen bra idé...
 
jag gjorde på följande sätt, med lite liknande förutsättningar men jag var begränsad av växthusets (Willabs stormsäkra) "inre" bygghöjd annars hade jag lagt lite tjockare frigolit...

Golvmatta - typ utomhusmatta med "knoppror"
Golvspån
Frigolit 50mm
Platonmatta - den starkare varianten, för att bibehålla någon typ av luftning av altanen
Befintlig altan

Att bygga in altanens trävirke helt tätt är nog inte att rekommendera. Hoppas att min lösning kommer att fungera.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.