Hej.
Ska bygga ett Skidstahus (fritidshus på 72m2 enbart stomme.)
Som vanligt är tillvalen hutlöst dyra.
Det ingår 95mm iso. i färdiga väggblock m.diffspärr o 10mm spån förmonterat.
Nu till frågan istället för att beställa 45mm extra iso för 22600:-
så tänkte jag regla upp 45mm direkt på bef. spånskivan o iso. Men enl. skidsta kan det bli problem att behålla spånskivan inne i väggen?
Alt. ska jag riva spånet och ska jag isåfall flytta ut plasten eller låta den sitta kvar 45mm in iväggen?

Vem vet???????

Jag ser inte att det skulle vara några direkta problem med att behålla spånskivan i väggen.

Plasten får vara 1/3:e del in i väggen sett i från den vara sidan, det är ok. Och plast ska du bara ha om du tänker ha stugan uppvärmd året runt.

Men har du tänkt på att om du inte köper till deras plusisoleringspaket så får du ju även betydligt mindre isolering i golvet (och även betydligt vekare konstruktion) har du tänkt lösa det med från insidan? Eller du kanske bygger på platta förståss. Jag håller själv på att bygga ett Skidstahus (med plusisolering) och med tanke på vad det kostar att faktiskt färdigställa kåken (stommen är ju det billiga i sammanhanget) så låter känns det som att spara in de 20kkr nästan bara är dumsnålt...

Plusiso kostar 38000 Dessutom måste jag välja lev pkt 2 för 57000 extra = 95000:- för något jag själv kan köpa och göra själv för mindre en halva den kostnaden.Snålt kanske? men inte dum snålt hoppas jag.
Jag kommer nyttja stugan från och till under vinter däremellan tänkte jag ställa ner temperaturen.Dock plusgrader.
Kan en sorptionsavfuktare och ca +3 gr vara nåt som Munters säger??????????????

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.