Tja
2 frågor
Jag funderar på att skippa 300mm isolering med cellplast under min utbyggnad till 200 av en anledning som dök upp.
Hur resonerar ni kunniga kring det? Jag läser & läser & ser att på positiva sidan så minskar det risken för kälsprängning samt att energiförlusten är försumbar. Jag behöver inte isolera lika mkt runt plattan just för kälsprängningen.
Negativa är energiförlusten. Idag i radhuset har vi fjärrvärme där uppvärmningen inte är mkt alls av min kostnad. Detta kan ju förändras i framtiden antar jag.
Det andra jag börjat fundera över är om jag ska skippa vattenburen golvvärme? Inte för kostnaden då som sagt jag inte betalar för den, utan för risken att parketten krymper/expanderar med den vad jag läst mig till. Vi ska ha parkett. Några med erfarenhet av detta & kan hjälpa med råd?
Anledningen till att jag börjar fundera på att köra 200mm isolering är för att jag från början tänkte gjuta plattan i en viss höjd. Nu har jag insett att det kanske är bättre att gjuta den i samma höjd som befintlig platta & regla upp likt övriga huset är över plattan. Eller ja, det visade sig inte vara en platta under befintligt hus som jag trodde utan bara en gjuten ram.
Jag tänker nu att det oavsett kanske är bra att gjuta lägre så det hamnar i höjd med ramen samt enklare att justera höjd med reglar senare.
Tänker jag galet? Blev 3 frågor.