hej
nu är det så här att jag har spån på halva min vind och isolering på andra halvan(tillbyggnad på 70 talet) tänkte tilläggsisolera utan att ta bort spånen, men nu så ligger spånen ända ut till taket utan luftspalt med andra ord, så jag undrar bara om men kan lägga isoleringen också ända ut mot taket och sen göra ventiler i varje ände av huset som är ett L-vinkel hus.
tillbyggnaden med isolering är det inga problem med där finns det luftspalt.
man vill ju inte att taket ska rasa i hopp av röta en vacker dag.

tacksam för svar.

Samma problematik här. Ingen luftspalt längst in mot yttertaket, spånet är dock torrt och fint. Kanske det kan vara så eftersom det uppenbarligen har fungerat i 50 år. Kommer att tilläggsisolera med lösull ovanpå kutterspånet och ev låta "luftspalten" vara som den är. Eller så fixar jag luftspalt så det blir cirkulation på vinden... men som sagt det har ju hållt i 50 år utan mögelangrepp.

En trolig anledning till att det inte har blivit angrepp av mögel kan vara denna: Det är relativt dålig isolering samt att det troligen har funnits en varm skorstensstock. Detta har medfört en ganska varm vind och då har inte fukten ifrån huset kondenserat.
Om du nu tilläggsisolerar kommer miljön på vinden att bli betydligt kallare men samma mängd fuktig inomhusluft pysa upp på vinden. Ett kallt yttertak och en fuktig luft = risk för kondens = risk för mögel.
Ska man då inte isolera vinden frågar sig då många? Jovisst, men man ska inte bara göra en åtgärd. Du måste se till ventilationen inomhus och skapa ett litet undertryck i bostaden så att inte den fuktiga inomhusluften pyser upp på vinden. Du kan även ta upp LITE ventilation så att fuktig luft kan ventileras bort. Men man ska inte ha för mycket ventilation på vinden, för då blir det ännu kallare met värmeförluster och större risk för kondens.
Titta gärna en riktigt kall vinterdag på vinden. Har du rimfrost på insidan av yttertaket tyder det på kondensproblem i form av iskristaller.

Tartan

helge lundell skrev:
Samma problematik här. Ingen luftspalt längst in mot yttertaket, spånet är dock torrt och fint. Kanske det kan vara så eftersom det uppenbarligen har fungerat i 50 år. Kommer att tilläggsisolera med lösull ovanpå kutterspånet och ev låta "luftspalten" vara som den är. Eller så fixar jag luftspalt så det blir cirkulation på vinden... men som sagt det har ju hållt i 50 år utan mögelangrepp.
jo spånet har ju den goda egenskapen att "fånga" upp fukt och sen göra sig av med det så har man bara spån så behövs ingen direkt ventilation kan fylla hela vinden med spån i princip.
men som sagt nu ändras ju förutsättningarna när man lägger på isolering.

tartan skrev:
En trolig anledning till att det inte har blivit angrepp av mögel kan vara denna: Det är relativt dålig isolering samt att det troligen har funnits en varm skorstensstock. Detta har medfört en ganska varm vind och då har inte fukten ifrån huset kondenserat.
Om du nu tilläggsisolerar kommer miljön på vinden att bli betydligt kallare men samma mängd fuktig inomhusluft pysa upp på vinden. Ett kallt yttertak och en fuktig luft = risk för kondens = risk för mögel.
Ska man då inte isolera vinden frågar sig då många? Jovisst, men man ska inte bara göra en åtgärd. Du måste se till ventilationen inomhus och skapa ett litet undertryck i bostaden så att inte den fuktiga inomhusluften pyser upp på vinden. Du kan även ta upp LITE ventilation så att fuktig luft kan ventileras bort. Men man ska inte ha för mycket ventilation på vinden, för då blir det ännu kallare met värmeförluster och större risk för kondens.
Titta gärna en riktigt kall vinterdag på vinden. Har du rimfrost på insidan av yttertaket tyder det på kondensproblem i form av iskristaller.

Tartan
Hej
tack för informationen.
men hur skapar du ett undertryck i bostaden.
menar du att jag ska ha en frånluftsfläckt eller nått??
och du skrev ta upp LITE ventilation menar du upp genom yttertaket eller räcker det med ventiler på sidorna?? för det har jag i alla 3 gavlarna ( huset var ju L format).
Tacksam för en dialog

Skapa ett undertryck med en frånluftsfläkt placerad i vårtummet. Gärna en kanalfläkt som ska gå kontinuerligt och den ska man sedan kunna forcera hastigheten på vid dusch mm. Välj helst kanalfläkt då dessa är mycket tystare än en paxfläkt.
Med LITE ventilation på vinden menar jag att det ska vara låg luftomsättning på vinden. Om det sedan räcker med ventiler i dina tre gavlar är lite svårt att svara på så här rätt upp och ner. Man kanske måste försöka mäta luftomsättningen eller som jag skrev tidigare, gå upp en kall vinterdag och kontrollera eventuell rimfrost. Är det rimfrost kanske du ska ta upp lite mer ventilation, men även kontrollera att du verkligen har ett undertryck i huset. Prova vid tilluftsventilerna om det kommer in luft där. Om du provar med rök skall det vara kall rök, alltså inte cigarettrök, annars går det bra att bara fästa ett tunnt papper eller tyg över ventilen så syns det om det drar in eller ut. För mer exakta värden måste man mäta och räkna husets volym. Du ska normalt ha ½ oms/ tim = all luft i huset ska bytas varannan timme, vilket är ganska mycket. Men det är dagens krav på luftkvalitet.

Det blev lite långt, men det är så svårt att förklara kortfattat.

Tartan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.