Har planerat att bygga ut huset ovanpå ett befintligt skyddsrum. Del av huset står redan på halva skyddsrummet och jag har nu tänkt bygga ut på resten. När jag nu börjat undersöka gamla bilder från förra renoveringen lite så inser jag att nuvarande utbyggnad på skyddsrummet endast har ca två tums isolering (bibogad bild). I den nya tillbyggnaden vill jag dessutom ha vattenburen golvvärme. Jag tänker slang i reflektorplåtar. Min fundering är över möjliga isoleringslösningar för att slippa ett allt för stort insteg i det nya rummet. Någon som har några tips och råd?

Åsa Lund
Ingen bild bifogad?
Hur gammalt är skyddsrummet?

Bedömt tidigt 80-tal

• Skador på en byggnad med synbar vatten- och mögelskada längs en vägg och golv, daterad till 1980-tal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Ok, bara en chansning om det varit från före andra världskriget så hade det kunnat skrotas.
Vad visar bilden?

Nej, den möjligheten är uttömd. Bilden visar ett upprivet golv på den del som redan står på skyddsrummet och som renoverades för 10 år sedan.

Det första jag rekommenderar är att du tar in en skyddsrumskonsult om du inte redan gjort det, minsta lilla misstag du gör kan bli riktigt dyrt om MSB gör en besiktning och du ansvarar även för de ev fel tidigare ägare gjort.

Är det ett aktivt skyddsrum? De är extremt besvärliga att ha att göra med i om- och tillbyggnadsprojekt eftersom reglerna är många och strikta.

• Gilla
jonko
  • Laddar…
J jonko skrev:
Det första jag rekommenderar är att du tar in en skyddsrumskonsult om du inte redan gjort det, minsta lilla misstag du gör kan bli riktigt dyrt om MSB gör en besiktning och du ansvarar även för de ev fel tidigare ägare gjort.
MSB- man i Skövde verkade mycket enkel att ha att göra med. Besiktning före, godkänna ritningar (vilket inte verkade begränsa alls) - besiktning efteråt.

W witten skrev:
Är det ett aktivt skyddsrum? De är extremt besvärliga att ha att göra med i om- och tillbyggnadsprojekt eftersom reglerna är många och strikta.
Huset står redan på halva skyddsrummet och om samma konstruktion används på andra halvan såg han inte några begränsningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.