5 491 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Isolering lösull cellulosa/träfiber - erfarenheter?
Hej. Tänkte kolla om någon har erfarenhet av isolering med lösull i form av cellulosa/träfiber? Gäller isolering av vind (snedtak + gavel) i gammalt hus från 1901 med timmerstomme där jag håller på att kolla upp lite varianter från olika tillverkare inför kommande projekt med att tilläggsisolera/inreda vinden. Dom tillverkare jag funnit som verkar intressanta är http://thermofloc.se/, http://www.woodisol.se/, http://www.icell.se/ . Någon som har valt att använda någon av dessa tillverkare och kan dela med sig lite tips och idéer avseende förberedelser och val av entreprenör för själva jobbet? Jag håller till i Örebro län.
Jag har isolerat med ICell, dock gjorde jag allt arbete själv. Rev sönder balarna och lånade en fläkt av den som sålde som vi blåste in det med. funkade hur bra som helst. Denna typen av isolering är prefökt för gamla hus.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har också isolerat med icell i ett liknande gammalt hus. Mycket nöjd, smidigt och känns bra. Valde icell mycket pga att de använder borax för röt och brandskydd, vilket jag tror på.
Byggisolering i syd gjorde jobbet, upplevde dem som kompetenta och de gav bra pris. De är även inte låsta till en tillverkare, utan kan använda vilken produkt du vill. Jag blev rekommenderade dem av Sjömarken (tror jag de heter), som inte själva tar jobb i Skåne.
Jag rekommenderar att välja ångbroms i ett sådant hus, snarare än ångspärr. Det är lite mer förlåtande för ev otätheter/misstag, och passar i min mening bra med hygroskopisk Isolering (typ cellulosa).
Byggisolering i syd gjorde jobbet, upplevde dem som kompetenta och de gav bra pris. De är även inte låsta till en tillverkare, utan kan använda vilken produkt du vill. Jag blev rekommenderade dem av Sjömarken (tror jag de heter), som inte själva tar jobb i Skåne.
Jag rekommenderar att välja ångbroms i ett sådant hus, snarare än ångspärr. Det är lite mer förlåtande för ev otätheter/misstag, och passar i min mening bra med hygroskopisk Isolering (typ cellulosa).
Klicka här för att svara